لوگو امرداد
در نشست پنجاهم انجمن زرتشتیان تهران

افزایش نرخ خدمات خاکسپاری تصویب شد

16 2هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران در بخشی از نشست پنجاهم به گفت‌وگو پیرامون افزایش نرخ خدمات خاکسپاری و تصویب آن پرداخت.
افزایش هزینه‌ی خدمات خاکسپاری در سال 1399 از تاریخ 15 تیرماه به شرح زیر مصوب شد:
1. سنگ مزار لایبید با برآورد ریز قیمت شامل نصب، مصالح، سنگ، نهال و گودال به مبلغ 23 میلیون و پانصد هزار تصویب شد. نرخ سنگ‌ مزار همراه با جاگذاری آن سال گذشته 17 میلیون و 500 هزار ریال بوده است
2. هزینه‌ی خدمات کفن و دفن به مبلغ 14 میلیون و 500 هزار ریال تصویب شد. هزینه‌ی خدمات سال گذشته  10 میلیون ریال بوده است.
3. هر مصراع شعر بر سنگ مزار 1 میلیون و 600 هزار ریال، تصویب شد. سال گذشته مبلغ 800 هزار ریال دریافت شده است.
4. عکس روی سنگ 3 میلیون ریال به تصویب رسید. نرخ سال گذشته 2 میلیون و پانصدهزار ریال بوده است.
فرنشین کمیسیون خدمات انجمن زرتشتیان تهران گفت: ماهانه فقط 200 میلیون ریال هزینه‌ی دستمزد کارگر پرداخت می‌شود.
آرش آذرگشسب یزد، بازرس انجمن زرتشتیان تهران، از کمیسیون خدمات پرسید:  سفارش سنگ مزار خاص همچنان اجرا می‌شود؟ وی در ادامه افزود: سنگ‌کار کنونی در ازای قیمت بالایی که برای سنگ‌های سفارشی دریافت می‌کند باید سنگ معمولی را کمتر حساب کند.
افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران از کمیسیون خدمات درخواست کرد به این مساله‌ی سنگ‌های سفارشی سروسامان داده شود.
آرش آذرگشسب با اشاره به نشستی که برای معارفه‌ی سنگ‌کار و شنیدن قیمت پیشنهادی تشکیل شده با حضور رستم فولادی و هیچ یک از هموندان هیات‌مدیره در نشست حاضر نشدند، گفت: قیمت پیشنهادی سنگ‌کار با احتساب ریز خدمات کمتر از این قیمت مصوب بود که به نتیجه نرسید.
مهردخت شهریاری یادآوری کرد نشست معارفه‌ی سنگ‌کار سال گذشته انجام شده و امسال قیمت‌ها افزایش یافته است.
آذرگشسب کارنامه‌ی صنفی سنگ‌کار کنونی و همچنین همکاری وی با انجمن زرتشتیان تهران را مثبت ندانست و گفت: برای سنگ‌های خاص خدمات سفارشی انجام می‌دهد ولی سنگ‌های معمولی را به دلیل مساله‌ی مالی که با انجمن دارد به درستی تحویل نمی‌دهد. روش همکاری سنگ‌کار کنونی با انجمن درست نیست.
وی پیشنهاد داد با سنگ‌کار با قید به کارگیری دو نوع سنگ در سایزهای مختلف قرارداد بسته شود. همچنین پیشنهاد داد، انجمن سفارش سنگ خاص را برنامه‌ریزی و مدیریت کند. از دو نوع سنگ استفاده شود تا تنوع در سفارش سنگ و ناهماهنگی در ساختار پیش نیاید که از نظر فرهنگی هم درست نیست. سفارش سنگ خاص مدیریت شود تا سنگ‌کار با خانواده‌ی درگذشته ارتباط نگیرد.
افشین نمیرانیان با بیان این که، تصمیم بر این نیست که سال 99 همکاری با سنگ‌کار کنونی ادامه یابد، از بابک شهریاری، دبیر کمیسیون خدمات که بسیاری از مسوولیت‌های آرامگاه را برعهده گرفته است، درخواست کرد تا با آرش آذرگشسب نشست مشورتی هماهنگ کند.
ساسان نیکنام، هموند هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران درباره‌ی قیمت مصوب سال 99 گفت: سال‌های گذشته براساس قیمت موجود، درصدی به مبلغ افزوده می‌شد. امسال ریز خدمات را برآورد کردیم، هزینه‌های آرامگاه بیشتر از مبلغ مصوبه است. با این قیمت در حقیقت به گونه‌ای انجمن سوبسید پرداخت می‌کند. با این مبلغ هزینه‌های آرامگاه تامین نمی‌شود و زیان‌ده است.
