لوگو امرداد
در نشست انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی برگزار شد

پاسداشت روز ملی خلیج‌فارس و نکوداشت زنده‌یاد دکتر احمد اقتداری

hamandish 7نشست هفتگی انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی سهشنبه، دهم اردیبهشتماه 1398 خورشیدی و همزمان با روز ملی خلیجفارس به پاسداشت این روز و نکوداشت نام و یاد زندهیاد دکتر احمد اقتداری و هماندیشی درباره‌ی هویت ملی و جغرافیای تاریخی ایران ویژه شد.

در این نشست که دکتر سیروس باور، چهره ماندگار معماری ایران و استادان دانشگاهی دیگر از میهمانان ویژه آن بودند همچنین از آقای مهندس پوریا قلیخان، مدیرعامل موسسه‌ی مطالعات خلیج‌فارس سپاسداری شد.

فرشید خدادادیان، مدیر عامل انجمن با خجسته‌باد و شادباش روز ملی خلیج فارس به شرکت‌کنندگان، با اشاره به فقدان دکتر احمد اقتداری، پدر مطالعات خلیج فارس گفت: شوربختانه نخستین دهم اردیبهشت‌ماهی است که بدون حضور فیزیکی استاد ارجمند دکتر اقتداری، روز ملی خلیج فارس را گرامی می‌داریم. هرچند اقتداری به امتداد پایندگی ایران، زنده و پاینده است و آثارش راه‌گشای ما و آیندگان در پاسداشت ایران و تمامیت سرزمینی و هویت ملی‌مان خواهد بود.

خدادادیان با اشاره به تحقیقات، آثار و کارهای زنده یاد اقتداری، وی را افتخار زادگاهش گراش و دیار جنوب و خلیج فارس و همه‌ی ایران دانست و افزود: آثار و نوشته‌های دکتر اقتداری چراغ راه دانایی ما برای دفاع از ایران خواهد بود و شایسته است که ازین پس نکوداشت پدر مطالعات خلیج فارس را نیز همزمان با پاسداشت روز ملی خلیج‌فارس در دستور کار داشته باشیم.

در این نشست نوشتار منتشر شده درباره‌ی خاکسپاری استاد اقتداری در زادگاهش «گراش» به خامه‌ی محمد امین نوبهار، روزنامه‌نگار همشهری استاد خوانده و چکیده مقاله‌ی نسرین مختاری با عنوان «مورخ خلیج فارس» نیز در قالب بروشور میان باشندگان توزیع شد.

دکتر سیروس باور، مدرس دانشگاه و چهره‌ی ماندگار معماری کشور که به مراه برادرشان شاهرخ باور، مترجم آثاری همچون «کتاب ایران بزرگ» و «خاطرات ریچارد نلسون فرای» میهمانان ویژه‌ی این نشست بودند نیز در سخنانی، با اشاره به توانمندی‌های تمدنی و فرهنگی مانند معماری شهرهای حاشیه‌ی خلیج‌فارس به عنوان ستونی از پایه‌های تمدن و هویت ملی ایران، محرومیت و عدم توسعه مناطق نوار شمالی خلیج‌فارس از چابهار تا بندرعباس را موجب مشکلات بسیار برای تقویت و تداوم هویت ملی در آن مناطق دانست و تاکید کرد: برای کار بزرگی همچون نگاهداشت و پاسداشت خلیج‌فارس باید همت بلند داشت و کارهای بزرگ انجام داد که به راستی انجمن‌های کوچک از عهده‌ی آن بر نمی‌آیند و نگاه رسمی باید در این زمینه بازنگری و اصلاح شود وگرنه دور نیست که خلیج‌فارس را نیز همچون دریای مازندران با خطوط فرضی تحمیل شده و محدود شده ببینیم.

مهندس پوریا قلیخان، مدیرعامل موسسه‌ی مطالعات خلیج‌فارس نیز در این نشست با ارایه گزارشی از برگزاری سه دوره برگزاری مراسم و نکوداشت روز ملی خلیج‌فارس، توانمندی‌های بخش غیر دولتی در این راستا را بسیار بالا دانسته و در عین حال یادآوری کرد : افزون‌بر مشکلات ایران و ایرانی در عرصه دیپلماسی منطقه‌ای و چالش‌های ناشی از ادعاهای نادرست همسایگان تازه تاسیس حاشیه‌ی جنوبی خلیج فارس، باورمندان به پاسداشت و نگاهداشت یکپارچگی سرزمینی و هویت فرهنگی در درون کشور نیز با دشواری‌هایی برای حضور مستقل و تاثیرگذار در این راستا رو به رو بوده و هستند.

وی با اشاره به حضور بخش خصوصی در بخش مطالعاتی و برگزاری همایش‌هایی که موسسه‌ی تحت مدیریت وی با موضوع خلیج‌فارس برگزار کرد، تاثیرگذاری برآیندها و خروجی نشست‌ها و مطالعات را در گرو استقبال سیاست‌گذاران و دولتمردان دانست تا با در نگر (:نظر) داشتن تقویت هویت ملی، یکپارچگی سرزمینی ایران را تامین کنند و تداوم ببخشند.

دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست نیز دیدگاه‌های خود پیرامون پاسداشت خلیج‌فارس و مشکلات پیش روی تقویت هویت ملی در ایران را بیان کردند و در پایان با پیشکش یادبودهایی از دکتر کیامهر فیروزی، پژوهشگر تاریخ، دکتر سیروس باور، چهره‌ی ماندگار معماری کشور، شاهرخ باور مترجم و کنشگر (:فعال) فرهنگی و مهندس پوریا قلیخان فرنشین (:رییس) هیات مدیره و مدیرعامل موسسه‌ی مطالعات خلیج فارس سپاسداری شد.

انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی به پروانه‌ی فعالیت شماره107588 از وزارت کشور با شماره ثبت 46178 و با سه رویکرد «جذب فرهیختگان و دانش‌پژوهان ایران فرهنگی، تشکیل کارگروه‌های علمی و تخصصی و کاربردی در حوزه‌ی ایران فرهنگی و ایجاد نشاط و جاذبه در جوانان برای آگاهی و آشنایی با فرهنگ پرمایه (:غنی) ایرانی فعالیت رسمی خود را ادامه می‌دهد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04