لوگو امرداد
همراه با گرامیداشت 20 سالگی گاهنامه‌ی پیام سبز

آیین گهنبار ایاثرم‌گاه در شیراز مجازی برگزار شد

کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز، آیین گهنبارخوانی چهره ایاثرم‌گاه و گرامیداشت بیست‌سالگی گاهنامه‌ی پیام سبز را بدون گردهمایی آیینی، مجازی برگزار کرد.

همکیشان شیرازی پخش زنده‌ی آیین گهنبار را روز مانتره‌سپند از ماه مهر در گاه‌شمار زرتشتی برابر با آدینه 23 مهرماه 1400 خورشیدی از ساعت 16 در ساختار اسکای‌روم به تماشا نشستند و همازور با آوای نیایش، با اوستاخوانی موبد رستم خسرویانی هم‌بهره‌ی آیین مینوی گهنبار شدند. پس از نیایش، خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز با اشاره به موضوعات طرح شده در سی‌وپنجمین گردهمایی انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی سراسر کشور، بر واکسیناسیون همگانی تاکید و به همراه داشتن کارت واکسن را از بایستگی‌های باشندگی در آیین‌های حضوریِ آینده، بیان کرد.

از آنجایی‌ که این گهنبار با بیستمین سالروز انتشار گاهنامه‌ی پیام سبز همزمان شده بود، به همین مناسبت میترا جوانمرد، فرنشین کمیسیون بانوان به سخنرانی پرداخت و از بیست سال تلاش و کوشش این کمیسیون در راستای ماندگاری انتشار پیام سبز و زیبایی‌ها و دشواری‌هایش گفت. در ادامه نماهنگی پخش شد که در آن فرتورهایی از همراهان 20 سال انتشار پیام سبز به نمایش درآمد، همراهانی که کمینه یک دوره در بخش‌های مختلف و حتا در زمینه‌ی ارسال مطالب همکاری کردند. سپس خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز با اشاره به این موضوع که شیراز شهر فرهنگی بوده و مردمان این دیار به فرهنگ‌دوستی شهره هستند، از کمیسیون بانوان و دست‌اندرکاران گاهنامه‌ی پیام سبز خواست در راستای افزایش کیفیت مطالب و بالا بردن بار فرهنگی این گاهنامه کوشا باشند. وی همچنین از  فرستندگان مطلب خواست نوشتارهای خود را در موعد مقرر به دست کمیسیون بانوان برسانند. در ادامه سه تن از پیشکسوتان پیام سبز در سخنانی به مرور خاطرات خود از سال‌های انتشار پیام سبز پرداختند. مهوش نامداریان، همسر روانشاد افلاتون سهرابی، از کاشت همه ساله‌ی نهال به مناسبت زادروز پیام سبز  و شادمانی کودکان در هنگام دیدن مراسم گفت و این‌که با چه ذوق و شوقی یاد می‌گرفتند جشن زادروز  همان کارهای همیشگی مانند کیک و شمع و مهمانی نیست بلکه می‌تواند حتا کاشت یک نهال با شادمانی و آموزندگی بیشتر باشد. سپس فرشته فلاحتی، خواهر روانشاد مهناز فلاحتی، با بیان اینکه کوچک‌ترین موفقیت‌ها را بایستی جشن گرفت، پیام سبز را به جوانی تشبیه کرد که هم‌اکنون بیست ساله شده است، وی با اشاره به خاطر‌ه‌ای با چاشنی طنز، لبخند را بر لبان باشندگان نشاند. در ادامه ناهید فلفلی به سختی‌هایی که در آغاز انتشار در زمینه‌ی صفحه‌بندی و صفحه‌آرایی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند، اشاره کرد و خاطره‌ای دلنشین در همین زمینه بازگفت. پس از خاطره‌گویی‌ها نوبت به معرفی و سپاسداری از همراهان 20 سال انتشار پیام سبز که کمینه یک دوره با گاهنامه‌ی پیام سبز همکاری داشته‌اند، رسید و از سوی انجمن زرتشتیان شیراز کتابی به‌رسم یادبود به آنها پیشکش شد، البته تنها شماری از آنان که واکسن زده بودند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی (استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی) به گونه‌ای نمادین در آیین باشنده بودند و یادبودهای خود را از دستان فرنشین انجمن زرتشیان شیراز گرفتند. همکاران نشر گاهنامه‌ی پیام سبز بدین‌گونه معرفی شدند:

