لوگو امرداد
به کوشش انجمن زرتشتیان اونتاریو کانادا

جشن مهرگان در «درمهر گیو» مجازی برگزار شد

جشن مهرگان در «درمهر گیو» با هماهنگی کانون فرهنگی ایرانیان انجمن زرتشتیان اونتاریو کانادا به گونه‌ی زنده بر روی کانال یوتیوب این انجمن برگزار شد.

امسال به دلیل محدودیت‌های همه‌گیری ویروس کووید 19 این جشن که هر سال با حضور شرکت‌کنندگان و برنامه‌های گوناگون برگزار می‌شد، با حضور بسیار محدود و با رعایت قوانین بهداشتی به گونه‌ی زنده پخش شد.
برنامه با اوستاخوانی و سپس سخن موبد کرمان کاترک آغاز شد. او پس از خواندن بخش‌هایی از اوستا؛ به کوتاهی درباره‌ی جشن مهرگان و جنبه‌های گوناگون آن سخن گفت. او مهرگان را در پیوند با عهد و پیمان و دوستی و مهر دانست و خوبی و مهر نسبت به یکدیگر را از مفاهیم مهم این جشن بیان کرد. او همچنین به برگزاری جشن مهرگان در سال‌های گذشته پرداخت که خانواده‌ها و افراد به دور هم گرد می‌آمدند و برنامه‌های گوناگون برگزار می‌شد و به ویژه به حضور کودکان و نوجوانان و اجرای برنامه در این جشن اشاره کرد که از ویژگی‌های بسیار مهم آن بود.
سپس بخش‌هایی از بندهای گاهان و ترجمه فارسی و انگلیسی آن با خوانش موبد و خانم شیدفر خوانده شدند. در ادامه نویسنده این یادداشت به کوتاهی درباره جشن مهرگان گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو به این نکته اشاره شد که معمولا جشن‌های ایرانی به چندین روایت و موضوع در پیوند هستند. در این میان جشن مهرگان یکی از دیرین‌ترین و مهم‌ترین است. این جشن از نظر دینی به ایزد مهر در پیوند است که مفهومی هندوایرانی است و اقوام هندی و ایرانی پس از جدا شدن از یکدیگر هر یک جداگانه ستایش‌ها و فرهنگ در پیوند با این ایزد را گسترش دادند. در اوستا، متن مهریشت به ستایش و وصف این ایزد پرداخته است. برپایه‌ی مفاهیم بازگو شده در این یشت، خویشکاری اصلی این ایزد در پیوند با عهد و پیمان است. ایزد مهر نگهبان عهد و پیمان بین افراد است و آنان که آن را به خوبی نگه می‌دارند، ارج می‌نهد و افرادی که آن را می‌شکنند، باعث ناخشنودی این ایزد می‌شوند. مفهوم دیگری که در پیوند با این جشن باید به آن اشاره شود در پیوند با طبیعت است که ناصر خسرو به راستی به این مفهوم در این شعر به خوبی اشاره می‌کند: «نوروز بِه از مهرگان اگر چه // هر دو دو زمانند اعتدالی». با توجه به زمان جشن مهرگان باید آن را جشن ترازمندی (:اعتدال) پاییزی نیز نامید که در کنار جشن نوروز و اعتدال بهاری قرار می‌گیرد. اما در روایت‌های ایرانی جشن مهرگان به روایتی اسطوره‌ایی-حماسی نیز در پیوند است. ابوریحان آن را به این گونه بیان می‌کند: «… فریدون به ضحاک ظفر یافت و او را بقید اسارت درآورد و … بفرمود تا او را … در کوه دماوند حبس نمودند و مردم از شر او راحت شدند و این روز را عید دانستند …». آخرین موضوعی که بسیار کوتاه به آن اشاره شد درباره برگزاری این جشن بود. تاریخ‌نویسان یونانی از جمله استرابو به برگزاری این جشن در دوره‌ی هخامنشی به گونه‌ی جشن، پایکوبی و خوش بودن و نوشیدن اشاره کرده‌اند. در دوره‌های پس از ساسانی از شعرهای شاعران در می‌یابیم که اغلب در دربار حاکمان به تقلید از دربار ساسانی، بسیاری از جشن‌ها و از جمله مهرگان برگزار می شده‌اند و شاعران در وصف آن گفته‌اند: «شاد باشید که جشن مهرگان آمد // بانگ و آوای درای کاروان آمد» (منوچهری) یا «جشن خزانست و وقت خون رزانست // خون رزان خور بیاد جشن خزانی» (قطران) یا «خسروا می خور، که خرم جشن آفریدون رسید // باغ پیروزی شکفت و صبح پیروزی دمید» (امیر معزی). هرکدام از این شعرهای جنبه‌های مختلف این جشن را بیان می‌کنند. شوربختانه در نشیب‌هایی از تاریخ ایران نشانه‌های برگزاری این جشن بسیار کم‌سو می‌شود اما خوشبختانه در دوران هم روزگار (:معاصر) دوباره این جشن جانی تازه می‌گیرد و نه تنها در ایران بلکه در تمامی مناطقی که ایرانیان و فارسی زبانان هستند، جشن گرفته می‌شود. به امید سال‌هایی بهتر و جشن مهرگانی شادتر و زیباتر.
در ادامه، برنامه‌ی موسیقی با هنرمندی تارا جم و نیز رائیتی و رادمان بهدینان که ضبط شده بود، پخش شد. برنامه با سخنان مشیا آمرولی والا، فرنشین انجمن زرتشتیان اونتاریو پایان یافت. او با شادباش این جشن و برشمردن محدودیت‌هایی که در اجرای این گونه از برنامه‌ها به وجود آمده است، از کانون فرهنگی ایرانیان و همه افرادی که در برگزاری این برنامه همکاری کرده بودند، سپاسگزاری کرد. او همه افراد را به رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن و شستن دست سفارش کرد و آروز کرد که در آینده دوباره جشن‌ها و گردهم آیی‌ها مانند گذشته، برگزار شوند.
شایان یادآوری است که درمهر گیو به طور بسیار محدود و با رعایت کامل قوانین برخی برنامه‌ها را با حضور افرادی مشخص به صورت زنده بر کانال یوتیوب خود برگزار می‌کند. می توانید ضبط شده‌ی این برنامه را بر روی کانال یوتیوب این انجمن در پیوند  https://www.youtube.com/watch?v=xUdGbxyUggk ببینید.

گزارش تصویری از برگزاری مجازی جشن مهرگان، روز شنبه 12 مهرماه 1399 خورشیدی در ادامه آمده است:

2 1
خوان جشن مهرگان
3 1
اوستاخوانی موبد موبد کرمان کاترک
10 1
گات‌هاخوانی موبد موبد کرمان کاترک و خانم شیدفر
12 1
بهمن مرادیان، گفت‌وگو درباره جشن مهرگان
13 1
پخش برنامه ضبط شده موسیقی در محلی دیگر با هنرمندی رائیتی و رادمان بهدینان

4 1 5 1 8 1 9 1 14 1

سخنرانی مشیا آمرولی والا، فرنشین انجمن زرتشتیان اونتاریو

15 1

 نوشته‌ها و آگاهی رسانی درباره رعایت فاصله و موارد بهداشتی کووید 19 17 1

بخش ورودی درمهر برای ثبت نام ورود و خروج، ماسک و مواد ضدعفونی کننده

فرتورها از بهمن مرادیان رسیده است .

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04