لوگو امرداد

سنگ‌تراشی هخامنشی، از سوی باستان‌شناسان آلمان و ایران بررسی می‌شود

sangtarashi1سمپوزیوم آنلاین «سنگ‌تراشی دوره هخامنشی: روش‌ها، تئوری‌ها و تکنیک‌ها» ازسوی موسسه‌ی باستان‌شناسی آلمان با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا و به‌گفته‌ی روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، زهره زهبری، باستان‌شناس ایرانی و هموند (:عضو) موسسه‌ی باستان‌شناسی آلمان در این‌باره گفت: شمار بسیاری از پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی در حوزه‌های باستان‌شناسی، زبان‌شناسی، مرمت و باستان‌سنجی دعوت شده‌اند که در این برنامه درباره‌ی پژوهش‌های تازه‌ی خود در سه روز سخن بگویند. قرار است در این سمپوزیوم ۲۴ سخنرانی برگزار شود.

او در ادامه افزود: سنگ‌تراشی از هنرهای بسیار کاربردی در دوره‌ی هخامنشی بوده و آثار منقول و غیرمنقول فراوانی از جنس سنگ از این دوران به‌جا مانده که نشانگر شناخت کافی شمار بسیاری از سنگتراشان است که برای دربار این شاهنشاهی خدمت می‌کرده‌اند.

عضو موسسه‌ی باستان‌شناسی آلمان گفت: گفتمان پیرامون چگونگی کار با سنگ، ابزارهای به کار رفته، معادن سنگ مورد استفاده، تکنیک‌های به کارگیری شده در ساخت سازه‌های سنگی و مبحث‌هایی از این دست، دهه‌هاست مورد پژوهش قرار گرفته است.

زهبری افزود: در این میان پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی، سال‌ها برای روشن شدن زاویه‌های گوناگون این موضوع کوشش کرده‌اند، ولی با این وجود، تاکنون برنامه سخنرانی منسجمی که تنها «بر هنر سنگ‌تراشی دوره هخامنشی» متمرکز باشد، برگزار نشده بود و همواره این موضوع مهم در کنار دیگر مباحث این دوره ارایه شده بود.

 این باستان‌شناس یادآور شد: موسسه‌ی باستان‌شناسی آلمان، شعبه تهران  (DAI Eurasien-Abteilung, Außenstelle Teheran)، با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ۲۶ تا ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۰ خورشیدی، سمپوزیوم زنده (:آنلاینی) را به زبان انگلیسی با عنوان «سنگ‌تراشی دوره هخامنشی: روش‌ها، تئوری‌ها و تکنیک‌ها» که به‌گونه‌ی مشخص بر این موضوع مهم متمرکز است، برگزار خواهد کرد.

این برنامه از سوی یودیت تومالسکی (موسسه‌ی باستان‌شناسی آلمان)، زهره زهبری (موسسه باستان‌شناسی آلمان) و الکساندر ناگل (دانشگاه نیویورک) و با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برنامه‌ریزی شده و نوشتارهای (:مقاله‌های) به‌دست آمده از آن،  پس از برگزاری سمپوزیوم، به زبان انگلیسی در آلمان منتشر خواهد شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04