لوگو امرداد
در امرداد 453 چاپ شده است:

جایگاه زرتشتیان در گردشگری نوروزی

Capturپس از دو سال پایداری بیماری نوپدید کرونا، شماری از هم‌میهنان همچون سالیان پیش از کرونا راه سفر در پیش گرفتند و شاهد شمار چشمگیری از گردشگران بودیم. کرونایی که همچنان بود، مردمی خسته از یکنواختی زندگی دیگر تاب خانه‌نشینی نداشتند و دلخوش به سفر بودند. از سویی دو سال دوری‌ای که بر صنعت گردشگری سایه افکنده بود، بسیاری از زیر ساخت‌های گردشگری از توسعه بازایستاده و کنشگرانِ صنعت گردشگری از ادامه‌ی راه دست کشیده بودند. از این‌رو بازگشت به روال گذشته از آنچه انگاشته ‌می‌شد، سخت‌تر بود.

با فرارسیدن نوروز و آیین‌های پرسرور و شادمانی‌افزایَش که به زندگی شور و تازگی می‌پراکند، ایرانیان از ورای سختی‌ها، نوروز 1401 سفر را از سر گرفتند. این دو هفته تعطیلات نوروزی تجربه‌ی تازه‌ای برای مراکز گردشگری بود و برای نخستین‌بار با آن روبه‌رو شدند.

نوروز خوش در آتشکده و دخمه‌ی زرتشتیان، جاذبه‌های گردشگری یزد
آتشکده و دخمه‌ی زرتشتیان یزد در نوروز شاهد حضور گسترده‌تر مسافران نوروزی و گردشگران بود. آتشکده‌ی یزد نوروز 1401 با نزدیک به ۸۵ هزار بازدیدکننده، دومین جایگاه پربازدید گردشگری استان یزد شناخته شد. سپنتا نیکنام، فرنشین انجمن زرتشتیان یزد، درباره‌ی رونق دوباره‌ی گردشگری در این دو جاذبه‌ی تاریخی و آیینی گفت: کرونا اتفاق ناخوشایندی بود که دو سال جایگاه میزبانی را از ما گرفت، اما پس از این وقفه دوباره توانستیم گردشگران زیادی را در سال جدید پذیرا باشیم. …
آتشکده و موزه‌ی مرد م‌شناسی زرتشتیان کرمان
یکی از جاذبه‌های برجسته‌ی شهر کرمان آتشکده و موزه‌ی مرد م‌شناسی زرتشتیان این شهر است. از موزه‌ی مردم‌شناسی به عنوان نخستین موزه‌ی مرد م‌شناسی زرتشتیان در جهان نام برد. به گفته‌ی آرش ضیاتبری، دانش‌آموخته‌ی دکتری تاریخ و مسوول موزه‌ی مردم‌شناسی نوروز 1401، در حال‌حاضر موزه‌ی مردم‌شناسی و آتشکده مکان‌های قابل بازدید هستند. این دو مکان پس از دوسال بازگشایی شد و در فرصت کم باقی‌مانده تا نوروز هماهنگی بسیار خوبی انجام گرفت از راه‌اندازی غرفه‌های فروش کتاب و صنایع‌دستی تا آماده‌سازی راهنمایان گردشگران نوروزی که نزدیک به ۲۰ تن تمام‌وقت با انجمن همکاری کردند. با توجه به نبود تبلیغ از سوی شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و حتا خود انجمن زرتشتیان کرمان، بیش از هشت‌هزار گردشگر از این مجموعه بازدید کردند. …
جایگاه گردشگری آتشکده‌ی تهران
آتشکده‌ی تهران در 1381 خورشیدی در فهرست آثار تاریخی- فرهنگی ملی ایران به ثبت رسیده است. درباره‌ی جایگاه گردشگری این مکان سپند، دکتر افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، گفت: در تهران به‌گونه‌ی رسمی جایی برای گردشگری غیرهمکیشان وجود ندارد. در سا ل‌های پیش از کرونا، هم‌زمان با هم‌کیشانی که برای نیایش به آتشکده‌ی تهران می‌آمدند چون در باز بود دیگر هم‌میهنان و گردشگران نیز از آتشکده دیدن می‌کردند. …

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «جایگاه زرتشتیان در گردشگری نوروزی» به قلم گوهر برومندی، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.
متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) شماره 453 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 453 از ‌‌دوشنبه، 29 فروردین‌ماه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار دارد.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 453

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. سلام من امسال برای اولین بار اومدم یزد عاشق زرتشتی ها و اتشکدشون شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04