لوگو امرداد
شادباش سالنمای راستی به فراخور سوم امردادماه خورشیدی

نماهنگ شادباش جشن امردادگان؛ جاودانگی فروزه اهورایی

جشن اَمُردادگان نیز مانند دیگر جشن‌های ماهیانه، هم‌نام شدن روز و ماه است. هفتمین روز از هر ماه در گاهشمار زرتشتی، امرتات (اَمُرداد) و پنجمین ماه از سال، امرتات (اَمُرداد) نامیده شده است. برپایه‌ی‌آیین ایرانیان، به انگیزه‌ی پیش آمدن دو نام روز و ماه اَمُرداد (امرتات) با هم آن روز را جشن می‌گرفتند. روز اَمُرداد (امرتات) از ماه اَمُرداد (امرتات) به نام جشن اَمُردادگان یا جشن جاودانگی و بی‌مرگی نامیده می‌شود. اَمُرداد (امرتات) به آن معنایی است که مرگ و نیستی دربر ندارد. جاودانگی و بی‌مرگی در اوستا فروزه‌ای برای اهورامزدا به شمار آمده است. اَمُرداد یکی از امشاسپندان است که نگهبانی و رشد و تکامل گیاهان با اوست. جاودانگی اَمُرداد (امرتات)، همواره در کنار اَمشاسْپَند رسایی خورداد، نگهبان آب و گیاه است.

«همانا دو نیروی خورداد و اَمُرداد (امرتات) نمایانگر شکوه و روشنایی تو هستند، و در پرتو خشترا و وهومن و اشا با آرمیتی افزایش می‌یاید. ای مزدا در پرتو این فروزگان پایدار و با نیروی مینویی می‌توان بر دشمنان پیروز شد». گات‌ها هات 34 بند 11

چو گفتار خوردادش آمد به سر                           همان گاه اَمُرداد شد پیش‌تر

امروز وقت آن رسیده که خوشبختی خود را در خوشبختی دیگران جست‌وجو کنیم و در پی نیک‌منشی و مهرورزی از یکدیگر پیشی جوییم و هفت پله امشاسپندان را در حد توان بپیماییم تا فرزندانمان بیاموزند که چگونه باید زیست که زنده باشیم و زندگی کنیم و زایندگی را. اَمُرداد (امرتات) جاودانگی روان و پیوستن به ذات اهورایی است. انسان می‌تواند در این جهان تازه‌‌گردانیدن و بهتر کردن جهان را در پیش بگیرد و با برجا گذاشتن نام نیک جاودانه شود.

با فرارسیدن 19 امردادماه 21 سال از پایه‌گذاری هفته‌نامه خبری فرهنگی امرداد می‌گذرد. امرداد، نشریه‌ای که در پاسداشت فر و فرهنگ کهن این سرزمین جاودانه می‌کوشد. سالنمای راستی بیست‌ویکمین سال بنیانگذاری هفته‌نامه‌ی امرداد را شادباش می‌گوید. از روزهای نخست سال 3758 زرتشتیان، 1399 خورشیدی، سالنمای راستی با همکاری تارنمای امرداد، برآن شد تا جشن‌ها و مناسبت‌های زرتشتیان و ایران باستان را به گونه‌ای نو با پخش نماهنگ برای دوستداران آیین، فرهنگ و گاهشماری ایرانیان و زرتشتیان به نمایش درآورد.

سوم امردادماه در سالنمای خورشیدی، جشن نیک و فرخنده اَمُردادگان شاد باد. ایرانیان از هزاره‌های دور، این جشن فرخنده را برگزار کرده، ستوده و گرامی داشته‌اند. امید است نماهنگ شادباش سالنمای راستی در شادروز جشن اَمُردادگان به دل‌ها بنشیند. هماره نور ایمان و آتش عشق اهورایی در دل‌های نیک‌منشان ، بخردان، و همه نیکان و پاکان جهان روشن و فروزان باد. مهر افزون.

amo1
سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه

 

 

 

amo2

اَمُرداد از واژه اوستایی امرتات است که به (:معنی) بی‌مرگی و جاودانی است و اگر الف آن را که پیشوند نفی است را از قلم بیاندازیم، معنی آن دگرگون شده و از بی مرگی و جاودانگی به نیستی و مرگ نمود پیدا می‌کند. بنابراین شایسته است که این کلمه را اَمُرداد بخوانیم. در باورهای سنتی اَمُرداد فرشته‌ی جاودانی و بی‌مرگی است و در عالم جسمانی نگهبانی نباتات و روییدنی‌ها با اوست. نیاکان ما در این روز به باغ‌ها و مزارع خرم و دلنشین می‌رفتنند و پس از نیایش به درگاه اهورامزدا آیینی را با جشن و شادی در هوای صاف و در دامن طبیعت برگزار می‌کردند. اَمُرداد در اوستا فروزه‌ای برای اهورامزدا به شمار می‌آید و اکنون نیز زرتشتیان در باغ‌ها و دشت‌های سبز، جشنی به مناسبت پاسداری از گیاهان سبز برگزار می‌کنند. اَمُرداد یکی از هفت امشاسپندان است که نمادش گیاهان است و بر سفره‌ی آیینی ظرف آب و گیاه مورد (همیشه سبز) گذاشته می‌شود.

amo3

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان‌زند، ابتدای پل حافظ،  نبش خیابان ولدی، پلاک 420

دورواج 88938812-021  پیام‌گیر 88731949-021

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. روزگار به خوشی و خرمی
    نماهنگ امردادگان را دیدم. زیبا بود. جایی برای گرفتنش ( دانلود) و یا فرستادنش برای دیگران نداره. یا شاید هم من نمیدونم چکار باید کرد.
    گزینه فرستادن همه نوشته هست ولی من فقط نماهنگ را میخوام بفرستم

  2. درود بانو شهناز خواننده گرامی امرداد شما می‌توانید هنگامی که نماهنگ در حال پخش است روی آن کلیک راست کنید و گزینه‌ی save video as را انتخاب کنید. امیدوارم راهنمایی به کار آید سپاسگزار همراهی شما هستیم.

  3. بادرود، و سپاس از شما ،که تنها البته امید ما ایران دوستان راستین به همین پنجره است.???
    پاینده و مانا باااد نام و فرهنگ و کشور ایران،.
    ❤?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07