لوگو امرداد

بازدید حدادعادل از موزه اسناد و نسخ مهربان پولاد

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سفر نوروزی خود به یزد از موزه اسناد و نسخ «مهربان پولاد» دیدن کرد.
در این موزه بخشی از اسناد و نسخ خطی «ارباب مهربان پولاد»، از تجار و شخصیت‌های دینی، سیاسی و اجتماعی برجسته هازمان زرتشتی در روزگار قاجار و پهلوی به نمایش گذاشته شده است. چهارشنبه 10 فروردین‌ماه 1401 خورشیدی، غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با همراهی احمد آخوندی ابراهیم‌آبادی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، از موزه اسناد و نسخ خطی مهربان پولاد دیدن کرد.
مجموعه‌ای کم‌نظیر از اوستاهای خطی، امشاسپندان (فروزه‌ها)، اسناد خطی، اسناد تاریخی، تجاری، نامه‌های شخصی، سکه و اسکناس‌های قدیمی، تمبر و بیش از صدها نسخه خطی اوستا، وندیداد، یسنا، واج یشت، گهنبار، خرده اوستا گرد‌آوری‌شده و در موزه‌ی اسناد و نسخ خطی به نمایش درآمده است. تالار مراسم، اتاق سکه و تمبر، اتاق چاه، فرتورخانه (اتاق عکاسی)، دمنوش‌خانه و فروشگاه بخش‌هایی از این موزه‌ی زرتشتیان یزد است. بازدید از این موزه موجب شناخت و آشنایی بیشتر مخاطبان با آداب، رسوم و فرهنگ نیاکان از راه تصاویر ثبت‌شده، می‌شود و راهگشای محققان و پژوهشگران علاقه‌مند در این زمینه است.
موزه اسناد و نسخ خطی یزد به نشانی یزد، بلوار بسیج، 150 متر مانده به آب‌انبار رستم گیو، کوچه بامسی پلاک 36 از ساعت ۹ تا 21، یکسره پذیرای دوستداران آیین و فرهنگ نیاکانی و بازدیدکنندگان است. در روزهای نوروزی آیین نوروزگاه در محل این موزه برگزار می‌شود. برای دریافت آگاهی بیشتر می‌توانید اینستاگرام موزه را به نشانی docmuseum@  دنبال کنید.
این گنجینه‌ به کوشش موبد مهربان پولادی، دانش‌آموخته‌ی دکترای فرهنگ و زبان‌های باستان، از نوادگان «ارباب مهربان پولاد» در مدت هفت سال گردآوری شده است. ۱۳ اسفندماه 1400 موزه اسناد و نسخ خطی با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گشایش یافت.

1 66

2 60

3 61

4 59

5 59

6 59

7 59

8 51

فرتورها رسیده است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30