لوگو امرداد

آیین گهنبار و بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در خانه فرهنگ و هنر

خجسته آیین نخستین گهنبار سال به پاس آفرینش آسمان، هم‌زمان با دوازدهمین سال گشایش خانه‌ی فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران و گرامی‌داشت روز ملی خلیج‌فارس برگزار شد.

هیات اجرایی خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران شنبه 10 اردیبهشت‌ماه 1401 خورشیدی در روز خیر ایزد گاهشماری زرتشتی میزبان برگزاری آیین گهنبارخوانی چهره میدیوزرم گاه به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و دوازدهمین سالگرد گشایش خانه‌ی فرهنگ و هنر بود. این آیین هر ساله به نامگانه‌ی دهشمندان نیک اندیش موبد فریدون موبد بهمن زرتشتی، موبد مهربان موبد جمشید زرتشتی، مهربانو رستم بامسی‌پور (زرتشتی) و پریدخت فریدون زرتشتی برگزار می‌شود. آفرینگان‌خوانی آیین گهنبار را موبد فرزاد لهراسبی بر دوش داشت. در این آیین اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس، افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، اعضای هیات اجرایی منتخب انجمن زرتشتیان تهران، فیروزه ماوندادی رابط فرهنگی و هموند انجمن زرتشتیان تهران و شماری از کنشگران هازمان باشنده بودند.
کامبیز فروزان، فرنشین هیات‌اجرایی خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران در سخنانی با سپاسداری نیک‌اندیشی خانواده زرتشتی و مسوولانی که در این مدت 12 سال پیش‌برنده‌ی اهداف این نهاد فرهنگی بودند، به روند گزینش هیات اجرایی جدید اشاره کرد و در ادامه از تداوم فعالیت‌های خانه فرهنگ و هنر در مسیر آموزش رشته‌های هنری برای گرو‌های سنی خردسال تا بزرگسال گفت که برپایه‌ی تصمیم‌گیری‌های جدید برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد شد. در این راستا فراخوان دعوت به همکاری استادان هنر را به اشتراک گذاشته‌اند و منتشر شده است. همچنین به مسایل فرهنگی برپایه اساسنامه خانه فرهنگ و هنر که از سوی انجمن زرتشتیان تهران ابلاغ شده نیز پرداخته خواهد شد و در این مسیر چشم‌به‌راه راهنمایی و هم‌اندیشی متخصصان و اندیشمندان هستند و همازوری دهشمندان چه از لحاظ آموزش مهارت و یا کمک‌های مالی مورد استقبال قرار می‌گیرد. در ادامه به چگونگی نامگذاری روز ملی خلیج فارس از منظر تاریخی و رخدادهای معاصر پرداخت.
سخنان اسفندیار اختیاری با گرامیداشت یاد دو بزرگ مرد تاریخ معاصر زرتشتی، شادروان ارباب فریدون و شادروان ارباب مهربان زرتشتی و خانواده‌ی ایشان و تاثیرگذاری دهش فرهنگی و خدمات ارزنده‌ی این خانواده فرهیخته فراتر از مرزهای ایران آغاز شد. در ادامه به دو سالی که با پدیداری کرونا به سختی گذشت و برگزاری برنامه‌های فرهنگی به گونه‌ی مجازی در این دوران اشاره کرد و گفت جامعه با همازوری حضوری معنا پیدا می‌کند و به هیات اجرایی خانه فرهنگ و هنر سفارش کرد چنانچه کرونا محدودیت جدیدی را پیش نیاورد برنامه‌ها را به صورت حضوری برگزار کند و راه‌اندازی برنامه‌های حضوری را یکی از ارکان‌های اصلی برنامه‌ریزی خانه‌ی فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران نامید. اسفندیار اختیاری در ادامه پیرامون پاسداشت روز ملی خلیج فارس سخن گفت و بیان داشت خلیج فارس تنها یک نام نیست بلکه بخشی از هویت و فرهنگ ما ایرانیان است. افتخار به ایرانی بودن ویژگی هر ایرانی است در هر کجای جهان که باشد.

پخش زنده این برنامه از اینستاگرام امرداد همرسانی شد. بازپخش مراسم را از نشانی https://www.instagram.com/amordad.news/ بیننده باشید.

کامبیز فروزان، آناهیتا عبدشریف‌آبادی، کورش فرودی، مهین فروزش و کورش مرادیان به عنوان هموندان هیات اجرایی خانه فرهنگ و هنر منتخب انجمن زرتشتیان تهران هستند. هیات اجرایی کار خود را از فروردین‌ماه 1401 آغاز کرده است.

گهنبار، آیین و جشنی است که از دیرباز در پهنه‌ی ایران فرهنگی، به‌پا داشته می‌شده، جشنی که نخستین بن‌پایه و مایه‌ی آن گردهم آمدن، هم‌افزایی، همازوری و دادودهش است. گهنبار میدیوزرم گاه یا میانه‌ی بهار، نخستین چهره از گهنبار است که در میان اردیبهشت (از روز خیر تا دی‌بمهر ایزد در گاهشمار زرتشتی) و به پاس آفرینش آسمان برگزار می‌شود. بر روی سفره‌های آیینی، نمادهایی از آفرینش پروردگار نهاده می‌شود و هریک به یکی از ویژگی‌های آفرینشی خداوند بازمی‌گردد. مجمر آتش و چراغ روغنی نماد این چهره در سفره‌ی گهنبار است.

1

خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران

2

0

3

4

4 1

احترام به سرود میهنی ای ایران

5

6

موبد فرزاد لهراسبی

7

چهره چپ: آناهیتا عبدشریف آبادی جانشین فرنشین خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران

33

فیروزه ماوندادی هموند انجمن زرتشتیان تهران، کامبیز فروزان فرنشین خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان

32

11

40

12

وفادار نوشیروان هموند خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران

13

از راست: افشین نمیرانیان فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، کامبیز فروزان فرنشین خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان

15

18

20

17

34

39

21

22

35

36

37

23

کامبیز فروزان فرنشین خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران

24

25

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس

28

29

30

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07