لوگو امرداد

مافین‌آباد؛ هفت‌هزار سال تاریخ زیر سایه‌ی ویرانی

باران تاریخ را رو آورده، نه تاریخی تازه  بلکه تاریخی هفت‌هزارساله از زیر تپه‌ای که نیمی از آن را لودرها هموار کرده‌اند، نیم دیگرش زیر نگاه‌های تیزبینِ خانه‌های در حال ساخت قرار گرفته و دامنه‌اش هم زیر پای جوانانِ سرگرم بازی، روبه ویرانی است.

tape3

به گزارش ایسنا، دردِ تپه‌‌ی تاریخی «مافین‌آباد» اسلامشهر این روزها تنها بی‌توجهی به آن نیست؛ شاید بزرگترین دردش خیابانی است که شهرسازان و مدیریت شهری، بدون هیچ واخواستی(:اعتراضی) از سوی میراث فرهنگی از میان تپه‌‌ی هفت‌هزار ساله گذر دادند و یک نیمه‌اش زیر چرخ‌های لودر برای تبدیل به خیابان سراسر از میان رفت و حالا باقی‌مانده‌های همان تپه در معرض ساخت‌وسازهای اطرافش رو به نابودی است. حفاران غیرمجاز هم روی تپه را به پنیر سوئیسی تبدیل کرده‌اند که از هر حفره‌اش سفال‌های تکه‌تکه‌شده بیرون زده‌ است. با این همه زخم، دیگر حرف از مخدوش شدن عرصه و حریم تپه که دردی را دوا نمی‌کند.

tape1

واپسین‌بار شهریور سه سال پیش بود که فرشید مصدقی، هموند هیات علمی پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی پژوهشگاه، نسبت به وضعیت این محوطه هشدار داده بود «محوطه‌ی باستانی هفت‌هزارساله‌ی مافین‌آباد در اسلامشهر با وجود ثبت در فهرست آثار ملی، بررسی‌ها و کندوکاوهای علمی، بازدیدهای کارشناسی و اعلام پی‌درپی ضوابط حفاظتی، در معرض نابودی کامل قرار گرفته است.»

البته پیش از آن، واپسین هشدارها به ۱۱ سال پیش از آن یعنی سال ۱۳۸۶ بازمی‌گردد، هنگامی‌‌که  سرپرست هیات گمانه‌زنی تپه‌ی‌ تاریخی مافین‌آباد در آن سال به وضعیت نامناسب محوطه اشاره کرد و برای آن هشدار داد و آن را محوطه‌ای دانست که به زباله‌دانی و جای معتادان تبدیل شده است.

حالا و در سراسر  ۱۴ سال گذشته این تپه تاریخی با همان هشدارها جلو می‌رود و هیچ گام  دیگری برای آن برداشته نشده است.

tape4

برپایه‌ی دیده‌های خبرنگار ایسنا، خیابانِ تازه بازشده در کنار دامنه‌‌ی تپه را جوانان، زمینِ بازی کرده‌اند و با توپی که گاه‌گاهی به دیواره‌های تپه می‌خورد، «جوانی می‌کنند»، سرما و باد بر تنِ‌ تکه‌تکه‌شده‌ی‌ تپه‌ی مافین‌آباد می‌خورد و نخاله‌های آوارشده دور تا دور محوطه بیش از پیش به چشم می‌آیند، نخاله‌هایی که به نظر تازه‌اند و انگار همین چند ساعت پیش روی زمینِ کنار تپه آوار شده‌اند.

در بخشی از تپه که پیش‌تر هموارشده و امروز بیشتر همانند پاگردی میان تپه است، پتو و سیاهی آتشِ تازه خاموش‌شده‌ی‌ معتادان به تنِ تپه‌ی‌ تاریخی بیش از پیش به‌چشم می‌آید.

tape

خانه‌های تازه ساخته‌شده دور تا دورِ تپه که انگار هنوز در رودربایستی تاریخِ تپه باقی مانده‌اند و از هر گوشه چشم طمع به زمینی که امروز مکانِ تخلیه‌ آوارها شده دوخته‌اند، تهدیدِ دیگری است که حریم عرصه‌ی‌ تپه‌ هفت‌هزارساله‌ اسلامشهری‌ها را را شکسته‌‌اند.

شهریور ۱۳۹۶ مصدقی با اعلام وضعیت قرمز برای این محوطه‌ی‌ تاریخی گفت: «از سال ۱۳۷۷ تا امروز بازدیدهای موردی بسیار، کارشناسی‌هایِ استعلامی فراوان و دو فصل گمانه‌زنی و لایه‌نگاری باستان‌شناختی در تپه و محوطه باستانی مافین‌آباد انجام شده است. اما وضع موجود (در شهریور ۱۳۹۶) نشان می‌دهد نه تنها به کوشش‌های عِلمی و فنی میراث فرهنگی توجهی نشده بلکه با نقض مقررات و چشم‌پوشی از تعهدات قانونی و ملی اکنون شاهد تکمیل روند تخریبِ محوطه‌ای مهم از هزاره پنجم پیش از میلاد در شهرستان اسلامشهر هستیم.

tape2

تپه‌‌ی تاریخی که یک روز زمین‌های کشاورزی تهدیدش می‌کردند، یک روز خانه‌سازی مردم منطقه و یک روز خیابان‌کشی، اکنون کم‌کم آب می‌رود. نه‌تنها باران خاکِ آن را شسته و به مرور سطح تپه را به پایین‌ترین نقطه می‌رساند، بلکه کوششِ نه‌چندان سختِ حفاران غیرمجاز آثار تاریخی بهتر و آسان‌‌تر از پیش مرگِ این تپه‌ هفت‌هزارساله را زودتر رقم زده است، شاید هم مانند همان بازگفت(:نقل‌قول) قدیمی‌ها که می‌گفتند «خدا مرگش را رسانده» این بار نوبت این محوطه‌ تاریخی است!

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05