لوگو امرداد

نقالی موبدیار پریا ماوندی در رادیو شاهنامه

photo 2021 03 27 18 30 51موبدیار پریا ماوندی در دو بخش رادیو شاهنامه‌ی باشگاه شاهنامه پژوهان، نقالی از داستان پادشاهی گشتاسب و به پیامبری رسیدن اشو زرتشت را به اجرا درآورد.

پریا ماوندی نخستین بانوی نقال و شاهنامه‌خوان زرتشتی، در دو بخش 46 و 47 رادیو شاهنامه، داستان پادشاهی گشتاسب و به پیامبری رسیدن اشوزرتشت را در قالب نقالی بازگو کرد. موبدیار ماوندی بیش از 20 سال است که به هنر نقالی یا پرده‌خوانی، کهن‌ترین بازگفت داستان‌های حماسی شاهان و پهلوانان ایران‌زمین، می‌پردازد. وی سرپرست گروه نقالی و شاهنامه‌خوانی زرتشتیان ایران است و آموخته‌های خود را به گروه سنی کودک، نوجوان، جوان و هموندان زرتشتی از سراسر ایران و جهان آموزش می‌دهد. این گروه نخستین گروه نقالی و شاهنامه‌خوانی هازمان زرتشتیان به شمار می‌رود. گروه نقالی و شاهنامه خوانی زرتشتیان بیش از ۱۰ سال است که در حال فعالیت است. هنرمندان گروه با اجراهای درون جامعه و خارج جامعه‌ در گسترش هنرهای شاهنامه‌ای می‌کوشند. دو اجرا از این گروه به مناسبت نوروز و جشن زایش اشوزرتشت با انتشار در اینستاگرام امرداد و شبکه‌ی اجتماعی امرداد پیشکش همکیشان، دوستداران شاهنامه و زبان پارسی شد.
موبدیار پریا ماوندی هم‌اکنون دانشجوی دکترای فرهنگ و زبان‌های باستانی است. وی اجراهایی در سطح بین‌المللی، خارج از هازمان زرتشتی را نیز در کارنامه‌ی هنری خود دارد.
رادیو شاهنامه به کوشش کورش جوادی و فرانک خسروی زیر نظر باشگاه شاهنامه پژوهان ایران راه‌اندازی شده است. بخش 46 پادکست شنیداری واپسین هفته اسفندماه 1399 خورشیدی منتشر شد. رادیو شاهنامه 47 ویژه نوروز منتشر یافت. گفت‌وگو با شاهنامه‌پژوهان، معرفی کتاب، پخش سخنرانی شاهنامه‌پژوهان و … از بخش‌های این رادیو است که به شکل هفتگی شنبه‌ها از رسانه‌های گوناگون پخش می‌شود. در ویژه‌برنامه‌‌ی نوروزی رادیو شاهنامه، بخش‌های پیام شادباش نوروزی ژاله آموزگار، میرجلال الدین کزازی، قدمعلی سرامی، ناخدا هوشنگ صمدی، لوریس چکناوریان، علیرضا شجاع پور، یارتا یاران، شاه منصور شاه میرزا و یکتا عسگری حموله را خواهید شنید. همچنین نقالی پریا ماوندی از داستان پادشاهی گشتاسپ و به پیامبری رسیدن زرتشت (بخش دوم )، معرفی کتاب نوروز از دانشنامه ایرانیکا و سروده نوروزی از فردوس اعظم به همراه نوروز به آهنگسازی لوریس چکناوریان ، دود عود اثر پرویز مشکاتیان با قانون‌نوازی رابعه زند، شعله‌های آتش از آرش قاسمی، بوی جوی مولیان اجرایی تازه از ارکستر بهار به رهبری آرش فولادوند از دیگر بخش‌های رادیو شاهنامه چهل و هفتم است. باشگاه شاهنامه‌پژوهان نهادی پژوهشی، نزدیک به یک دهه است در زمینه‌ی شناخت و گسترش بیشتر شاهنامه فردوسی، در سرتاسر گیتی گام بر‌می‌دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. درباره رادیو شاهنامه و امکان دسترسی به آن توضیحات بیشتری ارائه بفرمایید – سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01