لوگو امرداد
ناشران زرتشتی در گفت‌وگو با ایرنا

سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران چگونه گذشت؟

نمایشگاه 6 3ناشران تخصصی متون زرتشتی، با هدف ارایه منابع اصلی در حوزه ایران‌شناسی و شناخت فرهنگ کهن ایران، به مدت 10 روز در نمایشگاه کتاب میزبان کتاب‌خوانان و دوستداران آیین و فرهنگ نیاکانی بودند. هزینه‌های چاپ و نشر، یکی از بزرگترین نگرانی‌های ناشران به شمار می‌آید. این نگرانی تنها دغدغه‌ ناشران اقلیت‌های دینی نیست بلکه دغدغه‌‌ی همگانی ناشران است که در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران آشکارا دیده می‌شد.

مدیران انتشارات برسم و هیرمبا، دو ناشر تخصصی متون زرتشتی، درباره‌ی سی‌وسومین‌ نمایشگاه کتاب تهران با خبرنگار ایرنا* گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا؛ مدیر انتشارات برسم، در پاسخ به این پرسش که سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران چگونه گذشت؟** گفت: من ناشر خاص هستم که کتاب‌های ویژه‌ای ارایه می‌کنم، موضوعات ما بیشتر در حوزه‌ی ایران‌شناسی است اما کتاب‌های ادبیات و موضوعات دیگر را هم داریم اما هدف اصلی ما ایران‌شناسی است. به نظرم در این دو سال، نسبت به تورمی که وجود داشته و افزایش قیمت‌ها، خوانندگان کتاب هم کاهش پیدا کرده‌اند. خیلی‌ها متقاضی آن هستند اما وقتی با افزایش قیمت‌ها رو به رو می‌شوند، کتاب را زمین می‌گذارند، مشکلات اقتصادی، قدرت خرید را پایین آورده است. حتا دو سال پیش هم قدرت خرید کم بود اما این دو سال ضعیف‌تر از گذشته شده است، قیمت‌ها به شکل عجیبی افزایش یافته است، همه این‌ها کنار هم منجر به کم شدن مخاطبان نمایشگاه کتاب و کم شدن مخاطبان ما شده است.

نمایشگاه 2 2

دیناز دهنادی، افزود: من ناشران عمومی را رصد نکرده‌ام اما گفت‌و‌گوی کوتاهی که با یکی از دوستانم که در حوزه ناشران عمومی فعال است داشتم، آنها هم به کاهش فروش اشاره داشتند. امیدوارم که اوضاع بهتر از این شود اما در کل همزمانی نمایشگاه کتاب فیزیکی و مجازی، هم دستاورد مثبتی را داشت و هم نکات منفی که فشار کاری ناشران دو برابر شده است. حتا اشتباهاتی هم در ارسال پیش می‌آید که در دوره قبلی اتفاق نمی‌افتاد. خستگی نیروها و افراد این اختلالات را به وجود می‌آورد.

این تحصیل کرده رشته چاپ و نشر، گفت: این که بن تخفیف را تنها از سایت می‌توانستند استفاده کنند، برای دانشجویانی که می‌خواستند حضوری خرید کنند، اختلال ایجاد کرده بود، و این نکته بهتر است بهتر بررسی شود، استادانی هستند که باید کتاب را ببینند و بخرند، این تخفیف، کارشان را دو برابر می‌کند. زمان زیادی را از خریدار تلف می‌کنند.

دهنادی ادامه داد: ما در جلسه‌ای با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کردیم و به ایشان فهرستی دادیم که چه سازمان‌ها و ارگان‌هایی می‌توانند کتاب‌های ما را بخرند و تاثیر آن را در فروش مجازی دیدیم. ارگان‌های جدیدی از ما خرید کردند که دو سال گذشته هیچ خریدی نداشتند برای این واکنشی که اتفاق افتاد. ما کتاب را به امید این که تاثیر مثبتی روی جامعه بگذارد منتشر می‌کنیم و دوست داریم که ارتباطی دوطرفه بین ناشر و خواننده ایجاد شود.

