لوگو امرداد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی چهلمین جشنواره‌ی تیاتر فجر:

هنر تیاتر به دلیل دیرینگی‌اش باید در جایگاه ارزشمند خود بایستد

مراسم پایانی چهلمین جشنواره‌ی بین‌المللی تیاتر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ محمود سالاری، معاون هنری،‌ قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی،‌ حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره،‌ و هنرمندان و پیشکسوتان تیاتر شامگاه سه‌شنبه 26 بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

در بخش آغازین این مراسم، پیامی ویدیویی از محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین مسافرآستانه، دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تیاتر فجر پخش شد.

محمود سالاری در سخنانی کوتاه گفت: چهلمین جشنواره بین‌المللی تیاتر فجر با تلاش و فعالیت گسترده اعضای ستاد برگزاری که افتخار دادند و همیاری کردند به فرجام رسید و امروز، در اختتامیه این رویداد وظیفه خود می‌دانم از همه کسانی که حمایت مادی و معنوی‌مان کردند تشکر کنم، امیدوارم که این راه با حضور چهره‌های جدید ماندگارتر و پربرکت‌تر شود.

پیام ویدئویی حسین مسافرآستانه هم به این شرح بود: از خداوند سپاسگزارم که دبیری یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های تیاتر منطقه که در راستای پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود را به بنده حقیر ارزانی داشت. از 109 اثر ایرانی حاضر در جشنواره چهلم میزان قابل توجهی به هنرمندان تیاتر استان‌های کشور اختصاص داشت. بر خود لازم می‌دانم از همه هنرمندانی که سال گذشته در شرایط بسیار سخت، چراغ تیاتر استان‌های کشور را روشن نگه داشتند و با حضور در سالن‌های نمایشی و ارتباط با مخاطبان همراه مردم بودند، سپاسگزاری کنم.

قادر آشنا نخستین سخنران مراسم پایانی بود که در آغاز سخنان خود به روان شهیدان ‌و سروقامتان جاودانه تاریخ درود فرستاد و گفت: آن‌ها روز مرد نداشتند اما مردانه جنگیدند تا دشمنانی را که بخشی از خاک میهن‌‌مان را اشغال کردند اثری از آن‌ها نباشد. به یمن این جان‌فشانی، امروز ما هستیم و ایران عزیزتر از جان‌مان.

مدیرکل هنرهای نمایشی با تقدیر و تشکر از هنرمندانی که در شرایط بسیار سخت، چراغ تیاتر را روشن نگاه داشته و در جشنواره فجر شرکت کرده‌اند، گفت: در این دوره از جشنواره شاهد همگرایی بسیار زیبایی بودیم؛ از مدیران وزارت امور خارجه آقایان دلخوش و ادیب و سفیر ایران در تاجیکستان تشکر ویژه‌ای دارم. همچنین از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که باعث شد گروه‌های خارجی به راحتی وارد کشورمان شوند، متشکرم چراکه این اتفاق بزرگی بود. از وزارت بهداشت و درمان هم ممنونم که سال گذشته بدون چشم‌داشتی از کلیه هنرمندان تست پی‌سی‌آر گرفتند و امسال هم همین کار را با یک تلفن انجام دادند. تشکری ویژه هم از بنیاد رودکی و آقای افضلی، استاندار و مردم شریف یزد که باعث شدند افتتاحیه بسیار شریفی برگزار کنیم و از شورای شهر و شهرداری تهران دارم.

آشنا در پایان یادآور شد: ما هر لحظه آماده بودیم با تغییر شرایط کرونایی، تصمیمات جدیدی بگیریم و در این زمینه باید از آقای مسافرآستانه دبیر جشنواره تشکر کنم که هر لحظه پای کار بود. امیدوارم توانسته باشیم خادمان خوبی برای هنر ایران زمین باشیم.

در ادامه مراسم با پخش نماهنگی، یاد هنرمندان درگذشته و فقید تیاتر گرامی داشته شد.

در ادامه محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی و حسین مسافرآستانه، دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تیاتر فجر با حضور روی صحنه از نصرت‌اله ظفری (مدیرکل امور پشتیبانی و رفاهی وزارت بهداشت)، محمد هاشمی (مدیرکل روابط‌عمومی وزارت بهداشت) و مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد رودکی) تقدیر و تشکر کردند. ظفری به علت ابتلا به کرونا، در این رویداد حضور نداشت.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود سالاری معاون هنری او برای پیشکش جایزه بخش سرباز وطن جشنواره روی صحنه آمدند.

جایزه ویژه این بخش به نمایش «روزگار سرد» به کارگردانی سمیرا سلطانی از سقز اهدا شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از همه اهالی هنر، از همه اهالی تیاتر که در دو سال اخیر علی‌رغم شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مکرر فعالیت‌های هنری چراغ این هنر اصیل را همچنان روشن نگه داشتند، مشکلات را تحمل کردند و اجازه ندادند این مشکلات بر کارشان سایه بیندازد و کارشان را دچار اختلال کند، سپاسگزاری کرد.

