لوگو امرداد
گزارش تصویری از

آیین واج‌یشت گهنبار پنجی در آتشکده یزد

آیین واج‌یشت گهنبار پنجه، بامداد اهنودروز و ماه گاتابیو، در آتشکده ورهرام یزد برگزار شد.

آیین یسناخوانی را موبد مهربان پولادی ساعاتی پس از نیمه شب آغاز کرد و نزدیک ساعت ۶ بامداد ادامه یافت. آیین گهنبارخوانی را موبدان رستم کاووسیان‌زاده، بهروز نجمی‌زاده و موبدیار فریبا مالی از ساعت 5:45 بامداد به‌جا آوردند. این آیین از اینستاگرام امرداد و انجمن زرتشتیان یزد همزمان پخش شد. در بخشی از آیین، سپنتا نیکنام، فرنشین انجمن زرتشتیان یزد درباره چهره‌های گهنبار سخن گفت. شماری از همکیشان با داشتن کارت واکسیناسیون دوز سوم و استفاده از ماسک، امکان حضور در آیین واج‌یشت را پیدا کردند. آیین واج‌یشت به کوشش انجمن زرتشتیان یزد و همراهی موبدان و موبدیاران برگزار می‌شود. در پایان از باشندگان با نوشیدنی تهیه‌شده از گیاه سپند هوم پذیرایی شد. از افشره‌ی گیاه هوم گونه‌ای آشامیدنی آیینی به نام «پرَاهَوم» تهیه شده و در مراسم ستایش و نیایش (یَزِشن) بهره می‌برند.

واج‌‌یشت گهنبار یکی از کهن‌ترین آیین‌ زرتشتی است که در شهرهای زرتشتی‌نشین به تایید انجمن موبدان برگزار می‌شود. موبدان پیش از سپیده دم، پیش از آغاز هر چهره گهنبار، در مکان سپندینه یشت‌خانه‌ی آتشکده‌ی ورهرام، به نیایش می‌پردازند. این آیین یزشن‌خوانی یا یسناخوانی نام دارد.

زرتشتیان گهنبار هَمَس‌پَت میدیم گاه را روزهای اهنود تا وهیشتوایش از ماه گاتابیو در گاهشمار زرتشتی برابر با 25 تا 29 اسفندماه خورشیدی برگزار می‌کنند. ششمین و واپسین گهنبار سال، چَهره‌ی هَمَس‌پَت میدیم گاه، به گهنبار پنجه یا پنجی نامور است. واژه‌ی هَمَس‌پَت میدیم برابر شدن روز و شب معنی می‌دهد. این جشن در پنج روز پایانی هر سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ای دارند که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند، به همین دلیل به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند. به باور زرتشتیان، زمان گهنبار همس‌پت‌میدیم‌گاه هنگام آفریده شدن انسان از سوی خداوند و پایان مرحله‌ی آفرینش است.

1 17

4 13

5 15

7 15

18 6

6 14

19 5

20 6

21 6

22 3

23 2

24 2

25 3

26 3

28 2

29 3

30 3

33 3

27 3

32 3

31 2

فرتور از کوشا جمشیدی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود
    چه زیباست احترام گذاشتن به قوانین. به یاد دارم در جلسه انجمن موبدان تهران ( ایران ) که خواستیم بعد از 40 سال واج یشت در یزد برگزار شود، بحـث های گوناگون مطرح شد و قرار شد که:
    1- انجمن موبدان تهران برگزار کننده واج یشت در هر شهر و مکانی که صلاح بداند، باشد. و با این شرط که انجمن محل همکاری لازم را داشته باشد. و مسولیت با انجمن موبدان در روزگار گذشته بوده و تا آینده هم خواهد بود.
    2- در مراسم واج یشت هیچ مسئولی – بجز اعضای انجمن موبدان تهران با هماهنگی قبلی- اجازه سخنرانی دینی ندارد.
    3- فقط 4 موبد دوره دیده و اجازه داده شده باید مراسم را برگزار کنند.
    4- و…
    البته در واج یشت قبلی و این واج یشت در یزد، نوشته میشود.
    آیین واج‌یشت به کوشش انجمن زرتشتیان یزد و همراهی موبدان و موبدیاران برگزار می‌شود.
    سخنرانی یکی از مسولین .
    بدون هماهنگی با انجمن موبدان و مشخص کردن کدام موبدیار که مراسم گهنبار را انجام دهد.
    سعی در جایگزینی موبدیار بجای موبد و برگزار کردن مراسم واج یشت بطور نمونه با نوشتن نامه کتبی.
    و….
    البته امیدوارم که برگزاری برنامه ها و نوشتارها اهدافی برخلاف قانون به دنبال نداشته باشد.
    ایدون باد.
    مهربان پولادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09