فرانک زنده‌نوش موافق افزایش هزینه‌ی خدمات خاکسپاری به ویژه کفن و دفن نیست و می‌گوید این اصلی‌ترین مساله‌ای است که باید انجمن زرتشتیان تهران سوبسید پرداخت کند.
جمشید دارابیان با اشاره به این که از کمیسیون موقوفات خواسته شده تا اجاره‌ها را واقعی به قیمت روز تعدیل کند و افرادی که توان مالی پرداخت ندارند با تایید کارگروه مددکاری تخفیف داده شود، گفت: این روش را الگو قرار داده و درباره‌ی سنگ مزار نیز اجرا شود، وی افزود: قیمت واقعی که به گفته‌‌ای27 میلیون ریال است، گرفته شود و کسانی که توان پرداخت ندارند با هماهنگی گروه مددکاری برحسب مورد تخفیف‌هایی می‌توان در نظر گرفت و کسانی که از توان مالی برخوردار هستند قیمت واقعی را پرداخت کنند. وی پیشنهاد داد سوبسید به متمولان جامعه تعلق نگیرد.
خدامراد مزداپور، هموند هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران، یادآوری کرد با دریافت اجاره بهای از موجر زمین‌های قصرفیروزه می‌توان هزینه‌های انجمن را پرداخت کرد. یک بار به طور جدی درباره‌ی دریافت اجاره‌ی زمین‌های قصرفیروزه گفت‌وگو شود.
شاه‌بهرام سیروسی، فرنشین کمیسیون مالی گفت: متوسط هزینه‌ی آرامگاه قصرفیروزه در ماه که انجمن پرداخت می‌کند به جز دهش خیراندیشان به طور متوسط 200 میلیون ریال بلکه بیشتر است.
کورش ساسانی، فرنشین کمیسیون موقوفات، با اشاره به این که قیمت سنگ و مصالح در همه شهرستان‌ها یکسان است و همکیشان، کارمزد خدمات را با شهرستان‌ها مقایسه می‌کنند، درخواست کرد استعلام قیمت گرفته شود.
وی در ادامه مخالفت خود را با افزایش قیمت بیان کرد و گفت: می‌توان از موارد دیگر افزایش قیمت را جبران کرد. مساله‌ی زمین قصرفیروزه به نظر کوتاهی از انجمن است.
مهران تیراندازیان، هموند انجمن زرتشتیان تهران با اشاره به این که خدامراد مزداپور نکته‌ی مهم دریافت اجاره بها از موجر زمین‌های قصرفیروزه را بیان کرده است از ایشان خواست تا به عنوان پیشکسوت راهکار حل مساله را نیز اعلام کند تا مشکل حل شود. حل مساله به سادگی امکان‌پذیر نیست.
فرنشین کمیسون خدمات درباره‌ی مقایسه‌ی کارمزد خدمات با شهرستا‌ها گفت: با قیمت خدمات‌رسانی در یزد مقایسه شده، تقریبا یکسان است. جنس سنگ در یزد متفاوت است که در تهران همان سنگ به قیمت بیشتری فروخته می‌شود. کارگر در تهران دستمزد بیشتری دریافت می‌کند. با برآوردی که انجام شده این قیمت کارشناسی شاید منصفانه است.
مصوبه‌ی افزایش نرخ خدمات خاکسپاری با 15 رای موافق به تصویب هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران رسید.
در مصوبه‌ی دیگر کمیسیون خدمات، تصمیم براین شد که آدینه 23 خوردادماه 1399 خورشیدی ساعت 10 بامداد با حضور بازرسان، تنی چند از هموندان هیات‌مدیره‌ و هموندان کمیسیون خدمات انجمن زرتشتیان تهران نسبت به تفکیک، تعیین تکلیف و فروش اقلام موجود در انبارهای آرامگاه قصرفیروزه اقدام لازم انجام شود.
با توجه به این که زمان بازگشایی مکان‌هایی مانند سازمان پذیرایی، خوابگاه دانشجویی، تالار مارکار تهران و دیگر مکان‌های سرپوشیده مشخص نیست، تصمیم‌گیری درباره‌ی تعدیل هزینه‌ی خدمات اماکن زیر نظر کمیسیون خدمات انجمن زرتشتیان تهران به زمان بازگشایی مکان‌ها موکول شد.
نرخ آیین گواه از سوی سازمان ثبت احوال اعلام می‌شود.
پنجاهمین نشست هیات‌مدیره‌ی گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران دوشنبه 19 خوردادماه 1399 خورشیدی برگزار شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. سنگ قبر رو ما خودمون از بیرون بگیریم و با کارگرو اینا خیلی مبلغش پایینتر از این چیزی که هست در میاد نمیدونم چه اصراری هستش که انجمن این کارو انجام بده .. علی برکت الله !!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06