لوگو امرداد

نگاهی به باغ وقفی شیراز، از گذشته تا کنون

باغ وقفی شیراز که شاید تنها پذیرشگاه ویژه‌ی زرتشتیان در شیراز باشد، پیشینه‌ای بیش از صد سال را دارد که شاید کمتر کسی از کاربری‌های گوناگون این باغ باخبر است؛ از این روی امرداد بر آن شد تا این پذیرشگاه زرتشتی را به شما خوانندگان بشناساند.

تاریخچه‌ی باغ وقفی شیراز

«باغ وقفی» که پذیرشگاهی برای مسافران زرتشتی در شیراز است، نزدیک به 106 سال پیش از سوی 21 زرتشتی خریداری شد. نخست، ساختمانی در میان باغی بزرگ بود و از سال 1343 خورشیدی ساختمان‌هایی همچون اتاق‌ اسکان مسافران و آدریان به این باغ افزوده شد.

در آغاز، این باغ کاربری یک انباری را برای نگاه‌داری اشیایی داشت که از هند به بندر بوشهر می‌آمدند. اشیا پس از رسیدن به بوشهر و انتقال به شیراز در این باغ ذخیره می‌شدند و پس از چند روز به جای‌جای ایران منتقل می‌شدند.

اکنون این باغ برای اسکان مسافران زرتشتی در شیراز کاربری دارد

 

امکانات باغ وقفی شیراز

این باغ شش اتاق در جنوب و شش اتاق در شمال دارد. دو اتاق برای دانش‌جویان و یک اتاق نیز برای سربازان است و یک اتاق نیز برای دختران دانش‌جو وجود دارد. اتاق‌های جنوبی این باغ ویژه‌ی دختران و اتاق‌های شمالی این باغ ویژه‌ی پسران است. همچنین باغ وقفی سه آشپزخانه و سه سرویس‌بهداشتی نیز دارد. جایگاهی نیز در قسمت شمالی این باغ برای

 

آدریان باغ وقفی شیراز

ساختن جایگاه آتش یا آدریان این باغ از سال 1344 آغاز شد و تا سال 1347 ادامه داشت. این آدریان در میان باغ جای دارد و در دور تا دور آن نیز آفریگونی‌هایی برای روشن کردن آتش از سوی مردم عادی قرار داده شده است.

 

جایگاه جغرافیایی باغ وقفی شیراز

در وقف‌نامه‌، این باغ در کنار دروازه‌ی باغ علی‌شاه جای دارد اما این باغ هم‌اکنون با دگرگونی‌هایی که در مرزهای شهر شیراز پدید آمده است، در مرکز شهر جای گرفته است. هر ساله زرتشتیان بسیاری از جای جای ایران و حتا جهان هنگامی که به شیراز می‌آیند در این باغ اسکان می‌گیرند. این باغ هم‌اکنون در بلوار کریمخان زند میان خیابان‌های انوری و سعدی جای دارد.

 

ثبت در آثار ملی

باغ وقفی شیراز تا کنون به شوند(:دلیل) خواست مسوولان و سرپرستان در سیاهه(:فهرست) آثار ملی ثبت نشده است. مسوولان این باغ به شوند ایجاد دگرگونی‌هایی در باغ وقفی و ساختمان‌های پیرامون آن هنوز اجازه ثبت این باغ را در سیاهه آثار ملی نداده‌اند.

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07