لوگو امرداد
با خواندن اوستای آبزور

زرتشتیان شیراز جشن آبانگان را گرامی داشتند

جشن آبانگان آدینه چهارم آبان‌ماه با باشندگی دانش‌آموزان کلاس‌های دینی، آموزگاران و شماری از زرتشتیان شیراز در مجموعه‌ی دینی فرهنگی ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار شد.
موبد رستم خسرویانی با اوستاخوانی ویژه‌ی ایزد بانو آناهید که ایزد آب های روان بوده آغازگر برنامه بود و در ادامه پارسا دهموبد و پیمان گشتاسبی که درباره‌ی این جشن تحقیق کرده بودند، مطالبی را برای دانش آموزان توضیح دادند. سپس موبدیار رستم خسرویانی و ناهید فلفلی فرنشین کمیسیون دینی از فلسفه‌ی جشن آبانگان و کوشش در حفظ و نگهداری منابع آبی و پاکیزه نگهداشتن آن و صرفه جویی در مصرف آب سخن گفتند. سپس از باشندگان با شیرینی پذیرایی شد و دانش آموزان به همراه آموزگارانشان راهی کلاس های دینی شدند.
آبانگان از جشن‌های ماهیانه‌ی زرتشتیان است که در روز چهارم آبان‌ماه بر پایه‌ی سالنمای رسمی کشور و روز آبان از ماه آبان در گاهشمار زرتشتی برگزار می‌شود. جشن آبانگان به ستایش آخشیج (:عنصر) آب و پاس‌داشت آن ویژه شده است. ایرانیان کهن آب را پاک می‌شمردند و هیچ‌گاه آن را آلوده نمی‌کردند و آبی را که ویژگی سه‌گانه‌اش، رنگ، بو و مزه‌ی آن، دگرگون می‌شد برای آشامیدن و شست‌وشو به کار نمی‌بردند. زرتشتیان در این روز نیز همانند دیگرجشن‌ها به آتشکده‌ها می‌روند و برای گرامی‌داشت فرشته‌ی نگاهبان آب‌ها، به کنار جوی‌ها و قنات‌ها رفته و با خواندن اوستای آبزور (بخشی از اوستا که در ستایش آب سروده شده است) اهورامزدا را ستایش کرده و درخواست فراوانی آب و نگهداری آن را کرده و پس از آن به شادی می‌پردازند.
همچنین برپایه‌ی اساتیر، از آن‌جا که در روز چهارم آبان‌ماه (در سالنمای رسمی کشور) «زو» که یکی از پادشاهان ایران بود، با افراسیاب جنگید و او را شکست داد و از سرزمین خویش بیرون راند، ایرانیان این روز را جشن می‌گیرند. دیگر آن‌که چون در زمانی برابر با هشت سال در ایران باران نبارید مردم بسیاری تلف شدند و برخی به سرزمینی دیگر رفتند. سرانجام در همین روز پس از پنج یا هفت سال، باران آغاز به باریدن کرد، از این‌رو ایرانیان این روز را جشن می‌گیرند.

موبدیار رستم خسرویانی و خواندن اوستای آبزور

موبدیار رستم خسرویانی و خواندن اوستای آبزور

2

3

4

5

12

موبدیار رستم خسرویانی و خواندن اوستای آبزور

6

7

پارسا دهموبد از تحقیق خود درباره جشن آبانگان گفت

پیمان گشتاسبی از تحقیق خود درباره جشن آبانگان گفت

پیمان گشتاسبی از تحقیق خود درباره جشن آبانگان گفت

سخنرانی ناهید فلفلی فرنشین کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز

سخنرانی ناهید فلفلی فرنشین کمیسیون دینی

موبدیار رستم خسرویانی از فلسفه جشن آبانگان سخن گفت

موبدیار رستم خسرویانی از فلسفه جشن آبانگان سخن گفت

موبدیار رستم خسرویانی و خواندن اوستای آبزور

موبدیار رستم خسرویانی و خواندن اوستای آبزور

8

فرتور از شهرام پوردهی است.

1986

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. ممنون از توضیحات و تصاویر زیبایتان. وقتی نونهالان و آینده سازان جامعه را در اینگونه مراسم فعال می بینیم، ذوق می کنم.

  2. ممنون از توضیحات و تصاویر زیبایتان. وقتی نونهالان و آینده سازان جامعه را در اینگونه مراسم فعال می بینیم، ذوق می کنم.

  3. جشن آبانگان تو تهران و يزد و شيراز شايسته برگزار شد. اميدوارم در ساير شهرها هم از سال ديگه خوب برگزار بشه تا نوجوونا و جوونا اين جشن پرمعنا رو به فراموشی نسپارند.

  4. جشن آبانگان تو تهران و يزد و شيراز شايسته برگزار شد. اميدوارم در ساير شهرها هم از سال ديگه خوب برگزار بشه تا نوجوونا و جوونا اين جشن پرمعنا رو به فراموشی نسپارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10