برگزاری آیین گهنبار پایان سال در تالار پولاد کسنویه

آیین گهنبار همس پَت‌میدیاریم‌گاه و جشن پنجی در روز سپنتمدگاه و ماه گاتابیو در تالار پولاد کسنویه برگزار شد.

آیین گاهنبار پایان سال و جشن پنجی با هماهنگی انجمن زرتشتیان کسنویه و همازوری زرتشتیان این محله در روز آدینه ۲۷ اسفندماه 1400 خورشیدی از ساعت 19 در تالار پولاد کسنویه برگزار شد. آیین گهنبارخوانی را موبد ایرج دهموبد به جا آورد.

ششمین و واپسین گهنبار سال، همس پَت‌میدیاریم‌گاه است به گهنبار پنجه یا پنجی نیز نامیده می‌شود. گاهی‌ است که «مردمان» آفریده شدند. این گهنبار به چم (:معنی) برابر شدن روز و شب است. گاهی از سال که گرما و سرما به میانه می‌رسد. این جشن هر سال در پنج روز پایان سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ایی دارند که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند. از این‌رو به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند. آیین گهنبار با رای شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت میراث معنوی در سیاهه‌ی آیین‌های ملی ایران ثبت شده‌است.

فرتورها از سرور دهموبد است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *