لوگو امرداد
امروز دین ایزد بیست‌وچهارمین روز گاهشمار زرتشتی؛ 18 اسفندماه خورشیدی

زادروز دکتر اصغر دادبه؛ پژوهشگر ادبی، حافظ‌پژوه

2445291امروز پیروز و فرخ روز دین ایزد و اسفندماه ۳۷۵۹ گاهشمار زرتشتی، 18 اسفندماه ۱۴۰۰ خورشیدی، 9 مارس 2022 میلادی

18 اسفند زادروز دکتر اصغر دادبه، پژوهشگر ادبی و حافظ‌پژوه است او از استادان برجسته دانشگاه در حوزه‌های فلسفه، حکمت، کلام و ادبیات و حافظ‌شناسی به شمار می‌رود.

دكتر اصغر دادبه از استادان صاحب نظر علوم انسانی است در سال 1381 به سبب پژوهش‌های تخصصی‌اش در زمينه‌های عرفان، حكمت و فلسفه اسلامی، در دومين دوره همايش چهره های ماندگار معرفی شد. او هم چنين از حافظ پژوهان نامی كشور به شمار می‌رود و مقالات ارزشمندی در زمينه‌ی حافظ‌پژوهی نگاشته است.

استاد دادبه در سال 1325در يزد چشم گشود و تحصيلات خود را تا مقطع دبيرستان در زادگاه خود سپری كرد و سپس در دانشگاه تهران تحصيلات خود را تا مقطع دكتری در زمينه‌ی فلسفه و كلام اسلامی ادامه داد و سپس عضو هيات علمی دانشگاه علامه‌طباطبايی در گروه فلسفه شد كه از آن زمان در ارتقای علمی و پرورش دانشجويان بسياری در اين حوزه كوشيده است.

وی هم اكنون مدير گروه ادبيات دايره المعارف بزرگ اسلامي است و بيش از 400 مدخل پژوهشي را در اين دايره المعارف و ديگر دانشنامه‌ها به نگارش در آورده است. او نگارنده‌ی حدود سیصد مقاله‌ی فلسفی، عرفانی، کلامی، و ادبی در دانشنامه‌ها، مجلات دانشگاهی و مجلات غیردانشگاهی است. از آثار تاليفی وی می‌توان به: كليات فلسفه، فرهنگ اصطلاحات كلامی و مجموعه مقالات حافظ‌شناسی اشاره كرد.

استاد دادبه هم چنين از سال 1379 با گروه زبان و ادبيات فارسی دانشگاه يزد در مقطع دكترا، همكاری دارد.

دین ایزد«دین» واژه‌ای پارسی و به چم (:معنی) وجدان، بینش و نگرش درونی است که از سوی اهورامزدا در نهاد هر انسان جای داده شده تا در زندگی با نیروی آن بتواند راه درست و راست را یافته و در آن گام بردارد.

دین، نام روز بیست‌و‌چهارم از هر ماه در گاهشمار زرتشتی است و نگهبانی روز بیست‌وچهارم ماه به ایزد دین سپرده شده است. دین نام ایزدی از ایزدان آیین زرتشتی، نگهبان خامه هست. در این روز فرزند به درس و آموزگار سپرند. …

ابوریحان بیرونی در پهرست نام‌های روزهای ایرانی نام این روز را «دین» و در سغدی هم «دین» و در خوارزمی نیز «دین» یاد کرده است. دین که از واژه‌ی دئنا گرفته شده به چم سروش كه همان وجدان آمده است.

نگرشی درونی  که از سوی اهورامزدا در نهاد هر آدمی مى‌باشد، تا در زندگی با نیروی آن بتواند راه راست و درست را یافته و در آن گام بردارد.

در سانسکریت و گات‌ها و دیگر بخش‌های اوستا بارها واژه‌ِ «دئنا» آمده كه هشت بار مى‌شود. دین در گات‌ها به چم‌های گوناگون کیش، و آیین و سروش و … معنا شده است.

فردوسی پیرامون این ایزد می‌سراید:

«همه مردمی باید آیین تو /

همه  رادی و راستی دین تو»

مسعود سعد پیرامون آن می‌سراید:

«دین‌روز ای روی تو آکفت دین

می خور و شادی کن و خرم نشین».

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. استاد دکتر دادبه نه تنها در پهنه ی فرهنگ و ادب این کشور ماندگارند ، در ذهن دانشجویانشان هم ماندگارند . خدا ایشان را حفظ کند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05