لوگو امرداد
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران

بردباری و شکیبایی راه و رسم مردمان جهان نوروز است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، با بیان اینکه نوروز راه حل و درمان دردهای کهنه، اضطراب‌ها و خشونت‌ها و پایان قهر و سرآغاز دوستی‌هاست، گفت: مقام‌های جهان به پروتکل‌های چندهزار ساله نوروز برگردند.

1 19

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مراسم جشن نوروز ۱۴۰۰ عصر روز دوشنبه (۲۵ اسفند۹۹) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از سفیران کشورهای خارجی در تهران، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در محوطه باز ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، در این برنامه با پافشاری بر امید و آرزومندی در روزهای سخت گفت: باید فریاد بزنیم زنده‌باد زندگی؛ مایه سرور و خوش‌وقتی است که امروز در میدان مشق این مکان زیبا و به نام نوروز و بهار دورهم گرد آمده‌ایم.در جایی که نیاکان ما صد سال پیش و اتفاقا آن‌ها هم در اوج بیماری همه‌گیر آنفولانزای اسپانیایی، آخرین نوروز سده را برپا کردند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، افزود: یکصد سال پیش همین روزها در این میدان و در این خیابان غوغایی بود. کابوس مرگ بر جهان حکم می‌راند. اما در سال ۱۳۰۰ شکوه نوروز بر اهریمن ناامیدی پیروز شد و در همین میدان مشق در اوج جنگ و قحطی و گرسنگی، صدای آواز سرنا وکرنا و ساز و دهل و شور پیک‌های نوروزی امید را و زندگی را و آمدن بهار را مژده می‌داد.

ایوبی ادامه داد: نیاکان ما صدسال پیش در کوچه و بازار می‌خواندند که «ای سال برنگردی/ دکانا را تخته کردی/ زنا را شلخته کردی/ ای سال برنگردی» و اینک پس از صد سال باز هم مردم ایران با ویروس کشنده‌ی تحریم، خشونت داعش، آنفولانزای تعصب و جاهلیت و کرونای انگلیسی دست و پنجه نرم می‌کنند. ما هم مانند نیاکانمان روزگار سختی را می‌گذارنیم. شاید زبان حال ما هم همان شعر باشد، اما نه، ما پر از امید و آرزوهای بلند پر هستیم و چرا مالامال از امید به فردا نباشیم.

بردباری و شکیبایی راه و رسم مردمان جهان نوروز است

ایوبی یادآور شد: هنگامی‌که تیمارگران عشق را در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌هایمان می بینیم آن‌ها که با همه وجودشان این سروده حضرت مولانا را نجوا کردند «طبیبان فصیحیم که شاگرد مسیحیم / بسی مرده گرفتیم در او روح دمیدیم / طبیبان الهیم ز کس مزد نخواهیم / که ما پاک روانیم نه طماع و پلیدیم» چرا از آرزوهای بلند پر نباشیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، افزود: هنگامی که یک جهان بخششِ بی‌منتِ داراها و رفتار کریمانه و متمدنانه ضعیفان و ندارها را می‌بینیم. بردباری و شکیبایی راه و رسم مردمان جهان نوروز است. آن‌ها آموخته‌اند که در اوج سرما و سختی امید را و گرما را و بهار را نجوا کنند که « در نومیدی بسی امید است / پایان شب سیه سفید است / گر صبر کنی به صبر بی شک / دولت به تو آید اندک اندک »؛  آری در این روزهای سخت، هنرمندان با ساز و آوازشان و مومنان با دعا و نمازشان پیک امید و شادمانی شدند.

2 16

زنده‌باد نوروز؛  زنده‌باد زندگی و شادی

ایوبی افزود: ما هم در کمیسیون ملی یونسکو از نخستین روز هجوم اهریمن کووید ۱۹ سازهایمان را کوک کرده‌ایم و امروز با طبل و شیپور با سرنا و کرنا و با نقاره‌هامان آمده‌ایم تا فریاد زنیم زنده‌باد نوروز و زنده‌باد زندگی و زنده‌باد شادی و طرب؛ مردمان سرزمین خورشید این روزها خانه‌هایشان را  از گرد و غبار می‌تکانند و دل‌هایشان را از تیرگی و  زنگار می‌شویند. نوروز چون آب زلال می‌آید و تیرگی‌ها و قهرها و کینه‌ها را هر سال می‌شوید و می‌برد. نوروز یعنی پایان قهر و سرآغاز دوستی‌ها.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، خطاب به مقامات ایران و سفیران جهان نوروز در ایران گفت: امروز زنده‌کردن آیین‌های نوروزی تنها سفر به گذشته و پاسداشت آیین نیاکانمان نیست. امروز نوروز یک راه حل است. یک درمان است. درمان دردهای کهنه، درمان اضطراب‌ها و آشفتگی‌ها، درمان ترس‌ها و خشونت و درمان بیماری‌های برخاسته از دل‌های پر از زنگار است.

