لوگو امرداد

نشان ملی یونسکو برای باغ ایرانی دامغان با معماری مهندس خوبچهر کشاورزی

باغ ایرانی کیان‌پور دامغان با معماری مهندس خوبچهر کشاورزی و مهندس یزدان هوشور در فهرست باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ثبت شد.

نشان باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو-ایران به باغ ایرانی کیان‌پور به پاس بازنمایی باغ ایرانی همسو با نیازهای انسان و طبیعت در شهر دامغان، پیشکش شد. ثبت باغ ایرانی دامغان در فهرست باغ فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو از افتخارات مهندس خوبچهر کشاورزی با همکاری همسرشان مهندس یزدان هوشور، معمار و شهرساز، هموندان انجمن مفاخر معماری ایران است که با همراهی گروه طراح به مدت دو سال در پدیداری این باغ ایرانی کوشیدند. چهارشنبه 28 اردیبهشت‌ماه 1401 خورشیدی با باشندگی حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران و مسوولان شهرداری دامغان، باغ ایرانی کیان‌پور به عنوان دومین باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو کشور پلاک‌کوبی و رونمایی شد. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران با بیان اینکه باغ ایرانی کیان‌پور دامغان ثبت ملی می‌شود معماری این باغ ایرانی را بی‌مانند و نشان از فرهنگ کهن ایران‌زمین و مجموعه‌ای فاخر و باشکوه نامید و گفت: مجموعه باغ ایرانی دامغان متناسب با تاریخ کهن این شهر ساخته شده و با جلوه‌ای از قدمت تاریخ دامغان، معماری، نوع سازه و فضای سبز به روش سنتی و برگرفته از باغ‌های تاریخی ایجاد شده است. وی با اشاره به این‌که جهان ما را به نام باغ ایرانی می‌شناسد ابراز خرسندی کرد امروز متخصصانی هستند که براساس معیارها، مفاهیم باغ ایرانی را زنده کردند.
مهندس خوبچهر کشاورزی در سخنانی با سپاسداری از علی‌اکبر کیان‌پور که با نیک‌اندیشی، باغ ایرانی را نه تنها برای اهالی دامغان بلکه برای همه ایرانیان پایه گذاشت، از دست‌اندرکاران کمیسیون ملی یونسکو که با داشتن دغدغه فرهنگ همواره می‌کوشند تا نمادهای ایران را به جهان بشناسانند، سپاسگزاری کرد.
در پایان هدایایی به رسم یادبود به مهندس خوبچهر کشاورزی و مهندس یزدان هوشور، هنرمندان فرهیخته و از مفاخران معماری ایران پیشکش شد.
باغ ایرانی دامغان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی در شهرستان و بی‌مانند در استان سمنان به‌عنوان مرکز رفاهی، تفریحی و گردشگری با مشارکت دهشمند دامغان، علی‌اکبر کیان‌پور در زمینی مساحت ۱۸.۵ هکتاری از مجموعه ۴۰ هکتاری پارک دانشجوی دامغان ایجاد شده است. این باغ فرهنگ شامل میدان مفاخر، ساختمان کوشکی برپایه‌ی معماری باغ‌های ایرانی و مسیر مفرح پیاده‌روی، ایجاد شده است و در مرکز میدان مفاخر این باغ، مجسمه منوچهری دامغانی طبیعت‌سرای بزرگ ایران‌زمین جانمایی شده است. پس از باغ فرهنگ شهر کرج، باغ کیان‌پور به عنوان دومین باغ فرهنگ با نشان یونسکو گشایش یافت. باغ ایرانی دامغان با دریافت نشان باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکوی ایران قابلیت ثبت در یونسکو جهانی را دارا شد. نشان ملی یونسکو به ما یادآوری می‌کند گذشتگان، میراث کهن را برای ما به یادگار گذاشتند و ما نیز باید نشان دهیم که گذشته خود را به فراموشی نسپرده و یادگارهایی را برای نسل‌های آینده بیافرینیم.
فرهنگ و تمدن جهانی مفهوم باغ را از پردیس‌های هخامنشیان به یادگار دارد. در سال 1390 خورشیدی برابر با 2011 میلادی، 9 باغ ایرانی در راستای شناساندن مفهوم باغ ایرانی به جهانیان، ثبت جهانی شد. باغ ایرانی، یک اثر دیرپای کهن شناخته شده و ثبت جهانی شده است که فرهنگ و تمدن ایران‌زمین را نشان می‌دهد.

1ce6b7dd e1ff 4a8d 8037 2faa62629832 4e0321c5 1cfa 4966 a81b a75983f2119e 7a38933e 297f 4192 9cc1 b300902b8c13 7e609d12 1d42 43c9 bf98 71cceb31a76b a02a4563 9164 42fd a80a 540dce4f61df

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. تقدیر و سپاس بی حد و حصر از جناب آقای کیانپور و مهندس خوبچهر کشاورزی وهمه عزیزانی که درساخت این مجموعه زیبا ودلنشین همت گماشته اند وبا آرزوی سلامتی برای همه ای عزیزان
    و آرزوی سرسبزی و طراوت هر چه بیشتر این مجموعه

  2. سپاس از خانم مهندس خوبچهر کشاورزی و جناب آقای کیانپور ازبرای این معماری زیبا

  3. ایران ما به گفته فردوسی بزرگ چو باغی است خرم بهار. هر گوشه ای از آن هزارتویی از رمز و رازهای زندگی تباری خردمند را در خود پنهان دارد. درود و سپاس و شادباش به بانو مهندس کشاورزی و جناب یزدان هوشور که راز سربه مهری را برای تاریخ گشودند. امید که بماند و بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29