لوگو امرداد

آیین گهنبار دولت‌خانه کرمان با چهار پخش زنده در اینستاگرام

kermanکهن آیین گهنبار دولت‌خانه کرمان «شاه‌عباسی» همزمان با چهار پخش زنده در فضای اینستاگرام همرسانی می‌شود.

آیین گهنبار شاه‌‌عباسی بدون حضور همکیشان به شیوه‌ی مجازی برخط برگزار می‌شود. فرشید بختیاری، مسوول برگزاری گهنبار شاه عباسی درباره‌ی چگونگی برگزاری آیین گفت: با بهره گرفتن از دو دستگاه دوربین دیجیتال حرفه‌ای با کیفیت بالا و  فرستنده‌ی ماهواره‌ای آیین از رویه‌ی پربازدید اینستاگرام زرتشتیان پخش زنده خواهد شد. با این روش نیاز به اینترنت خانگی نیست. از همکیشان درخواست می‌شود از حضور در آیین خودداری کنند و تنها از درگاه اینستاگرام با گهنبار هم بهره شوند.
وی یادآوری کرد، پخش زنده‌ی آیین از رویه‌ی اینستاگرام  هفته‌نامه امرداد و برساد، رسانه‌های زرتشتیان و همچنین از رویه‌ی رسمی اینستاگرامی انجمن زرتشتیان کرمان و رویه‌ی رسمی آتشکده دولتخانه همرسانی می‌شود.

آیین گهنبار شاه‌عباسی (دومین روز از چهره میدیاریم گاه) روز سروش ایزد و دی‌ماه در گاهشمار مزدیسنی برابر با پنجشنبه 11 دی‌ماه 1399 خورشیدی از ساعت ۱۰ بامداد به شیوه‌ی مجازی برگزار می‌شود. همکیشان می‌توانند از فضای اینستاگرام آیین گهنبار را بیننده شوند.

این گهنبار به شاه عباسی نامور شد؛ از این رو که به دستور شاه عباس شمار بسیاری از زرتشتیان کرمان از اجرای یک حکمی که به دور از دادگری بود، رهایی یافتند. امسال چهارصدو‌سومین سال برگزاری این آیین است.
در گذشته این گهنبار در زیارتگاهی خارج از شهر کرمان، در جاده‌ی آرامگاه زرتشتیان به نام «باب کمال» برگزار می‌شد که در این مکان دو سرو از آن روزگار به یادگار کاشته‌اند که تا کنون ماندگار است. نزدیک به 100 سال است که این آیین هر ساله با همیاری و دهش زرتشتیان کرمان در آتشکده دولت‌خانه برگزار می‌شود. دولت‌خانه محله‌ای آشنا در مرکز شهر کرمان است که محل زایش و زندگی بسیاری از بزرگان هازمان زرتشتیان کرمان همچون «استاد پرویز شهریاری» است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30