لوگو امرداد

زخم بی‌مهری بر جان گرمابه تاریخی بزازنا

بی‌مهری مسوولان میراث فرهنگی بروجرد، سال‌هاست به ویرانی گرمابه‌ی تاریخی بزازنا دامن زده است.

گرمابه تاریخی بزازنا در شهرستان بروجرد با بی‌مهری و بی‌توجهی مسوولان میراث فرهنگی بروجرد روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرنگار امرداد: گرمابه‌ای که یادگار دوران قاجار است و رخدادهای تاریخی بسیاری را در منطقه بزازنا و گنجینه دیده است ، لحظه‌به‌لحظه روبه ویرانی است.

روستای بزازنا، گنجینه و شیروان که منطقه‌ی حکومتی فرزندان علیمردان‌خان بیرانوند نامور به سردار اعظم بوده در روزهای تاریخی ورود نیروهای روسیه به منطقه‌ی دشت سیلاخور لرستان نقش به‌سزایی داشته است و در صف مدافعان در برابر حضور نیروهای بیگانه قرار گرفته است.

این روستا که مدتی زیر فرمانروایی علیمردان خان، مهرعلی خان و سپس‌ها هاشم خان بیرانوند فرزند گردون بوده دارای چندین یادمان تاریخی مانند تپه باستانی گنجینه، تپه دوره‌ی اسلامی شیروان و حمام قاجاری، است که مدت‌هاست  مورد بی‌مهر مسوولان قرار گرفته است.

حمام تاریخی و متروکه‌ی روستای بزازنا یادگار دوران قاجار با معماری ویژه‌ی قاجاری است که تا اوایل حکومت پهلوی یکم کاربری داشته است.

این گرمابه‌ی چهارطاقی دارای طاق‌های ضربی با خزینه و حمام سرد و گرم است. بنای نامبرده چندین‌بار در دوران پهلویبه‌گونه‌ی ابتدایی ترمیم و پس از انقلاب نیز یک‌بار ترمیم شده است اما با بی‌توجهی مسوولان وقت در بیش از ده سال گذشته این حمام متروکه و به جایی برای ریختن زباله تبدیل شده است. گرمابه تاریخی بزازنا به عنوان بخشی از تاریخ شهرستان بروجرد نیازمند رسیدگی بی‌درنگ مسوولان به‌ویژه سرپرستان میراث فرهنگی است.

1 51

2 14

3 14

4 14

فرتورها از مهدی بیرانوند روژمان است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-28