لوگو امرداد
به دعوت گروه سفیران صلح و دوستی

سخنرانی موبد اردشیر خورشیدیان در مقر سازمان ملل تهران

موبد دکتر اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان تهران، به دعوت  گروه سفیران صلح و دوستی به مناسبت روز جهانی جمعیت در مقر سازمان ملل در تهران پیرامون ارتباط ادیان و جمعیت سخنرانی کرد.

نخستین سخنران سلسله نشست‌های منظومه  فرهنگ صلح ، موبد دکتر اردشیر خورشیدیان ، فرنشین انجمن موبدان تهران بود. وی پیرامون ارتباط ادیان و جمعیت و تاثیر دین بر ارتقا آگاهی جمعیت سخن گفت. موبد خورشیدیان هر یک از افراد گروه‌های اجتماعی در یک جامعه‌ی کوچک دو نفره و یا جامعه‌ی جهانی که تعامل و منافع معنوی و مادی مشترکی را دارا هستند در آرمانشهر در جایگاه واحد و مشترک و همگی را انسان نامید.

وی در ادامه گفت: خداوند همه‌ی انسان‌ها را با ویژگی اندام مشخص و منحصر به فرد آفریده و به همه‌ی انسان‌ها جدا از ملیت، قومیت، محل زایش و جنسیت حق یکسان داده و آنان را برابر دانسته است. خداوند به انسان قدرت خرد و وجدان بخشیده و آزادی انتخاب راه را در اختیار انسان نهاده است تا اگر تصمیم گرفت و اراده کرد بتواند به راستی از دیگر موجودات زمین برتر شود. انسان می‌تواند من خود را با نیروی وهومن، سپنتمن به من سفید و پاک تعالی دهد و یا برعکس دژمن، دیو اکمن، بد منش و انگره و غمگین شود. خداوند انسان را این گونه  آفریده که می‌تواند تغییر کند.

موبد اردشیر خورشیدیان در بخشی دیگر از سخنانش به نقش علوم عقلی اشاره کرد و گفت: علوم عقلی که از کودکی تا بزرگسالی می‌آموزیم حقیقت و واقعیت را از خرافات و توهم متمایز می‌کند. علوم عقلی می‌تواند راستی را از کجی جدا کند. انسان بودن به معنای این است که حقایق را پذیرفته و در پی تغییر واقعیت‌ها کوشش کنیم و دروغ و توهم را از خود دور کنیم. باور بالاترین فرمانده اندیشه و تن است. باورهای درست و انسانی فزاینده‌ی نیکی و راستی است.

در این نشست، دکتر ماریا دوتسینکو فرنشین مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد پیام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی جمعیت را خواند. سپس، تابلوی سفالینه؛ کاری از کودکان مرکز آموزش اختلال یادگیری شکوه شفق از سوی جمعیت کودکان دیرآموز دکتر ماریا دوتسنکو پیش‌کش شد.

سپس طیبه محمد دبیر و بنیانگذار سلسله نشست های منظومه فرهنگ صلح، با مقدمه‌ای درباره‌ی جمعیت و تعریف آن از نظر جامعه‌شناسی، موضوع نشست را با تاثیر صلح مورد بررسی قرار داد. سپس دکتر حسین باهر جامعه‌شناس و رفتار‌شناس نام‌اور ایران، پیرامون ویژگی‌های جمعیت سالم سخن گفت. دکتر سوگل مشایخی، جامعه‌شناس و پژوهشگر ادبی درباره‌ی جمعیت و جایگاه آن در توسعه پایدار سخنرانی کرد.

استاد لوریس چکناوریان سخنی کوتاه در وصف جمعیت مادران داشت و اهمیت پرورش و آموزش مادران را الویت هر سخن و کاری دانست. یکتا عسگری، کودک هنرمند شاهنامه‌خوان از سوی جمعیت کودکان، داستان پادشاهی فریدون و کشته شدن ایرج را هنرمندانه نقالی کرد.

سخنرانی میلاد کی‌مرام، با عنوان بیایید با هم متحد باشیم تا جمعیت جوان بتواند زندگی خوب را تجربه کند بود و پس از او دکتر تیرگرد تاثیر اقتصاد بر جمعیت از سوی اتحادیه پوشاک چگونگی بحران جمعیت و ارتباط اقتصاد بر میزان کاهش یا افزایش بحران را بررسی کرد.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

فرتور رسیده است.

0256

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با سپاس از ارایه برجشته فرهیخته موبد گرامی. دکتر خورشیدیان همیشه میگوید اوستا را باید در سازمان ملل درس داد. اکنون جامعه به این آرزوی خود رسید.
    تم اصلی همآیش جمعیت بود. ایکاش مطالبی راجع به جمعیت رو به کاهش شدید زرتشتیان در ایران و هند گفته میشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04