لوگو امرداد

سپاس‌داری از دکتر ماه‌بانو تاتا؛ پیشکسوت علم آمار ایران

IMG 9336گروهی از دانشگاهیان، در دیدار با دکتر «ماه بانو تاتا» خدمات علمی و آموزشی بانوی آمار ایران، پیشکسوت هیات‌علمی دانشگاه باهنر، را ارج نهادند.

استاد تاتا از سال 1368 در بخش آمار دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمان به خدمات علمی پرداخته و با پذیرش بار سنگین مسوولیت بخش آمار در سال‌های پیوسته و با تربیت دانشجویان بی‌شمار در مقاطع مختلف رشته‌ی آمار، خدمات خویش به دانش، فرهنگ و هنر ایران زمین را جاودانه ساخته است. عضویت این بانوی فرهیخته‌ی زرتشتی، در مجامع علمی تاثیرگذاری همچون «انستیتو بین‌المللی آمار»، «جامعه‌ی ریاضی‌دانان ایران، و «جامعه‌ی آماردانان ایران» از افتخارات اوست. خدمات وی به دانش نوپای آمار در ایران به اندازه‌ای است که به او فرنام (:لقب) «مادر آمار ایران» را داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری فردای‌کرمان همزمان با هفته‌ی بزرگداشت مقام زن و روز مادر، گروهی از دانشگاهیان، به دیدار دکتر «ماه بانو تاتا» هموند هیات علمی بازنشسته گروه آمار دانشگاه شهید باهنر کرمان رفتند.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در این دیدار، دکتر محمدعلی یعقوبی رییس دانشکده ریاضی و رایانه گفت: «همه همکاران بخش آمار، به نوعی فرزندان علمی و معنوی خانم دکتر محسوب می‌شوند. وی نه فقط منشا پایه‌گذاری علم آمار در دانشگاه شهید باهنر کرمان بلکه در ایران بوده و ما همیشه شاهد اثرات خیری که از خودشان به‌جا گذاشته‌اند، بوده‌ایم».
وی با اشاره به اینکه دانشجوی دکتر تاتا بودند، افزود: «ایشان هم در درس و مباحث علمی سرآمد هستند هم اینکه در کلاس‌های درس، نکته‌های آموزنده‌ای از زندگی، تجربیات و دوران تحصیل‌شان برای دانشجویان ذکر می‌کردند و این برای دانشجویان بسیار ارزشمند و سودمند بوده است».
رییس دانشکده ریاضی و رایانه با اشاره به سوابق علمی این استاد برجسته و زحمات ارزشمندشان طی سال‌ها آموزش و تلاش برای توسعه علم آمار و همچنین پرورش نسل‌های مختلف، که اکنون از استادان و چهره‌های درخشان این علم در کشور هستند، دکتر تاتا را مادر علم آمار در ایران توصیف کرد.
در ادامه، خانم دکتر تاتا نیز، خاطره‌ای از کسب رتبه دوم توسط دانشجویان نخستین ورودی رشته آمار را شرح داد و گفت: «در واقع آمار یک علم پایه است و در همه تحقیقات کاربرد دارد. ای کاش از نتایج آماری در پژوهش‌های مختلف استفاده صحیح می‌شد و در عمل بهره می‌بردند».
در پایان این دیدار، لوح و هدایایی به رسم یادبود و برای تقدیر از سال‌ها خدمات علمی و آموزشی، تقدیم دکتر تاتا شد.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30