لوگو امرداد
به درخواست فرنشین گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران

ضبط صدا در نشست سوم ممنوع!

جلوگیری خبرنگار امرداد از ضبط صدا  در نشست سوم گردش 44 انجمن زرتشتیان تهرانخبرنگار امرداد به درخواست افشین نمیرانیان، فرنشین گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران، از ضبط صدا‌ی نشست علنی خودداری کرد. این تصمیم میان فرنشین انجمن و چند تن از هموندان هیات‌مدیره گرفته شده بود که افشین نمیرانیان به عنوان رییس نشست آن را به اجرا گذاشت.

خبرنگار امرداد با اجازه از هیات‌مدیره، دلیل این درخواست بازدارنده را جویا شد و گفت: این تصمیم در حالی گرفته شده است که از گردش‌های گذشته حضور خبرنگار و ضبط صدا یک روال عادی بوده است.

 افشین نمیرانیان، گلایه‌ی چهار تن از هموندان هیات مدیره مبنی بر این که ضبط صدا ایجاد خودسانسوری می‌کند و هموندان کمیسیون‌ها نمی‌توانند گزارش کامل ارایه دهند را دلیل این بازدارنگی اعلام کرد و گفت: برخی از همکاران بر این باور هستند که تعریف جلسه‌ی علنی این نیست که صدا ضبط شود. همکاران پیشین شاید عادت کرده باشند ولی همکاران جدید اعلام کردند که در صورت ضبط صدا شاید در گفت‌وگو معذب باشند.

وی در ادامه افزود: باید با هیات‌مدیره رایزنی شود، باید دیدگاه همه‌ی هموندان را جویا شده و سپس تصمیم قطعی در این باره بگیریم. فعلا در این نشست از شما درخواست کردم که صدا ضبط نشود.

فیروزه ماوندادی، دبیر گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران، از جایگاه مخالفت با این تصمیم گفت: این حق جامعه هست که از نشست‌های انجمن خبر داشته باشد. خبرنگار با رجوع به صدای ضبط شده در نوشتن گزارش کمتر دچار خطا می‌شود، همچنین برای آن چه که نوشته است مدرک دارد. هرکدام از هموندان جدید که مخالف با ضبط صدا هستند دلیل مخالفت را علنی بازگو کند.

جمشید دارابیان، هموند انجمن زرتشتیان تهران، خطاب به فرنشین انجمن زرتشتیان تهران گفت: «استارت انحراف را زدید. تک‌روی کردید، اگر تصمیم جمع باشد من احترام می‌گذارم.»

فربد فرهی‌یزدی، بازرس انجمن زرتشتیان تهران از فرنشین انجمن پرسید: اگر بعضی از اعضا از حضور خبرنگار معذب باشند، آیا رییس هیات مدیره حق تصمیم‌گیری شخصی  را دارد؟ درخواست را علنی و رسمی اعلام  و در صحن نشست در این باره رای‌گیری می‌کردید.

افشین نمیرانیان: هر زمان دستگاه رای‌گیری فعال شد رای‌گیری خواهیم کرد.

فرشاد فرهی‌فر، هموند هیات مدیره‌ی گردش 44 خطاب به بازرس گفت: نشست هیات‌مدیره رییس دارد و رییس هیات‌مدیره تصمیم می‌گیرد چگونه نشست را مدیریت کند. شما حق نظارت را دارید و می‌توانید از اختیارات بازرس استفاده کنید و به مجمع گزارش دهید.

کامبیز میزانیان، هموند کمیسیون آموزش و اشتغال جوانان، با گفتن این که «قانونی که اجرا نشود بهتر آن است که مصوب نشود»، در باره‌ی این تصمیم گفت: با توجه به تکنولوژی روز، گوشی همراه در دسترس هر یک از ما هست و هر کدام توانایی ضبط صدا را داریم. در این باره فکر هم نباید کرد. کسی که از دنیای تکنولوژی به دور است و آگاهی از دانش روز ندارد می‌تواند این تصمیم را بگیرد.

افشین نمیرانیان: خبرنگار با گوشی در کنار خودش می‌تواند صدا را ضبط کند ولی دستگاه ضبط خبرنگاری (ریکوردر) صدا را در میان جمع نگذارد.

