لوگو امرداد
در امرداد 451 چاپ شده است:

خطر در کمین سنگ‌نبشته‌ی «زرتشت»

p02در پی تازه‌ترین کاوش، پیرامون شهر تاریخی استخر در نزدیکی دشت مرودشت استان فارس سنگ‌نبشته‌ای به دبیره (:خط) پهلوی ساسانی  پیدا شده است. اهمیت این سنگ‌نبشته تنها برای خط پهلوی دوره‌ی ساسانی نیست، بلکه سنگ‌نوشته‌ای که در دشت مرودشت یافت‌شده، تاکنون نخستین سنگ‌نوشته‌‌ی به‌دست آمده‌ای است که نام اشو «زرتشت»، یگانه پیام‌آور ایرانی بر آن نگاشته شده و آن را از دیگر یافته‌های دوره‌ی ساسانی جدا کرده است.

به گفته‌ی دکتر ابوالحسن اتابکی، کاوشگر سنگ‌نبشته‌ی ساسانی، سنگ‌نبشته‌های صخره‌کنده به شوند جای‌گیری در کوهستان و شرایط آب‌وهوایی همچون یخ‌بندان، ریزش باران، ذرات ساینده پراکنده در هوا و بادها، همواره فراروی (:درمعرض) آسیب بیشتری هستند و نه‌تنها از عوامل آب‌و‌هوایی چون «آب شکستگی» آسیب می‌بینند بلکه در دشتی جای گرفته‌اند که از سوی کاوش‌گران غیرمجاز و سوداگران عتیقه پیوسته تهدید می‌شوند. از این‌رو نگهداری و حفاظت از این سنگ‌نبشته‌ی ارزشمند، اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این راستا دیدگاه دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی ایرانیان زرتشتی را پیرامون این سنگ‌نبشته جویا شدیم. دکتر اختیاری در آغاز به روند اجرایی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای ثبت و نگهداری یافته‌های تازه‌ی کاوشگران باستان‌شناس اشاره کرد و گفت: در گام نخست می‌بایست اصالت نویافته‌ی باستان‌شناسی راستی‌آزمایی و صحت‌سنجی شود که آیا با واقعیت علمی و تاریخی برابری (:مطابقت) دارد یا خیر. هر از گاهی گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی کاوش باستان‌شناسی مانند پیدایش کتاب اوستای کهن در افغانستان که به‌تازگی خبر آن در دنیای مجازی پخش شد، گفته می‌شود. شوربختانه شمار گزارش نادرست کاوش‌ها بیشتر از درستی آن است. چنانچه درستی گزارش کاوش به تایید کارشناسان متخصص سازمان میراث‌فرهنگی رسید، سپس برای نگهداری  از آن، نیاز به تامین بودجه است. با توجه به بودجه وزارتخانه‌ی میراث‌فرهنگی که معمولا با کمبود روبه‌رو است، چگونگی حفاظت از دستاوردهای باستان‌شناسی برنامه‌ریزی می‌شود. وی در ادامه درباره‌ی سنگ‌نبشته نویافته با ویژگی نگاشته‌شدن (:حک) نام «زرتشت» بر روی آن خاطرنشان شد، از وزارت میراث فرهنگی درخواست کرده تا پس از بررسی فنی و در پی تایید اصالت کاوش، با توجه به اهمیت این یافته‌ی باستان‌شناسی، برای نگه‌داری از آن برنامه‌ریزی کنند و منتظر پاسخ از وزارت‌خانه است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی است با عنوان «خطر درکمین سنگ‌نبشته‌ی زرتشت»، به قلم گوهر برومندی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه دوم (رویداد) امرداد 451 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 451  از ‌‌دوشنبه، 11 بهمن‌ماه 1400 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 451

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. عالی بود
    لطفاً اطلاعات بیشتری بگذارید تا ما هم ازکار گذشتگان خویش باخبر شویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06