لوگو امرداد
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

سیل به سازه‌های تاریخی لرستان 70 میلیارد تومان خسارت زده است

seyl lorestanسازه‌های تاریخی لرستان در پی رخداد سیل هفته‌ی گذشته دچار آسیب و خسارت سنگین شده‌اند.

جاری شدن سیل سهمگین در روزهای نخست فروردین سال 1398 خورشیدی افزون‌بر آسیب‌های جانی و مالی به هم‌میهنان در استان‌های سیل‌زده به بخشی از یادمان‌های باستانی و تاریخی آسیب‌های سنگینی زده است.

سیدامین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفت‌وگو با امرداد از خسارت بیش از 70 میلیار تومانی به یادمان‌های طبیعی و تاریخی این استان خبر داد و گفت: بیشترین آسیب به پل‌ها به شوند (:دلیل) اینکه بر سر راه طغیان رودخانه‌ها و در مسیر سیلاب بوده‌اند وارد شده است.

وی با اشاره به ویران شدن پل دوره‌ی پهلوی و پایه و طاق الحاقی دوره‌ی قاجار پل کشکان و آسیب دیدن پل‌های گاومیشان، افرینه، گپ و شکسته افزود: خسارت وارد شده به پل‌های تاریخی، دژهای تاریخی، کاروانسراها، حمام‌ها و خانه‌های تاریخی لرستان نزدیک به 50 میلیارد تومان است. همچنین نزدیک به 15 میلیارد تومان  به زیرساخت‌های گردشگری و هفت میلیارد تومان به کارگاه‌های صنایع دستی و شغل‌های خانگی که دچار آب‌بردگی شده‌اند، خسارت وارد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در دنباله گفت: خوشبختانه سازه‌ی دژ فلک‌الافلاک ( شاپورخواست) آسیب ندیده است ولی بخشی از گوشه‌ی باختری (:غربی) تپه‌ی پیرامون دژ دچار رانش شده است که اگر ادامه پیدا کند بی‌گمان شاهد آسیب بیشتری خواهیم بود. وی ادامه داد: هم‌اکنون در حال اقدامات ترمیمی و حفاظتی برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی دژ فلک‌الافلاک هستیم و همچنین پس از فروکش کردن سیل، مرمت اضطراری پایه‌های آسیب‌دیده‌ی پل کشکان و دیگر یادمان‌های آسیب‌دیده به زودی آغاز می‌شود. 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30