او ادامه داد: سپاسگزاری می‌کنم از همه پیشکسوتان که در این جلسه شرف حضور دارند، از معاون هنری، از مدیرکل هنرهای نمایشی و از همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی که همراهی‌مان کردند. جشنواره امسال ویژگی بسیار مهمی داشت و آن این که، شاهد برگزاری افتتاحیه‌اش در خارج از تهران و در استان یزد بودیم. اتفاقی که نشان از قابلیت‌های ویژه مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها داشت.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: هنر تیاتر به دلیل قدمت، به دلیل تقدم رتبه باید در جایگاه رفیع خود بایستد و این اهتمامی جدی می‌طلبد. ما در حوزه ادبیات نمایشی نیازمند برقراری ارتباطات لازم برای ایجاد آموزش‌های لازم هستیم و بایستی اداره‌کل هنرهای نمایشی اهتمامی بر تربیت نیرو در حوزه ادبیات نمایشی داشته باشد. این تکلیف قطعی در دوره جدید است. همچنین تقویت زیرساخت‌ها نکته دیگری است که مورد تاکید ماست. ما در سفر استانی همراه با رئیس‌جمهور محبوب توانستیم بخشی از این زیرساخت‌ها را که در حال تبدیل شدن به موزه بودند، ببینیم و امیدوارم همه اعتبارات مورد نیازشان را تخصیص داده‌ایم و شاهد افتتاح‌شان خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مفتخرم که اعلام کنم در همین شش ماه اخیر، نزدیک به سه هزار میلیارد تومان برای این حوزه هزینه کرده‌ایم. هفته پیش همراه با رئیس‌جمهور محترم از موزه هنرهای معاصر بازدید کردیم و ایشان به گفت‌وگو با هنرمندان حوزه تجسمی  نشستند و در جریان امور قرار گرفتند و این نشست‌ها با حضور هنرمندان سایر رشته‌ها برگزارخواهد شد. مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری اتفاق مهمی است که ان‌شالله باید بیش از پیش شاهد آن باشیم.

اسماعیلی با ابراز خوشنودی از برگزاری افتتاحیه در استان یزد تاکید کرد: توجه به استان‌ها که در افتتاحیه اتفاق افتاد، امیدوارم ادامه پیدا خواهد کرد و من در همین راستا در چند استان، در اختتامیه های تیاترهای استانی شرکت کردم و این کار را تکرار خواهم کرد و ادامه خواهم داد چراکه در همان‌جا باید به تربیت نیرو و تشویق کسانی که با کمترین امکانات کار می‌کنند، بپردازیم. بحث توجه به نماد جشنواره، نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. جشنواره‌های ما در حوزه هنر، عنوان زیبای فجر را بر پیشانی خود دارند و چهل دوره که در ایام فجر برگزار می‌شوند و حتما بایستی به هویت خود پایبند بمانند.

او در ادامه با تاکید بر ارتباط بیشتر تیاتر حرفه‌ای و دانشگاهی گفت: ارتباط بیشتر تیاتر حرفه‌ای با تیاتر دانشگاهی نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. همچنین ما شورای مشورتی هنر را در شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی کرده‌ایم که محل حل مشکلات حقوقی و ساختاری در حوزه هنر خواهد بود و امیدوارم جلسات آن از هفته آینده برگزار می‌شود. ما پیشنهاد تشکیل این شورا را دادیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و امیدوارم پیشکسوتان هنر هم در این شورا حضور خواهند داشت و این‌گونه نیست که عوامل اجرایی به تنهایی تصمیم بگیرند.

بخش پایانی سخنان محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با آرزوی سلامتی برای اهالی هنر به شرح زیر بود: کار هنر را باید با حضور خود هنرمندان عزیز پیش برد و حتما از عزیزان دعوت می‌کنیم که افتخار دهند و عضو شورای هنر شوند. ما پیش‌بینی کرده‌ایم عزیزانی از دانشگاه هنر هم در کنار ما باشند تا از این طریق ارتباط تیاتر حرفه‌ای با تیاتر دانشگاهی بیش از پیش تقویت شود.

پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیپی از تصاویر انقلاب با صدای رضا رویگری و سرود معروف «الله الله» او پخش شد و این هنرمند پیشکسوت تیاتر، سینما و تلویزیون برای برپایی مراسم نکوداشت، روی صحنه آمد.

در ادامه با حضور محمود سالاری، ایرج راد و هوشنگ توکلی از رضا رویگری قدردانی شد.

رضا رویگری در سخنانی کوتاه گفت: روز ولادت امام علی را به همگی تبریک می‌گویم. این جشنواره برای ما ارزش ویژه‌ای دارد. امیدوارم هر سال باشد و دورهم با بچه‌های شهرستان جمع شویم و چنین روزی را جشن بگیریم.

رویگری در ادامه با بیان اینکه من تا حالا یک ده آفرین هم نگرفته بودم و این هدیه برایم ارزشمند است، گفت: بالاخره پس از ۶۰ سال روی این صحنه جایزه‌ای به ما دادند، اما دیر بود، دیگر دست من جان ندارد این تندیس را نگه دارد و برایم سنگین‌ شده. اما از بچه‌های تیاتر تشکر می‌کنم که لوطی‌تر از سینمایی‌ها هستند. تیاتر خانه همه ماست.

fajr2

fajr9

fajr11

fajr7

fajr10

fajr6

1353

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04