لوگو امرداد
در امرداد 442 چاپ شده است

کودکان امروز در مهمانی ماه پیشانی

p03یکی بود یکی نبود، زیر گنبد کبود تو یه شهر دوری دختری با پدرش زندگی می‌کرد… آغاز داستان‌های زیبای کودکی بسیاری از ماست که شنیدنش مدت‌ها ما را به رویای زیبای آرزوها می‌برد. ماه‌پیشونی داستان مشترک بسیاری از کودکی‌هاست. داستانی که انگیزه‌ی نمایشگاهی شد تا یادآور زیبایی‌های فرهنگ کهن سرزمین‌مان باشد. با «بیتا احسانجو» کارشناس هنر و مسوول برپایی نمایشگاه ماه‌پیشانی گفت‌وگو کردیم و از فرازوفرودهای کار شنیدیم.

از انگیزه‌ی برپایی نمایشگاه بگویید.

می‌توان ادعا کرد، نخستین انگیزه برای نمایشگاه ماه پیشانی در من از ۳ سال پیش در مثلث نشست‌های ماهانه‌ی قصه‌گویی و کارگروه پژوهش هنر و مطالعه‌ی کتاب رویکردهای معاصر در آموزش هنر نوشته‌ی فرشته صاحب‌قلم شکل گرفت. در این کتاب موزه‌دارهایی از جای‌جای دنیا معرفی شده‌اند که موضوع‌هایی را در جامعه برمی‌گزینند و آن را با رشته‌های گوناگون پیوند می‌دهند. از سویی در کارگروه پژوهش هنر به راهنمایی خانم فریبا کیهانی بنا شد هر یک از هموندان گر‌‌وه بر پایه‌ی اهداف ده ساله‌ی موسسه هدفی را برگزینند و بر روی هدف برگزیده‌مان متمرکز شویم. از این رو من «ایران و ترویج فرهنگ ملی» را برگزیدم. با کودکان از بیشتر موزه‌های تهران بازدید کردم، به عنوان مشاهده‌گر پیوند بچه‌ها را با موزه و اشیای آن، ارتباط موزه‌دارها با کودکان و بالعکس، همه را زیرنظر داشتم. ایده‌ی موزه کارگاه قصه و افسانه مبتنی بر هنر را به‌عنوان یک رویای بلند اعلام کردم که طیف وسیعی را دربرمی‌گرفت. فکر کردم ‌چه خوب است که در این موزه هر فصل و هر ماه روی یک قصه و ‌افسانه‌ی خاص ایرانی و خارجی متمرکز شویم و فعالیت‌های همه‌جانبه انجام دهیم.

رویایم را با گروه بزرگی به نام «جاده صلح» به تسهیل‌گری آقای یوسفی عنوان کردم، متعهد شدیم که همه‌ی هموندان از رویای یکدیگر پشتیبانی کنیم. به گونه‌ای این نخستین سنگ‌فرش جاده و نمایشگاه افسانه‌ی ماه‌پیشانی بود …

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست از فیروزه فرودی با عنوان «کودکان امروز در مهمانی ماه پیشانی»، در گفت‌و‌گو با بیتا احسانجو  که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره‌ی 442 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  442 از ‌‌دوشنبه 21 تیرماه 1400 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 442

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30