برپایهی فرهنگ و سنت دینی، ما زرتشتیان 4 روز در ماه از خوردن گوشت پرهیز میکنیم و آنها به روزهای «نبر» نزد زرتشتیان نامور است. در بارهی این باور اندیشههای گوناگونی میان همکیشان وجود دارد برخی در روزهای گوشت نخوردن از گاهشماری جدید یا قدیم یا هردو پیروی میکنند و برخی، در اینکه تنها نخوردن گوشت کافی است، یا فراوردههای دام را هم نباید خورد، در شک هستند. در این میان گروهی هم میگویند نبر است، نه نخور، یعنی نباید حیوانی را کشت، اما خوردن آن منعی ندارد، خود را راحت کرده و این 4 روز را هم مانند روزهای دیگر میدانند.
اما این که دین و فرهنگ زرتشتی در این باره چه میگوید نظر انجمن موبدان را جویا شدیم.
موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان این جمله را بارها تکرار میکند «آنچه من میگویم نظر انجمن موبدان است که پس از بررسیهای بسیار در مورد موضوعهای دینی به نتیجه واحد رسیده و گفته میشود.»
موبد خورشیدیان به گذشته سرزد وداستان پیروی از گاهشماری امروز را درمیان زرتشتیان اینگونه بیان کرد.
نزدیک به 60 سال پیش در انجمن موبدان یزد که فرنشین آن موبد رستم آذرگشسب بود و پدر من و دیگر موبدان هم هموند آن بودند در مورد این گفتوگو شد که روز و ماهی که در این گاهشماری داریم اشتباه است. پیش از این با گاهشماری رایج زرتشتیان با ماههای 30 روزه و بدون در نظر گرفتن کبیسه، آیینها را اجرا میکردیم زیرا حق زندگی و تصمیمگیری آزادانه نداشتیم تا زمانی که سوشیانتی به نام مانکجی هاتریا از پارسیان هند به ایران آمد با کوشش وی جزیه از روی زرتشتیان برداشته شد. وی برای زرتشتیان مدرسه ساخت ولی آن را تنها به زرتشتیان محدود نکرد. پس از مشورت در انجمن موبدان دوباره بازگشتیم به گاهشماری که پیش از آن به ما تعلق داشت و از سال 1304 به گاهشماری خورشیدی رو آوردیم و از آن پس کبیسه هر 4 سال یکبار به حساب آورده شد و بزرگان جامعه مانند روانشاد میرزا سروش و دیگران پذیرفتند و دیگران را آگاه کردند از سویی روانشادان موبد شهزادی و موبد فیروز آذرگشسب همه جا در سخنرانیهای خود به مردم این آگاهی را میدادند.
کمکم گاهشماری درست جایگزین شد در این گاهشماری روزها در هرسال ثابت است به این معنی که 26 دی در هرسال روز وهمن امشاسپند است و تغییر نمیکند.
یا پنج روز آخر سال که چهره «همس پث میدیم» به معنی برابری شب و روز است که اکنون به اشتباه بعضی از روستاهای زرتشتی در تابستان به نام پنجه برگزارمی کنند و در تابستان روی بامها آتش روشن میکنند آتشی که شب سال نو که روز وشب برابر است، باید روشن شود.
پس ما 4 روز در ماه برابر با گاهشماری خورشیدی از خوردن گوشت پرهیز میکنیم. این چیزی است که برپایهی دین و فرهنگ زرتشتی گفته شده است.
4 روزی که ما زرتشتیان گوشت نمیخوریم، وهمن و ماه و گوش ورام روزهای «نبر» است. این روزها هر کدام مفهوم دارد وهمن به معنی اندیشهی نیک و در جهان گیتی پاسدار ونگهبان جانوران سودمند است، پس اندیشهی روشن میگوید امروز گوشت نخور تا هم تندرست بمانی هم جانداران بیاسایند. روز دیگر «ماه» به معنی روز مهان و بزرگان «گوش» روز به معنی چهارپایان سودمند است که باید در این روز به آنها آزار نرساند و «رام» روز به معنی آرامش و آسودگی است. پس گزینش این روزها در گذشته بیدلیل نبوده و یاری رساننده یکدیگر بودهاند. شایسته است بر پایه دین و فرهنگ زرتشتی و برای ارزش گذاشتن به آفریدههای اهورامزدا، تنها این 4 روز را زرتشتیان از خوردن گوشت پرهیز کنند.
به گفتهی موبد خورشیدیان خوردن ماهی در روزهای نبر اشکالی ندارد این 4 روز به پاسداری از جانوران سودمند ویژه دارد.
برگرفته از شمارهی 20 ویژهنامهی زرتشتیان امرداد، سال 1390 خورشیدی