گزارش تصویری

آیین گهنبارخوانی پنجه در آدریان رستم‌باغ

هیات امنای موقوفه ارباب رستم گیو، آیین گهنبارخوانی واپسین گهنبار سال را همزمان با دومین روز پنجه برگزار کرد.

اوستاخوانی آیین گهنبار را موبد اردشیر مهربانی در آدریان رستم‌باغ به جا آورد. این آیین پنجشنبه 26 اسفندماه 1400 خورشیدی در شرایط همه‌گیری کرونا برای حفظ تندرستی همکیشان، بدون گردهمایی آیینی انجام شد. از سوی هیات امنای موقوفه رستم گیو، بسته‌های نوروزی به خانواده‌های ساکن در مجموعه رستم باغ پیشکش شد.

گهنبار در باورهای مزدیسنی شش «گاه» است، که اهورامزدا جهان را در آن‌ها آفرید. هریک از جشن‌های شش‌گانه‌ی گهنبار پنج روز به درازا می‌کشد. ششمین و واپسین گهنبار سال، همس پَت‌میدیاریم‌گاه است به گهنبار پنجه یا پنجی نیز نامیده می‌شود. گاهی‌ است که «مردمان» آفریده شدند. این گهنبار به چم (:معنی) برابر شدن روز و شب است. گاهی از سال که گرما و سرما به میانه می‌رسد. این جشن هر سال در پنج روز پایان سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ایی دارند که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند. از این‌رو به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند. آیین گهنبار با رای شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت میراث معنوی در سیاهه‌ی آیین‌های ملی ایران ثبت شده‌است.

فرتــور از شهرام نمیرانیان است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *