لوگو امرداد

امسال هیرومبا با باشندگی همکیشان برگزار می‌شود

زرتشتیان شریف آباد با همکاری انجمن زرتشتیان شریف آباد، آیین هیرمیا را پس از دو سال وقفه برگزار می‌کنند.

آیین هیرومبا پسین روز پنج شنبه ۲۵ فروردین ماه برابر با ارد ایزد در گاه‌شماری زرتشتی در زیارتگاه پیر هریشت آغاز می‌شود و مراسم آتش‌افروزی نیز پسین روز اشتاد ایزد و فروردین ماه برابر با آدینه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در محوطه‌ی آتشکده‌ی شریف آباد انجام خواهد شد.

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این برنامه بایسته است و مسوولیت آن با باشندگان در آیین است.

جشن هیرومبا یکی از آیین‌های کهن و تاریخی ایرانیان است که هر ساله، همزمان با واپسین روزهای نخستین ماه سال، از سوی زرتشتیان در شریف‌آباد  اردکان  و مزرعه کلانتر یزد برگزار می‌شود. برپایی و زنده نگاه داشتن آیین هیرومبا نشان از یک کار گروهی، همدلی و همازوری زرتشتیان دارد. این جشن در روز اشتاد و ماه آذر قدیم (برپایه‌ی گاهشمار بدون کبیسه) با 26 فروردین‌ماه همزمان است، برگزار می‌شود. گمان این که هیرومبا، سده‌‌ای است که به شوند (:دلیل) محاسبه نشدن کبیسه در فروردین‌ماه برگزار می‌شود‏، بیشتر است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. تا حدود دو دهه قبل در شریف آباد هیرومبا در روز اشتاد ایزد و آذر ماه بدون کبیسه برگزار میشد فاصله این روز تا اول نوروز یعنی اورمزد و فروردینماه سد روز است وشایدجشن سده در ایام دور در چنین روزی بوده باشد در مزرعه کلانتر هنوز در روز اشتاد و آذر ماه بدون کبیسه هیرمبا برگزار میشود که در سال ۱۴۰۱ خورشیدی مانندسال ۱۴۰۰روز نوزدهم فروردین ماه میباشد.علت این تفاوت در دو روستای نزدیک بدین علت است که حدود دو دهه پیش متصدیان برگزاری هیرمبا در شریف آباد تصمیم عجیبی گرفتند که چون اشتاد و آذر ماه بدون کبیسه( هیرمبا) با اشتاد و فروردین ماه با کبیسه( جدید) مصادف شده است هیرمبا روز اشتاد ایزد وفروردینماه برگزار شود.در حال حاضر قطعاروز ۲۶ فروردین جدید( با کبیسه) برابر هیرمبا نیست چون فعلا ۲۶ فروروین ۱۴۰۱ شمسی برابر برابر اشتاد و آذرماه( روز برگزاری هیرمبا) بدون کبیسه نیست‌ اما روز نوزدهم فروردین که امسال در روستای مزرعه کلانتر بعنوان هیرمبا برگزار شد برابر هیرمبا بدون کبیسه است چون هر چهار سال یک بار یک روز عقب مینشیند و زمانی که روز ۲۶ فروردین جدید با هیرمبا مصادف شده تا اکنون ۷ روز(عدم احتساب کبیسه) جابجا شده است که با در نظر گرفتن هر چهار سال یک روز کبیسه میشود حدود ۲۸ سال قبل، که چنین تصمیمی از سوی مسئولین برگزاری هیرمبا در شریف آباد گرفته شد!!!.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09