لوگو امرداد

برگزاری آیین گهنبار پنجی در دبستان جمشیدجم

آیین گهنبار پنجه، اهنود روز و ماه گاتابیو در دبستان پسرانه جمشیدجم برگزار شد.

خویشکاری اوستاخوانی آیین گهنبار را موبد مهراب وحیدی بر دوش داشت و اردشیر نریمان، دانش‌آموز پایه‌ی پنجم دستیار موبد بود. آیین با نوکردن کشتی آغاز شد. آیین با خواندن اوستاهای بایسته‌ی گهنبار پنجی ادامه یافت. در پایان نوشین پشوتن، مدیر دبستان جمشیدجم با پیشکش شاخه گل و قند سبز از موبد مهراب وحیدی سپاسداری کرد. گهنبار پنجی با همیاری نیک‌اندیشان دهشمند در نخستین روز گهنبار، چهارشنبه 25 اسفندماه 1400 خورشیدی برگزار شد. در شرایط همه‌گیری کووید، دانش‌آموزان در آیین باشنده نبودند.

ششمین و آخرین گهنبار سال، گهنبار هَمس‌پَت‌مَیدیم‌گاه است که به گهنبار پنجه یا پنجی شناخته می‌شود. واژه‌ی هَمس‌پَت‌مَیدیم‌گاه برابر شدن روز و شب معنی می‌دهد. این جشن در پنج روز پایان هر سال برگزار می‌شود، این روزها نام جداگانه‌ای دارند که بخش‌های پنج گانه گات‌ها را یادآوری می‌کنند، به همین شوند به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند.
این گهنبار در اوستا با واژه [اَرتوکرثنه] آمده که اَرتو به چم «راستی و درستی» و کرثنه به چم «روش و کردار» است. در باور زرتشتیان، زمان گهنبار همس‌پت‌میدیم‌گاه هنگام آفریده شدن انسان از سوی خداوند و پایان مرحله‌ی آفرینش است.

8 13

1 19

6 15

1 21

2 13

3 15

4 14

7 16

9 14

11 13

2 15

4 17

3 19

12 9

فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود بر اردشیر نریمان بزرگوار که در نوجوانی، سدره بر تن و کشتی بر کمر دارد و موبد را همراهی می کند. درود بر او و دست مریزاد به پدر و مادری که او را چنین تربیت کردند. سربلند باشی اردشیر گرامی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05