لوگو امرداد

دیدار از پیرهریشت نخستین میعادگاه فصلی زرتشتیان

نخستین همایش آیینی شادمانی و یا نخستین میعادگاه بهاری زرتشتیان به روز امرداد امشاسپند از ماه فروردین تا پایان روز خیر ایزد در گاهشمار زرتشتی برابر با هفتم تا پایان روز 11 فروردین‌ماه به مدت پنج روز در دیدار با زیارتگاه پیرهریشت است؛ جایگاهی سپند در 40 کیلومتری غرب یزد با 15 کیلومتر دوری از شهر اردکان.

زیارتگاه پیرهریشت بر بالای کوهی از سنگ‌های آهکی سیاه جا گرفته و در پایین کوه ساختمان‌هایی با نیک‌اندیشی دهشمندان ساخته شده، اتاق‌هایی که «خیله» نامیده می‌شود و نیایش‌‌کنندگان که از راه دور و نزدیک به این مکان می‌آیند برای چند روزی در این خیله‌ها به‌سر می‌‍برند. ساختمان نیایشگاه بر روی صخره ای قرار دارد که پلکانی راه رسیدن به آن را هموار می‌کند. شکل هندسی ساختمان از مربع و دایره است. در ورودی بنا ایوانی در سمت جنوب شرقی قرار دارد. بعد از ورودی، اتاق مدوری با سقف گنبدی قرار دارد که در وسط آن یک کلک هشت ضلعی است. درغرب اتاق مدور، یک درگاهی با دو پله، راه ورود به اتاق اصلی است که مستطیلی شکل و دارای سقف گنبدی است. در کف این اتاق، بخشی از صخره را، با شیشه محصور کرده‌اند نمادی از آرامگاه را پدید آورده است. در مجاور آن، کلکی قرار دارد که جایگاهی برای چراغ روغن‌سوز ساخته‌اند و بر روی آن سه شعله روشن است. این اتاق دارای سکوی نشیمنی کوتاه است.

بازسازی و مرمت آب انبار در مکان سپندینه پیرهریشت بنامگانه‌ی روانشادان مروارید بهرام بمان مبارکه و کریمداد بهرام سلامتی با نیک‌اندیشی فرزندانشان، ساخت انباری با نیک‌اندیشی سهراب سروش سلامتی بنامگانه روانشاد کیاندخت سروش سلامتی شریف‌آباد از کارهای انجام شده با مدیریت انجمن زرتشتیان شریف‌آباد یزد در سالی که گذشت (1399) است.

نیک‌اندیشان دهشمندی با مرمت و بهسازی می‌کوشند تا این آثار ارزشمند پایدار بماند. هویت هر سرزمینی در دل میراث فرهنگی آن نهفته است و با شناسایی این میراث می‌توان دریافت كه گذشتگان چگونه زندگی می‌كردند. پیرو چه ارزش و هنجارهایی در جامعه بوده‌اند.  میراث فرهنگی ابزاری است برای آگاهی انسان از شیوه زندگی و كار گذشتگان و نیاكانمان. نگهداری از میراث فرهنگی، ماندگاری سرمایه‌های معنوی و مادی نیاکانی است که اندیشه‌های فرهنگی و دانش روزگار خود را در قالب آثاری ارزشمند به دست آیندگان سپرده‌اند. این میراث یگانه و تکرار ناشدنی است. چه نیکوست دستکم با آسیب نرساندن به ارزش‌های تاریخی فرهنگی، در نگهداری از این یادمان‌ها گام برداریم. به زیارتگاه پیرهریشت خوش آمدید. نوروز-1400

1 29 2 26 3 25 4 26 5 26 6 23 7 22 8 23 9 24 10 23 13 24 14 22 15 20 16 21 18 21 19 21

فرتورها از شهرام نمیرانیان است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. پاداش نیک برای کسانی که برای ابادانی این مکان مقدس هزینه میکنند اجرشان با ایزد یکتا
    – در متن ارامگاه امده است که نمیدانم درست است یا خیر
    – با توجه به اینکه هیچ اثر از سابقه های دور زیارتگاه در دست نیست خوبست ساختمان و خیله های سنگی قدیمی حفظ شوند
    -ازدانشمندان و باستان شناسان توقع است که از سابقه این مکان با علوم جدید و منطبق با ان بیشتر اطلاع رسانی نمایند
    دیرزیوید تا زیویوید بکامه زیوید

  2. همانگونه در متن گزارش آمده نوشته شده نمادی از مزار دیده می شود تاییدی بر وجود مزار نیست

  3. درود در گزارش آمده، «در کف این اتاق، بخشی از صخره را، با شیشه محصور کرده‌اند نمادی از آرامگاه را پدید آورده است». همانگونه که در تصویر دیده می‌شود ساختار محصور در شیشه القا کننده وجود مزار است و هر بازدیدکننده در نگاه اول همین تصور را خواهد داشت. تاییدی بر صحت آن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09