فرنشین هیات‌مدیره‌ی گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران در پایان این گفت‌وگو از خبرنگار امرداد برای احترام به درخواست سپاسداری کرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

8 پاسخ

  1. در دنیای امروز و با گوشی های جدید همه از همه چیز خبردار خواهند شد. ما که از سانسور ابراز نارضایتی می کنیم چرا خودمان دست به چنین کاری می زنیم.

  2. با سپاس از خبرنگار امرداد که وظیفه خبررسانی درباره نشست های انجمن را با تمام دشواری ها انجام می دهد. اصل موضوعی که مطرح می شود واقعا در دنیای ارتباطات و تکنولوژی امروز عجیب است. اما برای راه حل ایا بهتر نیست هموندانی که با دیدن رکوردر خبرنگاری معذب می شوند یا خودسانسوری می کنند در کلاس هایی برای رفع این مشکل شرکت کنند یا از متخصصان درباره علت این موضوع مشاوره بگیرند؟ خوب است که در پایان نشست هموندان مجبور نیستند درباره تصمیمات خود یا موضوعات دیگر همانطور که اغلب معمول است در جمع خبرنگاران با انواع و اقسام ضبط صوت و دوربین صحبت کنند!

  3. آقای رییس نیومده شروع کردی؟ واقعا که راست میگن میز آدم عوض میکنه. به جناب دکتر نمیرانیان پیشنهاد میکنم نمونه های مشابه بررسی کنن ببین بقیه چی کار میکنن. البته همه میدونیم که گوش شنوایی وجود نداره.

  4. با درود فراوان
    ما از هموندان گرامی در انجمن زرتشتیان خواهشمندیم عملکردشان در انجمن و جامعه به گونه ای باشد که از ضبط صدا و حتی فیلمبرداری واهمه ای نداشته باشند.
    زرتشتیان تهرانی ازاعضای انجمن جدید توقعات بالایی داریم نه اینکه از ابتدا ساز سانسور کردن و …را بزنند.
    با سپاس فراوان از دوهفته نامه ی امرداد که با تمام سختیها و ناملایمات ؛بازگوکننده ی خبرهای جامعه هستند.

  5. والا اگر کسی بخاطر ضبط صدا در گفت‌وگو معذب می‌شود بهتر است برود کلاس تقویت اعتماد به نفس بعد بیاید توی کارهای اجتماعی۰ خدمت به اجتماع احتیاج به جسارت و صداقت دارد ۰۰۰۰۰

  6. در رابطه با یادداشتی که در مورد توضیح روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نوشتم، بسیار خوب است اگر روابط عمومی انجمن یا هر فرد دیگری که نظری یا برداشتی متفاوت در مورد این گزارش درباره »ضبط صدا … ممنوع» دارد؛ توضیحی در این باره بنویسد! خوانندگان از این راه جنبه های دیگر موضوع را هم می بینند. البته متوجه هستم که اغلب مسئولین بارها در گروه های اینترنتی هم نوشته اند که می خواهند از (به قول خودشان) غوغاسالاری رسانه ایی و سوءبرداشت های حاصل از آن به دور باشند و هر کسی که به دفترشان مراجعه کند یا رودررو بتواند گفتگو کند آنها آماده هستند. اما شاید دیگر نتوان از نوشتن و پاسخگویی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دوری کرد!

  7. آفرین بر دلیران ! مشکل در اعتماد بنفس و رو راست بودن است امرداد دارد مسوولیت خبرنگار را انجام می‌دهد چرا انجمن تعیین تکلیف برای خبرنگار می‌کند؟ اگر هدف واقعا خدمت است جایی برای پنهان کاری نگذارید!

  8. طبق ماده چهارم از قانون مطبوعات
    هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات بر آید و یا به سانسور و کنترل‌نشریات مبادرت کند.

    ‌ماده ٥ – کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون حق قانونی‌مطبوعات است.
    و
    تبصره ١ – متخلف از مواد (٤) و (٥) به شرط داشتن شاکی به حکم دادگاه به انفصال خدمت از شش ماه تا دو سال و در صورت تکرار به انفصال دائم از‌خدمات دولتی محکوم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30