لوگو امرداد
با گرامیداشت یاد استاد آواز ایران

آیین گهنبار ایاثرم‌گاه به گونه‌ی مجازی در شیراز برگزار شد

انجمن زرتشتیان زرتشتیان شیراز، آیین گهنبارخوانی چهره ایاثرم‌گاه را به پاس آفرینش گیاهان به کوشش کمیسیون دینی بدون گردهمایی آیینی و به گونه‌ی مجازی برگزار کرد.

همکیشان شیرازی پخش زنده‌ی آیین گهنبار را روز انارم ایزد از ماه مهر در گاه‌شمار زرتشتی برابر با پنج شنبه 24 مهرماه 1399 خورشیدی از ساعت 17 در رویه‌ی اینستاگرام انجمن زرتشتیان شیراز به تماشا نشستند و همازور با آوای نیایش، با اوستاخوانی موبدیار رستم خسرویانی هم‌بهره‌ی آیین مینوی گهنبار شدند. تصویربرداری این آیین را مهتاب گشتاسبی به دوش داشت. وی پیش از آغاز اوستاخوانی آیین گهنبار، در حالی که در راهروی سرسبز باغ وقفی اما سوت‌وکور آن گام برمی‌داشت، با آرزوی اینکه دوباره شاهد دورهمی‌ها، گفت‌وگوها، شور و نشاط و بازی بچه‌ها در باغ وقفی باشیم همزمان با پخش قطعه‌ی دلشدگان با آوای دلربای روانشاد استاد شجریان یادش را گرامی داشت و به گونه‌‌ایی شایسته و پراحساس درگذشت استاد محمدرضا شجریان، خسرو خوبان، استاد آواز ایران و هنرمندی که فصل‌های خوش و ناخوش این سرزمین را با صدای دل‌نواز و جان‌فزایش همراه بود را آرامش باد گفت و اینکه آوازه و آواز آسمانی‌اش در یادها سبز و جاودانه خواهد ماند.

مرا چشمی‌ست خون افشان زدست آن کمان ابرو
جهان بس فتنه خواهد دید از آن چشم و از آن ابرو

غلام چشم آن ترکم که در خواب خوش مستی
نگارین گلشنش رویست و مشکین سایه بان ابرو

تو کافر دل نمی بندی نقاب زلف و می ترسم
که محرابم بگرداند غم آن دلستان ابرو

اگرچه مرغ زیرک بود حافظ در هواداری
به تیر غمزه صیدش کرد چشم آن کمان ابرو

غلام چشم آن ترکم که در خواب خوش مستی
نگارین گلشنش روی است و مشکین سایه بان ابرو

پس از پایان این آیین، به رسم همه‌ی چهره‌های گهنبار، هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز نیز گزارشی از عملکرد گاه تا گاه انجمن و رویدادهای رخ داده را در کانال واتساپی انجمن زرتشتیان شیراز به اشتراک گذاشت. گزارش بازگشایی کلاس‌های دینی، قدردانی از مهوش نامداریان و فرشته فلاحتی به عنوان پیشکسوتان عرصه‌ی آموزگاری کلاس‌های دینی در پی بازنشستگی، قدردانی از مهوش نامداریان به شوند بردوش گرفتن مسوولیت ارزیابی نوآموزگارن کلاس‌های دینی، گزارش باشندگی صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در مجموعه دینی، فرهنگی، ورزشی زرتشتیان شیراز همزمان با هفته دفاع مقدس و تجلیل و پیشکش یادبود به ایثارگران و نمایندگان خانواده‌های جانسپاران (:شهدای) زرتشتی شیراز، سپاسگزاری از نیک‌اندیشی شهریار بختیاری و زمرد شهروان به پاس ساخت بنایی به نامگانه روانشادان پویا و نسیم بختیاری، برگزاری شب شعر مجازی با موضوع همازوری و امید در تاریخ دوم آبان‌ماه به کوشش کمیسیون ورزش از نکته‌هایی بود که درگزارش به آنها اشاره شد.

نام چهارمین چَهره‌ی گهنبار از واژه‌ی اوستایی آیاثریمه به چم (:معنی) آغاز سرمای زمستان گرفته شده است. چهره ایاثرم، برپایه‌ی گاه شمار زرتشتی از روز اشتاد ایزد تا انارام ایزد برگزار می‌شود. زمان برگزاری این چهره از گهنبار در سالنمای رسمی کشور برابر با 20 تا 24 مهرماه است. این گاه در باور زرتشتیان هنگامه‌ی آفرینش گیاهان و رُستنی‌ها از سوی پروردگار است. شاخه‌ای از گیاه همیشه سبز مانند مورد را به نماد رستنی‌ها و گیاهان در سفره‌ی گهنبار می‌گذارند.

 

 

1 24

2 9

3 10

4 8

1719

فرتورها از شهرام پوردهی است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01