لوگو امرداد
در تارنمای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود

وبینار رونمایی از پایگاه دادگان پارسیگ متون فارسی میانه زرتشتی

paygahوبینار رونمایی از پایگاه دادگان پارسیگ دربردارنده‌ی متون فارسی میانه زرتشتی با سخنرانی دکتر فرزانه گشتاسب، بنیانگذار پایگاه و مجری پروژه در تارنمای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

پایگاه دادگان پارسیگ (Pārsīg Database)، پایگاه داده‌های زبان فارسی میانه (پهلوی ساسانی) است و شامل تمام متون فارسی میانه زرتشتی خواهد بود. تمام متون و واژه‌های این پایگاه به صورت دستی برچسب‌دهی شده است. این برچسب‌ها شامل‌ آوانویسی، حرف‌نویسی، معنای فارسی، برچسب دستوری (PoS Tagging)، بن‌واژه، ارجاع به فصل و بند کتاب و ارجاع به نسخه انتقادی است.
تهیه‌ی داده برای این پایگاه از دی ماه سال 1397 در قالب طرح پژوهشی آغاز شد. فاز اول این طرح با حمایت پژوهشگاه علوم انسانی و صندوق حمایت از پژوهشگران در طی یک سال به انجام رسید و شامل برچسب‌دهی واژه‌های کتاب متون پهلوی (Pahlavi Texts: Jamasp-Asana, 1913) شامل حدود بیست هزار واژه بود. داده‌های این پایگاه در حال تکمیل است و تا ورود اطلاعات تمام واژه‌های متون فارسی میانه ادامه خواهد یافت. در حال حاضر (آذرماه 1399) بیش از پنجاه هزار واژه در این پایگاه بارگذاری شده است.
بنیانگذار پایگاه دکتر فرزانه گشتاسب، دانش‌آموخته‌ی فرهنگ و زبان‌های باستانی، دانشیار پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی و مجریان طرح نیز دکتر فرزانه گشتاسب و دکتر نادیا حاجی پور، دکتر در فرهنگ و زبان‌های باستانی، کارشناس پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستند. دکتر پرودز اکتو شروو، استاد پژوهش های ایران شناسی در بنیاد آقاخان دانشگاه هاروارد، مشاور علمی پروژه و دکتر مهدی قیومی، دکتر در زبان‌شناسی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر آناهیتا پرتوی، دانش‌آموخته‌ی زبان‌شناسی، کارشناس پژوهشی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی همکاران علمی پروژه پایگاه دادگان پارسیگ هستند. پدرام سروش‌پور، مدیر سیستم و طراح پایگاه داده‌ها، همکار گروه فنی پروژه است.
هزینه طراحی و پیاده‌سازی پایگاه دادگان و برنامه‌نویسی نرم‌افزار، توسط بنیانگذار پایگاه و با حمایت شرکت اندیش‌پرداز اشا تأمین شده است.
پایگاه دادگان پارسیگ از وب‌سایت‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. آیین رونمایی به مناسبت هفته‌ی پژوهش از برنامه‌هایی است که پژوهشگاه مجازی برگزار می‌کند. رونمایی از پایگاه دادگان پارسیگ (متون فارسی میانه زرتشتی) با سخنرانی دکتر فرزانه گشتاسب و دکتر نادیا حاجی‌پور یکشنبه 23 آذرماه 1399 خورشیدی ساعت 12 نیمروز در پیوند (:لینک) https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-yr4-uu7 برگزار می‌شود.

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30