مسلم کرمانی کارگردان جوان سینمای مستند که در حوزهی تاریخ و فرهنگ ایران فعالیت میکند، به بهانهی روز سینما، فیلم کوتاه «امرتات» را در دسترس امرداد قرار داده است.
مسلم کرمانی فیلمسازمستقل زادهی 1355 خورشیدی است. وی فعالیت حرفهای خود را از سال 1380 آغاز کرد و ساخت بیش از 30 فیلم مستند را در کارنامهی هنری خود دارد.
مستند 15قسمتی مجلس درگذرزمان، مستندکلنل (زندگی محمدتقیخان پسیان)، مستند بودن یا نبودن (زندگی استاد پرویز بهرام)، مستند آقا شریفزاده (زندگی استاد موسیقی مقامی خراسان)، مستند دایههای خاک (پیشینهی اساطیری وباستانی آب درتاریخ ایران)، قاصد باران (داستانی)، مجموعهی 5قسمتی کهنپیشگان (صنایعدستی فراموششدهی خراسان) از ساختههای مسلم کرمانی است. وی همچنین مستند یک قرن سکوت (اشاره به تاریخ قیام زنان درانقلاب مشروطه) را در دست ساخت دارد.
در یادداشتی از این کارگردان بهبهانهی روز سینما آمده است:
«سینما برای من جای اندیشیدن، تفکر و به پرواز درآوردن تخیل از قفس ذهن است.
گاهی پی بردن به نسبتمان با سفالینههای دشت توس و پاسبانان آتش در معبد آناهیتا، فهمیدن اسرار ازل خیام و هفتشهر عشق عطار و گاهی به تصویر کشیدن شعر سهراب، شستن چشمها و همیشه دچار بودن (عاشق) و اینکه بدانم نه آغازی وجود دارد نه پایان و مرگی. در کانون کیهان قرار گیرم و هستی و جاودانگی را با شور بیپایان در آغوش کشم و دیگر مهم نیست کجا باشم هرکجا هستم، باشم، آسمان مال من است.» (21 شهریور 1400)
این کارگردان جوان در گفتوگو با امرداد دربارهی فیلم کوتاه «امرتات» گفت: فیلم امرتات تولید 2010 و برپایهی درونمایهی امرتات جاودانگی وبیمرگی و نگاه ایرانیان باستان به زندگی، مرگ و هستی و میل به زندگی بهگونهی نمادین و شاعرانه است.
فیلم پیام فیلم آشتیجویی (:صلح)، دوستی و پیوند ژرف انسان به هستی و طبیعت را در خود دارد.
به گفتهی مسلم کرمانی این فیلم مستقل و بابودجهی شخصی تهیه شده است.
گفتنیست فیلم کوتاه «امرتات» درجشنوارههای معتبرجهانی مانند ساندس آمریکا، رتردام هلند، فیپا فرانسه، برلین آلمان، گرندآف لهستان وجشنوارهی امارات شرکت کرده است.
وی این فیلم را در دسترس امرداد قرار داده است تا برای مخاطبان نمایش داده شود.
نویسنده و کارگردان: مسلم کرمانی
مدیر تصویربرداری: محمدرضا ترشیزی
موسیقی فیلم: حسین افشاریان شاندیز
صدا: مهرداد ظهوریان
بازیگر: فرشید شاهسونپور
4 پاسخ
در این فیلم دقیقا منظور از خاک نمودن بیل و کلنگ چه بود؟
آدمی نامیراست و آنچه در خور تنگنای گور است، تن آدمی نیست؛ اندیشهای مرگی است که همواره آن را به دوش کشیده است.
شادان و جاودان باد.
من هم رمز و راز فیلم های نمادین و مفهومی را نمیفهمم ولی شاید یعنی ابزار کندن گور و خاکسپاری و مرگ را دفن کرد، پس رها و آسوده شد.
دیدگاه امرداد زاده البته درست تر و زیباتر و ادبی تر هست
سپاس از جنابان؛ امردادزاده و نازنین خانم، ازبابت راهنمایی هایتان.