لوگو امرداد

پریمرز فیروزگر فرزند بنیادگذار بیمارستان فیروزگر درگذشت

WhatsApp Image 2022 01 10 at 16.48.221پریمرز فیروزگر فرزند زنده‌یاد گشتاسب فیروزگر، بنیادگذار بیمارستان فیروزگر، در آمریکا دیده از جهان هستی فروبست. آن روانشاد به عنوان نخستین بانوی شهردار ایران شناخته می‌شود.

روانشاد پریمرز فرزند روانشادان همایون و گشتاسب فیروزگر روز دی به دین و ماه دی برابر آدینه 17 دی‌ماه 1400 خورشیدی، هفتم ژانویه ۲۰۲۲ میلادی به جهان مینو پیوست. آیین یادبود آن روانشاد روز یکشنبه ۲۳ ژانویه ساعت ۱۱ بامداد به وقت لس‌آنجلس برابر با سوم بهمن‌ماه ساعت 22:30 به وقت ایران در ساختار زوم برگزار می‌شود. بازماندگان ایشان، فرزندان؛ ساغر، ساحل، پرویز و آرتمیس جوانشیر، نوه‌ها؛ آرش، آرمان و آتوسا بهروزی، سام کلانی، آزاده و یکتا هرمزدیاری هستند.
خانواده‌ی سرشناس ارباب گشتاسب فیروزگر از نیک‌اندشانی هستند که برپایه‌ی آموزه‌های اشو زرتشت در پایه‌گذاری یادمان‌های نیک کوشیدند. مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی فیروزگر 70 سال پیش با نیک‌اندیشی ارباب گشتاسب فیروزگر پایه‌گذاری و وقف وزارت بهداری شد.
روانشاد پریمرز فیروزگر با هنر کارآفرینی همسرشان جمشید جوانشیر نخستین شهرک و متل ساحلی دريای مازندران را بنیاد نهاد. متل‌ قو سال 1338 راه‌اندازی و با گسترش آبادانی در آن منطقه شهرکی به نام ساقی‌کلانه پایه‌گذاری شد. به گفته‌ای نام شهرک برگرفته از نام دختر آن روانشاد است. هنگامی که شهرداری ساقی‌کلايه (با نام کنونی سلمان‌شهر) و کلارآباد، نخستین شهرک‌های مازندران گشایش یافت، بانو «پريمرز فيروزگر» به عنوان نخستین شهردار زن ايران در اين پست قرار گرفت. اين سمت تشريفاتی نبود. او به تاييد اهالی قديمی و به پاس کوشش‌های بسیار دربرپایی شهرک‌های نوپا، به این سمت برگزیده شد. پس از کوچ به آمریکا نیز با نیک‌اندیشی و منش نیک از یاری رساندن و برگزاری آیین‌های دینی فرونگذاشت.
روانشاد مهرافزون فیروزگر دیگر فرزند ارباب گشتاسب، در راستای شناساندن و گسترش هر چه بیشتر آیین زرتشت و فرهنگ و تمدن ایران زمین برای هم‌ میهنان ایرانی و جهانیان و همچنین آرزومند آبادانی ایران بزرگ بود. در این راه همسر ایران‌دوست او زنده یاد دکتر آبتین ساسانفر هم‌گام بود.
شایان گفتن است، زنده‌یاد دکتر کسرا وفاداری، پژوهشگرِ فرهنگ و تاریخ، استادِ دانشگاه و کنشگر فرهنگی خواهرزاده روانشاد پریمرز فیروزگر بود.

«امرداد» درگذشت بانوی فرهیخته بهشتی‌روان پریمرز فیروزگر را به خانواده و آشنایان و نزدیکان وی آرامش‌باد گفته و آرزوی شکیبایی برای بازماندگان را دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. یاد بزرگان همیشه زنده است روانش در ارامش باد بهشت برین جایگاهش?

  2. روانشان شاد و یادشان گرامی
    با آرزوی شکیبایی و به روزی برای فرزندانشان

  3. دولت جاوید یافت هر که نکو نام زیست‌
    کز عقبش ذکر خیر زنده کند نام را

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30