لوگو امرداد
بخش نخست

مجمع همگانی و انتخابات انجمن زرتشتیان اونتاریو برگزار شد

 انجمن زرتشتیان اونتاریو، مجمع همگانی سالیانه و انتخابات را به شیوه‌ی مجازی و با بهره از سیستم زوم برگزار کرد.

مجموعه‌ایی از دگرگونی ها و روش‌های لازم است تا «همازوری اعضا» بالا برود. این مجموعه آگاهی‌رسانی، شفاف شدن، روشمندشدن و پاسخگو شدن را شامل می‌شود که نیاز به برنامه‌ریزی و طرح و روش دارد. به امید این که زمانی گفت‌وگوهای جدی در این باره در جامعه آغاز شود.
یکشنبه 20 سپتامبر 2020 میلادی برابر با 30 شهریورماه 1399 خورشیدی، مجمع همگانی سالیانه و انتخابات انجمن زرتشتیان تورنتو برگزار شد. این مجمع به صورت مجازی و با استفاده از سیستم زوم بود و تنها «هیات نظارت بر برگزاری و انتخابات مجمع» و نیز «اعضای هیات‌مدیره» و شمار بسیار معدودی از «اعضا» در محل «درمهر» مهربان گیو حضور داشتند. تمامی اعضای دیگر از طریق نام‌نویسی اینترنتی و هماهنگی با «هیات نظارت بر برگزاری و انتخابات مجمع» و با دریافت ایمیل قادر به وارد شدن به مجمع بودند. «هیات نظارت بر برگزاری و انتخابات مجمع» از پیش از مجمع داوطلب می‌شوند و کارهای مربوط را مدیریت می‌کنند.
امسال به دلیل مشکلات به وجود آمده از همه‌گیری ویروس کووید 19 زمان برگزاری مجمع همگانی با تاخیر و در تاریخ 20 سپتامبر برگزار شد. موضوعی که در چندین ایمیل به آگاهی اعضا رسانده شده بود. هیات‌مدیره از یک ماه پیش از طریق پست برای تمامی «اعضا» مجموعه‌ایی پرینت شده را فرستاده بود. این مجموعه عبارتند از 1- گزارش مالی با سربرگ و امضا حسابرس خبره مستقل (Independent Auditor’s Report) 2- گزارش کاری نوشته شده توسط هیات‌مدیره (Report of the Board of Directors (2019-2020)) 3- برگه‌های مربوط به مشخصات افراد کاندیدا برای انتخابات جدید انجمن (Nomination Form-2020).
1- گزارش مالی 13 صفحه‌ایی توسط حسابرس خبره متخصص انجمن‌های خیریه تهیه شده است و تمامی جزییات مربوط به حساب‌ها، درآمد و هزینه و سرمایه‌گذاری‌های مربوط به سال 2019-2020 را در بردارد. 2- گزارش کاری که توسط هیات‌مدیره‌ی انجمن در هفت صفحه تهیه شده است خلاصه‌ایی است از فعالیت‌ها و کارهای انجمن در سال گذشته. 3- در این دوره از انجمن چهار عنوان «دستیار منشی»، «مسوول اجرایی 1»، «جانشین اجرایی رئیس» و «خزانه‌دار» خالی می‌شدند که برگه‌های نام‌نویسی و مشخصات و رزومه هر کدام از کاندیداها برای هر کدام از عنوان‌ها پیوست بود.
تعریف «عضویت» در اساسنامه کاملا روشن و مشخص است و «هیات نظارت بر برگزاری و انتخابات مجمع» بر این امر نظارت دارد. تعداد لازم برای به حد نصاب رسیدن اعضای حاضر به صورت مجازی و حضوری براساس اساسنامه عدد ثابت 50 عضو است که در این نشست تعداد اعضای حاضر اعلام شد که به صورت 53 تن به صورت مجازی، دو نفر از راه تلفن، 17 تن حضور در «درمهر» و 10 تن به صورت وکالت بود. در سال‌های گذشته به نظر تعداد شرکت کنندگان بیشتر بود، اما امسال به‌ویژه برخی از اعضا به دلیل سن یا نداشتن امکانات امکان حضور مجازی را پیدا نکردند. درهرصورت، نشست راس ساعت 11 بامداد با اوستاخوانی آغاز شد و براساس دستورجلسه‌ایی که برای اعضا پست شده بود گفت‌وگو آغاز شد. گزارش فعالیت، گزارش مالی به ترتیب و به طور جداگانه مطرح شدند و افراد ابتدا پرسش های خود را مطرح کردند و ضمن صورتجلسه شدن پرسش ها، افراد مسوول هم پاسخ می‌دادند. پرسش‌ها در مورد جزییات هر دو گزارش بود و در مواردی هیات‌مدیره را با چالش‌هایی برای پاسخ دادن روبرو می‌کرد اما الزام به پاسخگو بودن مسوولان مهم‌ترین ویژگی مثبت این نوع از نشست‌ها است. تمامی گفت‌وگوهای این نشست صورتجلسه می‌شود و در گزارش این مجمع همگانی خواهد آمد و مبنای پاسخگویی مسوولان خواهد بود. در هر مرحله اعضا باید در مورد «رای مثبت یا منفی یا ممتنع به» گزارش‌ها رای می‌دادند. در مرحله‌ی آخر، رای‌گیری برای هر عنوان هیات‌مدیره میان کاندیداها انجام شد که البته در این دوره شمار کاندیداها برای هر کدام از عنوان‌ها یک کاندید بود برای همین رقابت لازم بین افراد وجود نداشت.
در آخرین مرحله هر عضوی می توانست درباره موضوعی آزاد که به انجمن ربط داشت صحبت کند و پرسش یا پیشنهاد خود را مطرح کند که این هم صورتجلسه شد. بعد از این مرحله رای‌گیری برای از بین بردن یا نبردن برگه های رای گیری این نشست انجام شد و آخرین موضوع این بود که آیا می‌توان نشست را به پایان رساند یا نه! در چند سال گذشته حضور در انجمن زرتشتیان تورنتو به عنوان «عضو» و همکاری در برخی موارد باعث شد که تجربه متفاوتی از آنچه که از ایران می شناختم را ببینم. در چند نوشته آینده تلاش می‌شود که برخی ویژگی های این انجمن مطرح شود تا در صورت نیاز مورد استفاده انجمن های ایران قرار گیرد.

*بهمن مرادیان، مرکز پژوهشی بندهش: زبان های ایرانی، پژوهش های زرتشتی

932ba8ac 3af2 44f3 8520 7fcb233a47f3
چهار تن از اعضای هیات‌مدیره و در پشت سر صفحه زوم با مشخصات شماری از شرکت‌کنندگان
2af39ea1 d2d4 4a0e aa80 79989f595acc 1
شمار دیگری از اعضای هیات‌مدیره و شرکت‌کنندگان
42a4d2fe b544 4747 8196 5c3da0575f45
مشیا آمرولیوالا، فرنشین انجمن و آفرید میستری، جانشین اجرایی فرنشین

فرتورها از بهمن مرادیان است .

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09