لوگو امرداد

آیین گهنبار پنجه در دبیرستان رستم آبادیان

آیین گهنبار چَهره‌ی پایان سال و گرامیداشت یاد بنیادگذاران دبیرستان پسرانه دوره اول رستم آبادیان برگزار شد.

همزمان با آغاز چَهره‌ی گهنبار «هَمَس‌پَت مَیدیم‌گاه» بامداد چهارشنبه 25 اسفندماه 1400 خورشیدی، آیین گهنبارخوانی و گرامیداشت یاد روانشادان رستم آبادیان و منور برخوردار بنیانگذاران دبیرستان و دیگر نیک‌اندیشان برگزار شد. خویشکاری اوستاخوانی را موبد فرزاد لهراسبی به دوش داشت. یاد روانشاد اسفندیار تیراندازیان، نیک‌اندیش دهشمند، که سالیان سال به عنوان هموند اصلی بنیاد خیریه و موقوفه‌ی رستم بهمن آبادیان خدمات ارزنده‌ای را به جامعه‌ی زرتشتی ارایه کرده و پشتیبان دبیرستان بوده است، گرامی داشته شد. چهار تن از هموندان انجمن اولیا و مربیان سال گذشته در برپایی آیین گهنبار همکاری کردند.
هر سال تحصیلی از نیک‌اندیشان و دهشمندانی که چه از لحاظ معنوی و چه مادی، در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی دبیرستان را همراهی کردند، سپاسداری می‌شود.

زرتشتیان گهنبار هَمَس‌پَت میدیم گاه را روزهای اهنود تا وهیشتوایش از ماه گاتابیو در گاهشمار زرتشتی برابر با 25 تا 29 اسفندماه خورشیدی برگزار می‌کنند. ششمین و واپسین گهنبار سال، چَهره‌ی هَمَس‌پَت میدیم گاه، به گهنبار پنجه یا پنجی نامور است. واژه‌ی هَمَس‌پَت میدیم برابر شدن روز و شب معنی می‌دهد. این جشن در پنج روز پایانی هر سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ای دارند که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند، به همین دلیل به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند. به باور زرتشتیان، زمان گهنبار همس‌پت‌میدیم‌گاه هنگام آفریده شدن انسان از سوی خداوند و پایان مرحله‌ی آفرینش است.

5 17

2 14

4 15

3 18

موبد اردشیر بهمردی، مدیر دبیرستان رستم‌آبادیان، اردشیر دبستانی، معاون آموزشی دبیرستان

6 18

1 20

7 17

9 15

فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09