لوگو امرداد

هاشم رضی، پژوهشگر تاریخ ایران باستان درگذشت

raziiهاشم رضی، نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه تاریخ باستان در ۸۷ سالگی درگذشت.

مجله بخارا با اعلام این خبر نوشته است:  این پژوهشگر و نویسنده تاریخ ادیان جهان و ایران، در بامداد امروز (دوشنبه، هجدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰) پس از یک دوره نقاهت درگذشت.

هاشم رضی زاده‌ی ۲۶ تیرماه ۱۳۱۳ خورشیدی در تهران بود. دوران تحصیل را در تهران گذراند. به سفارش محمدتقی مصطفوی به پدربزرگش، زبان فرانسه را آموخت. سپس به آموختن زبان انگلیسی و آلمانی پرداخت. به کتاب‌های باستان‌شناسی و دین زرتشت و نیچه علاقه‌مند بود.ازسوی مدیر کتابفروشی طهوری با  محمد مکری آشنا شد و از کتابخانه‌ی ارزشمند او بهره برد.

از کتاب‌هایی که در آغاز نوشت، «پنج آیین بزرگ جهان» بود. سپس «وندیداد» را از روی متن اصلی ترجمه کرد و برای آشنایی با واژه‌های اوستایی و سانسکریت، نزد جلالی نائینی به آموختن زبان‌های باستانی پرداخت.

با تنی چند از ایران‌شناسان زمان خود رفت‌وآمد داشت، ازجمله محمدجواد مشکور و رحیم عفیفی و ماهیار نوابی. به توصیه مهرداد بهار کتاب «آیین پررمزوراز میترایی»‌ اثر فرانتس کومن را ترجمه کرد که در دو جلد از سوی انتشارات بهجت منتشر شده است.

«حکمت خسروانی»، «اوستا»، «آیین مهر»، «وندیداد»، «گاهشماری جشن‌های ایران باستان»، «آیین زروانی»، «دین و فرهنگ ایرانی در عهد اوستایی»، «ازدواج مقدس»، «تاریخ زرتشتیان»،  «جشن‌های آب»، «جشن‌های آتش»، «جشن‌های گاهنبار»، «آیین پررمز و راز میترایی»، «معاد و آخرت‌شناسی در ایران باستان»،  «زرتشت پیامبر ایران باستان»، «تاریخ مطالعات دینهای ایرانی» و «آموزش خط میخی» از آثار به‌جامانده از او هستند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. استاد هاشم رضی در مینوی جاودان و روشنایی بی پایان رستگار باد.
    وهیشتم اهوم اشه اونام رئوچنگه ویسپوخاترم

  2. نام و یادش گرامی
    در دهه پنجاه در دبیرستان فیروزبهرام، دبیر ادبیات ما بود. از دبیران برجسته و بسیار جدی. پس از فارغ‌التحصیلی هم رهایش نکردم و در انتشارات فروهر و سازمان فروهر شاگردش بودم. خاطرات بسیار خوبی از ایشان دارم. در اوایل دهه نود به کوشش بنیاد فرهنگی جمشید برای او جشن بزرگداشتی گرفته شد. آثار برجسته‌ای از ایشان برجای مانده است

  3. آواتار طیار یزدان پناه لموکی / محقق تاریخ و فرهنگ طیار یزدان پناه لموکی / محقق تاریخ و فرهنگ گفت:

    سلام و عرض ادب . نمی دانم چرا یک مراسم یادمانی حتی به صورت مجازی که در خور شان زنده نام جناب دکترهاشم رضی باشد تاکنون از جانب دانشگاهها ، پژوهشگاهها و اساتید زبان های باستانی ایران …برکزار نشد . و حتی زرتشیان محترم واکنش شایسته ای نشان ندادند . این که مجله بخارا ماخذ درگذشت ایشان باشد ، جای مکث بسیار دارد .

    1. درود بر شما انجمن ماگاهیا با همکاری انجمن زرتشتیان ترکیه در نظر دارد یادمانی برای بزرگوار هاشم رضی در ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۱ یعنی زادرزشون برگزار کند شادمان می‌شویم از باشندگی شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30