وی اظهار داشت: نیاکانمان به ما آموخته‌اند در آستانه سال نو ذهنمان و جانمان را از آرزوهای بالابلند پر کنیم، دیدن چهره تمام نوروزی و پر از شکوفه‌های لبخند دکتر ظریف به من جرات می‌دهد یکی از آرزوهایم را  به صدای بلند در میدان مشق در مقابل  سفیران جهان نوروز مشق کنم؛ البته آرزو بر جوانان عیب نیست.

مقامات جهان به پروتکل های چندهزار ساله نوروز برگردند

ایوبی افزود: آرزو می‌کنم مقامات بلندپایه جهان نوروز چند روزی از سال نو را میان خود «پروتکل بس» اعلام کنند. تنها چند روز عید نوروز، همه کنوانسیون‌هایی را  که بر ویرانه‌های جنگ‌های جهانی روییده‌اند کنار بگذارند. چه می‌شود اگر مقامات بلند پایه جهان نوروز تنها چند روز به پروتکل‌های چند هزار ساله نیاکانمان برگردند، پروتکل‌های روییده در گلزار دوستی، پروتکل‌های برآمده از جان‌های بی‌غبار و آینه‌های بی‌زنگار را اجرا کنند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، افزود: مقامات بلندپایه دوازده کشور نوروزی همانند همه مردم در آغاز سال ساده و بی‌هیچ تکلف و تشریفاتی به دیدار هم بروند؛ مردم ببینند که رهبرانشان همانند آن‌ها در آغاز سال نو با هم پیمان مهر ودوستی را تجدید می‌کنند و چه صحنه‌های زیبایی که در جهان نوروز آفریده خواهد شد.

وی خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آقای دکتر ظریف شما از همین تهران شروع کنید و سرزده و بی‌هیچ ‌تکلفی دید و بازدید عید با سفیران کشورهای مختلف به‌ویژه سفیران نوروزی راه بیاندازید شاید این کار شما مقدمه‌ای برای تحقق آن آرزو باشد. «تو مگو همه به جنگ‌اند و ز صلح من چه آید/ تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز»

رونمایی از تمبر نوروز و پیشکش نشان عالی نوروز به رییس ایکوم ایران

در این آیین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علی اصغر مونسان وزیر میراث، گردشگری و صنایع دستی سخنرانی کردند.

همیچنین در ادامه این مراسم حاضران از نمایشگاه تمبرهای کشورهای نوروزی بازدید کرده و در ادامه از تمبر نوروز رونمایی شد.

برپایی سفره‌های کشورهای نوروزی (افغانستان، ترکمنستان، هند، ارمنستان، پاکستان و آذربایجان) و بازنمایی آیین‌های کشورها و اقوام نوروزی، اجرای خوان‌های نوروزی (هفت‌سین، بلوچ، کرد، ترکمن،آذری، خراسان و قشقایی)، اجرای آیین‌هایی همچون تکم‌چی، اسب چوبی، نوروزخوانی، حاجی فیروز، کرد، بلوچ و ترکمن، پرده‌خوانی نوروز، اجرای موسیقی عاشیقی توسط استاد شهبازی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در این مراسم همچنین نشان عالی نوروز کمیسیون ملی یونسکو-ایران به دکتر سید احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم و رییس کمیسیون حافظه جهانی پیشکش شد. همچنین دیپلم افتخار کمیسیون ملی یونسکو-ایران به شاه منصور شاه میرزا کارشناس فرهنگی تاجیکستان در موسسه فرهنگی اکو پیشکش شد.

در پایان این مراسم، برنامه ویدئومپینگ نوروز از سوی کمیسیون ملی یونسکو در ایران به کارگردانی امیررضا سالاری، روی عمارت قزاقخانه، واقع در میدان مشق برگزار و نمادهای فرهنگی۱۲  کشور عضو کنوانسیون جهانی نوروز، ثبت شده در سازمان یونسکو، به نمایش گذاشته شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04