لوگو امرداد
در پی برگزاری رویداد گردشگری اردکان‌گرام؛

تندیس مهربانوی زرتشتی رونمایی شد

WhatsApp Image 202در پی برگزاری رویداد گردشگری اردکان‎گرام، از تندیس «مهربانو»‌، نماد بانوی زرتشتی به عنوان یکی از ره‌آوردهای این سفر رونمایی شد.

سمیرا فلاح راهنمای گردشگری و مدیر عملیاتی تور و خالق این تندیس یادآور شد: تندیس مهربانو راه‌آوردی کوچک از سفر و نشان‌گر فرهنگ و اقلیم استان یزد به‌ویژه مناطق زرتشتی‌نشین ایران است.
این کنشگر گردشگری گفت: به جز تندیس 12 سانتی متری مهربانو، تندیس مرد مقنی هم به عنوان نماد و راه آورد سفر به اردکان در آینده ساخته می‌شود.
سمیرا فلاح بیان کرد: با توجه به این‌که گردشگران و مسافرانی که به اردکان سفر می‌کنند با زرتشتیان این شهر و پیرامون آن آشنا و هم سخن می‌شوند تصمیم گرفتم تندیس زن زرتشتی را بسازم و در دستور تولید انبوه قرار دهم.
وی افزود: جنس این تندیس پلی‌اتیلن است و ظرف اناری که در دست مهربانو جای دارد یادآور برپایی جشنواره انار در شهرها و روستاهای زرتشتی‌نشین است.
فلاح یادآور شد: برای پس زمینه‌ی این تندیس از نماد اقلیمی که خاستگاه این ره‌آور است بهره‌گیری می‌شود تا این راه‌آورد بیانگر پوشش، فرهنگ و جغرافیای منطقه باشد.
این فعال حوزه گردشگری درباره دلایل اهمیت چنین تندیس‌هایی گفت: تندیس‌ها نه تنها راه آوری از سفر بلکه نشانگر هویت و فرهنگ مردم آن منطقه است و نقش چشمگیری در فرهنگ‌سازی و مردم‌شناسی به ویژه برای کودکان و نوجوانان دارند و گویای جغرافیا و فرهنگ هر منطقه محسوب می‌شوند.
وی تاکید کرد: ساخت نمونه‌های مردمی پرداختن به نمادهای فرهنگی هر اقلیم هم در دست کار است تا بسته‌ای از شیوه‌ی زندگی و آداب و آیین‌ها به عنوان یک مجموعه‌ی فرهنگی و برای شناخت فرهنگ عامه‌ی آن منطقه در دسترس قرار گیرد.
همچنین سمیرا فلاح پیش‌تر تندیس زن و مرد بندری، کرد، بختیاری را ساخته و ساخت نمونه‌های دیگر تیره‌های ایران را دنبال می‌کند.

WhatsApp Image 2022 1 1 WhatsApp Image 2022 02 WhatsApp Image 202

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07