لوگو امرداد
در این سه‌شنبه‌ی سرنوشت‌ساز

ایران چشم‌به‌راه ثبت جهانی هورامان

unescoپرونده‌ی ثبت جهانی هورامان امروز سه‌شنبه پنجم امردادماه 1400 خورشیدی، در چهل‌و‌چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در حال بررسی است و ایرانیان امیدوارند نشست امروز با جهانی شدن منظر فرهنگی هورامان به پایان برسد.

پویا طالب‌نیا، مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به پژوهش‌های انجام شده برای تکمیل پرونده‌ی ثبت جهانی هورامان، گفت: به‌دلیل گستردگی محدوده‌ی عرصه و حریم این پرونده، فرآیند بررسی کارشناسی آن در ایکوموس و کمیته‌ی میراث جهانی قابل توجه است.

وی افزود: نظریه اولیه ایکوموس در باره‌ی این پرونده اعلام شده است و برپایه‌ی دیدگاه‌های بررسی شده، اورامانات از بخت بالایی برای ثبت در فهرست میراث جهانی برخوردار است.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان افزود: ثبت جهانی می‌تواند بستر توسعه و شکوفایی منطقه را فراهم کند و همزمان با روشن کردن ضوابط و مقررات ویژه برای حفاظت از داشته‌های ارزشمند فرهنگی و تاریخی هورامان با تاکید بر نقش مردم، برنامه‌ریزی بایسته انجام شود.

سوم امردادماه، نشست چهل‌و‌چهارم یونسکو به ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران رای داد و امید می‌رود با جهانی شدن هورامان بار دیگر کام ایرانیان از این رخداد خجسته شیرین شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06