لوگو امرداد
سفر به دیدنی‌‌های ایران1

همنشینی با عشایر بختیاری در بام ایران

استان چهارمحال بختیاری به مرکزیت شهرکرد، سرزمین شگفتی های طبیعی، سرزمینی که منشا آب‌های گوار است. چهارمحال بختیاری از شمال و شرق با استان اصفهان، از غرب با استان خوزستان  از جنوب با کهگیلویه و بویراحمد و از شمال غربی با استان لرستان مرز مشترک دارد. شهرکرد با 1991 متر ارتفاع از سطح دریا به “بام ایران” معروف است. شهری سرسبز و خوش آب و هوا که تمیزی و پاکیزگی آن در بدو ورود به چشم می‌آید. شهرستان کوهرنگ به مرکزیت شهر چلگرد وسیع‌ترین شهرستان استان و محل اصلی ییلاق عشایر بختیاری است. سد کوهرنگ، آبشار شیخ علیخان، آبشار تونل کوهرنگ، تفرجگاه پیرغار (کتیبه و سنگ نوشته‌های مشروطیت)، چشمه دیمه (سبک ترین و گواراترین آب را میتوان در این چشمه نوشید)، غار یخی چما که به منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد و معمولا 6 ماه از سال زیر برف است، همچنین روستای شگفت‌انگیز سرآقا سید بخشی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کوهرنگ هسنتد.

اگر در اردیبهشت ماه به استان چهارمحال بختیاری سفر کنید زیبایی دشت لاله‌های واژگون در دامنه‌های زردکوه نیز روح و جسمتان را نوازش خواهد کرد.

تالاب بین‌المللی و زیبای چغاخور در نزدیکی شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن و در 65 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. لذت تماشای پرندگان بومی و مهاجر و همچنین ماهیگیری در تالاب چغاخور وصف ناشدنی است. در کنار تالاب روستای هدف گردشگری آورگان قرار دارد، روستایی سرسبز با باغ‌های میوه و هوایی مطلوب.

زیباترین تالاب ایران تالاب گندمان واقع در شهر گندمان و از توابع شهرستان بروجن است. این تالاب در میان ده تالاب برتر پرنده‌نگری ایران جای گرفته و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است. لک‌لک، شکاریا، حواصیل، مرغابی سانان و… از جمله پرندگانی هستند که در تالاب گندمان زیست می‌کنند.

در مسیر شهرکرد به اصفهان قلعه‌های تاریخی چالشتر و خانه آزاده و ستوده قرار دارند، قلعه چالشتر در دوره صفویه مرکز حکمرانی بوده و شامل قسمت‌های سردرب، اندرونی، بیرونی، حمام، اصطبل و… در فضایی به مساحت 12000 متر مربع است. قلعه چالشتر در 27 امرداد 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم استان چهارمحال بختیاری پل زمان خان است. پل زمان خان یکی از تاریخی‌ترین پل‌های ایران است که در دوره ساسانیان به دستور زمان خان یکی از سران ایل قشقایی در شهر سامان و در 27 کیلومتری شهرکرد بر روی سه پایه سنگی عظیم بنا شده است و محل عبور و مرور ایلات و عشایر قشقایی بوده است. قرار گرفتن این پل بر روی آب‌های خروشان زاینده‌رود و چشم‌اندازهای طبیعی اطراف باعث رونق گردشگری منطقه شده است. همچنین در مسیر روخانه زاینده‌رود امکان تور رفتینگ (قایقرانی آب‌های خروشان) فراهم شده است که اوج هیجان را برای گردشگران به همراه دارد.

دست بافته‌های عشایر (قالی، گلیم، گبه، نمد و…) ، محصولات لبنی (کشک و قره قوروت)، گیاهان دارویی (پاکلاغ، شنگ، کرفس کوهی، چاووک، کنگر، موچه، اوماج و سلمان تره و ترشک)، گز بلداجی و بادام و گردو از محصولات چهارمحال بختیاری هستند که می‌توان به عنوان سوغات خرید.

برای دیدن تور شهرکرد اینجا را کلیک کنید.

12

1

2

3

4

5

6

7

8

10

9

11

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-25