شیوا شهریار زاده: سخن سبز

مهوش نامداریان: دینی و کودکانه

مهری فلاحتی: تاریخی و نام‌آوران

مهوش اختری: آشپزی

مهشید پوروفاداری: پخش و صفحه‌بندی

ناهید فلفلی: گزارش و فرهنگی

سیما غریب‌شاهی: پخش

شهریار کاووسی: صفحه‌آرایی

آرش سهرابی: صفحه‌آرایی

جهانگیر ماوندادی: صفحه‌آرایی

شقایق خردادی: صفحه‌آرایی

فرشته فلاحتی: سخن سبز و باخوانندگان

مهرداد قدردان: تاریخی

آرمیتا جمشیدی: سلامت و طب سنتی

اشکان اردشیری: تایپ

فرشید منوچهری: طراحی جلد

سیاوش جمشیدی: صفحه‌آرایی

رامتین مهربان شهریار ی: بروبچه‌ها

خشایار سرایی: بهداشتی

پروین سهرابی‌نیا: بهداشتی و اجتماعی

شهرام پوردهی: بهداشتی و ورزشی

ناهید افتخاری: معرفی کتاب

فیروزه رستمی: تایپ

پریسا باستانی: صفحه‌آرایی

آرش سهرابی: صفحه‌آرایی

مهرنگار ماوندادی: صفحه‌آرایی

بهنام خدادادی: صفحه‌آرایی

میترا  جوانمرد: سردبیر

خورشید ظهور: با خوانندگان و سخن سبز

شبنم پاک‌سرشت: سردبیر

ندا خدادادی: صفحه‌آرایی

کیخسرو کیانی: مطالب ادبی

مهین نوشیروانی: جدول کودکانه

روانشادان مهناز فلاحتی، پروین دهموبد شریف‌آبادی

پایان‌بخش این آیین به‌رسم همه‌ی سالروزهای انتشار پیام سبز، کاشت نهال بود که در میان هیاهوی باشندگان «هابیرو هابیرو شاباش» گویان، انجام شد. نکته‌ای که در سخنان مجری، مهمانان و سخنرانان این آیین بارها بیان شد، سخنی میراث‌گونه از روانشاد افلاتون سهرابی بود که پیوسته می‌گفت: «اینجا (باغ آدریان، انجمن و کمیسیون‌ها و …) یک هنرستان است»، وی باغ آدریان را بستری مناسب برای یادگیری، آزمودن و شکوفایی استعدادها، انجام کارها برای کسب تجربه و پیشرفت می‌دانست. هماهنگ‌کننده‌ی این آیین میترا جوانمرد بود و تهیه‌ی نماهنگ و تصویربرداری آیین را به ترتیب فرشته هنگامی و پرنیان کوکلری به دوش داشتند؛ افزون بر‌آنکه مروارید خدارحم فلفلی به مناسبت سالگرد انتشار پیام سبز به نامگانه‌ی روانشادان فرزندش مهناز جمشید فلاحتی، نخستین سردبیر گاهنامه پیام سبز و از بنیانگذاران آن، و همسرش جمشید خدارحم فلاحتی کتابی با نام «پیک مزدیسنان» به همه‌ی خانواده‌های زرتشتی شیراز پیشکش کرد.

نام چهارمین چَهره‌ی گهنبار از واژه‌ی اوستایی آیاثریمه به چم (:معنی) آغاز سرمای زمستان گرفته شده است. چهره ایاثرم، برپایه‌ی گاه‌شمار زرتشتی از روز اشتاد ایزد تا انارام ایزد برگزار می‌شود. زمان برگزاری این چهره از گهنبار در سالنمای رسمی کشور برابر با ۲۰ تا ۲۴ مهرماه است. این گاه در باور زرتشتیان هنگامه‌ی آفرینش گیاهان و رُستنی‌ها از سوی پروردگار است. شاخه‌ای از گیاه همیشه سبز مانند مورد را به نماد رستنی‌ها و گیاهان در سفره‌ی گهنبار می‌گذارند.

2 18
اوستاخوانی توسط موبد رستم خسرویانی
1 19
برگزاری مجازی و پخش برخط آیین گهنبار ایاثرم‌گاه

 

3 17 4 19 5 19 6 16 7 15

8 16
سخنرانی خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز
9 14
سخنرانی میترا جوانمرد فرنشین کمیسیون بانوان
10 12
خاطره‌گویی مهوش نامداریان همسر روانشاد افلاتون سهرابی

11 13

12 13
خاطره‌گویی فرشته فلاحتی از پیشکسوتان گاهنامه پیام سبز
13 10
انتشار 115 شماره ی گاهنامه پیام سبز
14 9
خاطره‌گویی ناهید فلفلی پیشکسوت گاهنامه پیام سبز
15 9
پخش برخط ویژه‌برنامه بیستمین سالگرد انتشار پیام سبز

16 9

17 8
سپاسداری از یاریگران پیام سبز از آغاز تاکنون

18 6 19 5 20 6 21 6 22 7 23 7 24 6

25 5
کاشت نهال در سالروز انتشار پیام سبز به‌رسم همه سال

26 6 27 5 28 6

 

فرتورها از شهرام پوردهی است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. چه برنامه جالب و قشنگی … خداوند پشت و پناه همه بویژه بهدینان باد . …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06