لوگو امرداد

گرامی‌داشت جشن فروردینگان در آرامگاه قصر فیروزه

زرتشتیان تهران جشن فروردینگان را با یاد درگذشتگان در آرامگاه قصر فیروزه در آدینه 19 فروردین ماه گرامی داشتند.
فرودگ یا جشن فروردینگان جشن یادبود فروهر درگذشتگان است. در این روز زرتشتیان به مزار درگذشتگان رفته و با گذاشتن گل و بوی خوش (اسفند و عود) یادشان را گرامی می‌دارند.

زرتشتیان هنگام برابری نام روز و ماه، آن روز را جشن می‌گیرند كه این جشن‌ها جشن‌های ماهیانه خوانده می‌شود. در سال 15 جشن ماهیانه وجود دارد، 12 جشن برابری نام روز و ماه و 3 روز «دی‌به‌مهر» و «دی‌به‌دین» و «دی‌به‌آذر» از ماه دی،كه هر یک با افزودن پسوند «گان» به نام روز یا ماه خوانده می‌شود مانند دیگان، بهمنگان، اسفندگان.
نخستین جشن ماهیانه فروردین‌گان است كه «فرودگ» نیز خوانده می‌شود. این جشن كه 19 فروردین‌ماه برپا می‌شود، با فروهر پاک نیاكان و درگذشتگان در پیوند است. زرتشتیان در این روز به آرامگاه رفته و بوی خوش بر آتش می‌نهند و برای بخشش مِیَزد (آیین مینوی)، میوه یا لُرک به آنجا می‌برند. موبدان آیین آفرینگان‌خوانی را به جا می‌آورند و باشندگان بر روان و فروهر درگذشتگان درود می‌فرستند. پس از پایان آیین میوه‌های بریده شده و گاهی سیروگ (نان سرخ شده در روغن) و لُرک (آجیل مخلوط از چند میوه خشک) در میان باشندگان پخش می‌شود.
فروردین، نام ماه آغازین سال و روز نوزدهم هر ماه است. برابرِ اوستایی واژه‌ی فروردین، «فروشی» است. برخی اوستاشناسان آن را دو بخش از «فر» به چم پیش و جلو و ریشه «وش» می‌دانند كه «وَش» به جای واژه‌ی «وخش» به چم بالیدن نیز به‌کار می‌رود.

far1

far2

far3

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس

far4

far6

far7

far8

far9

far10

far11

far12

far13

far14

far16

far17

far18

far19

far20

فرتورها از شهرام نمیرانیان است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. اگه میشه بیشتر راجع به اداب و رسوم زردشتیان مطلب بذارین ممنون

  2. کاش کمی مراعات می کردید روز عادی سفره روی خاک مزار بهداشتی نیست حال با این شرایط همه گیری خوراکی در آرامگاه خوردن و تعارف کردن به نظر مناسب اوضاع روز نیست یزد درخواست کرده بود خوراکی به همراه نبرند در تهران اینگونه !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10