لوگو امرداد

جلال ستاری، پژوهشگر و استوره‌شناس ایرانی درگذشت

satariجلال ستاری، نویسنده، مترجم و استوره‌شناس نامدار ایرانی شنبه، نهم امردادماه 1400 خورشیدی و در آستانه‌ی پشت سر گذاشتن نود سالگی درگذشت.

جلال ستاری پژوهشگر،  استوره‌شناس و اندیشمند از کم‌شمار چهره‌هایی است که سال‌ها در حوزه‌ استوره و استوره‌پژوهی کوشش‌های پیگیری انجام داده و افزون بر ترجمه‌، آثار پرشماری در این زمینه نیز نوشت. وی  زاده‌ی ۱۴ امردادماه ۱۳۱۰ خورشیدی در رشت بود.

به گزارش ایرنا لاله تقیان همسر این مترجم و نویسنده خبر درگذشت زنده‌یاد ستاری را تایید کرد.

دکتر جلال ستاری از ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۳ میلادی در سوئیس تحصیل و زندگی کرد. در سال‌های دهه پنجاه که وی برای نخستین‌بار آثار اندیشمندانی چون گاستون باشلار، آنتونن آرتو، جرج دومزیل، ولادیمیر پراپ و بسیاری دیگر را به فارسی ترجمه می‌کرد، این نام‌ها که حتا امروزه هنوز چندان شناخته شده نیستند، در آن زمان کاملا ناشناس بودند. ستاری در همان سال‌ها، تاثیر مهمی در سازمان دادن به برنامه‌ریزی‌های فرهنگی نهادینه در کشور داشت و پس از آن نیز فعالیت‌های انتشاراتی‌اش، دو چندان شد. جلال ستاری بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های افسانه‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در بیش از ۶۰ سال از زندگی پربار خود نوشته و یا ترجمه کرده است، که بشتر کتاب‌های مرجع و شاخص در زمینه‌های تخصصی هستند.

وی در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، نشان فرهنگ و هنر را از وزارت فرهنگ فرانسه دریافت کرد.

جان‌های آشنا، آخرین مصاحبه با سارتر (ترجمه)، جهان نگری (ترجمه)، تراژدی و انسان، بازتاب اسطوره در بوف کور، فرهنگ و تئاتر و طاعون (ترجمه)، اسطوره در جهان امروز پژوهشی در ناگزیری مرگ گیلگمش (ترجمه)، سیمای زن در فرهنگ ایران، در قلمرو فرهنگ، شرق در ادبیات فرانسه (ترجمه)، افسون شهرزاد، نمایش در شرق، اسطوره و رمز در اندیشه میرچا الیاده، درد عشق زلیخا، در بی دولتی فرهنگ، آیین و اسطوره در تئاتر، پژوهشی در اسطوره گیلگمش و افسانه اسکندر، جهان اسطوره‌شناسی (ترجمه) بخشی از کارهای فرهنگی وی است.

گفته شده است آیین همراهی (:تشییع) و خاکسپاری این نویسنده‌ی نامدار سه‌شنبه ‌دوازدهم امردادماه، برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30