وی درباره پرفروش‌ترین کتاب‌های برسم در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران گفت: دو کتاب جدید ما، یکی تئوفانس، ترجمه ۶۰۰ سال تاریخ ایران و یکی هیربدستان برای نخستین بار ترجمه شده و درباره حوزه علمیه موبدان زرتشتی است که این دو کتاب در زمینه ایرانشناسی، مخاطبان قابل‌توجهی داشته و در بخش مجازی هم به فروش رسیده است.

دهنادی در پایان گفت: امیدوارم سطح اقتصادی مملکت به قدری خوب باشد که بتوانیم سطح فرهنگ را بالا ببریم.

نمایشگاه 4 1 1

نمایشگاه بازدیدکننده زیادی دارد اما خریدار کم است

مدیر انتشارات هیرمبا، درباره سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران به خبرنگار ایرنا گفت: پس از دو سال وقفه وضعیت نمایشگاه از جهت برگزاری، به نقطه صفر رسیده است، برگزارکنندگان انگار از اول این کار را انجام می‌دهند. البته برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی آسان نیست اما پس از ۳۲ دوره برگزاری توقع داریم که نظم بیشتری حاکم باشد و برخی کمبودها و بدسلیقگی‌ها به صورت مداوم تکرار نشود. در آغاز وضعیت نامناسبی در نمایشگاه حاکم بود اما در ادامه برخی کارها منظم شد، داشتن کارت پارکینگ نیز از ویژگی‌هایی بود که ما در این دوره می‌توانیم از آن ابراز رضایت کنیم.

بهنام مبارکه افزود: خوشبختانه روند ساخت‌وساز مصلی بهتر شده و برخی ساختمان‌ها شکل گرفتند به همین دلیل نمایشگاه مرتبی را داریم و دیگر ناشران نیز در ساختمان و فضای مسقف جانمایی شده‌اند ولی به طور کلی وضعیت برگزاری خوبی نبوده است.

وی ادامه داد: مخاطبان نیز هنوز با قیمت‌های جدید کنار نیامدند و با ذهنیت قیمت‌های دو سال پیش وارد نمایشگاه می‌شوند. به نظر بسیاری از مخاطبان قیمت‌های کتاب بسیار بالاست اما از هزینه‌های کاغذ و چاپ بی‌اطلاعند. هزینه‌ها باعث شده است قیمت‌گذاری ما بیشتر شود، فکر می‌کنم نمایشگاه شلوغ است و بازدیدکننده زیادی دارد اما خریدار کم است.

مبارکه همچنین بیان داشت: اتفاقات نویدبخش نمایشگاه این است که پس از سال‌های کرونا، باز هم مردم دور هم جمع شدند و از خانه بیرون آمده‌اند انگار زندگی به کتاب‌ها برگشته باشد ولی گرانی‌ها باعث می‌شود باز این کتاب در سبد خرید خانواده‌ها قرار نگیرد و مردم با کتاب قهر کنند.

وی درباره فروش کتاب های نشر هیرمبا در نمایشگاه گفت: ترجمه کتاب اوستا پرمخاطب ترین کتاب امسال انتشارات هیرمبا در نمایشگاه کتاب بوده است. آموزش خط اوستایی، ترجمه مهر یشت، کتاب‌هایی درباره آیین‌ها و رسوم زرتشتی نیز بیشتر فروش داشته‌اند.

مدیر نشر هیرمبا با مقایسه فروش کتاب در دوره‌های نمایشگاه فیزیکی و مجازی گفت: فروش مجازی نسبت به دو دوره قبلی که نمایشگاه فیزیکی نبوده افت داشته است ولی بخش حضوری چندان بد نبود، با روی هم گذاشتن فروش فیزیکی و مجازی فروش نمایشگاه مجازی قبلی به دست می‌آید. ما فکر می‌کردیم در نمایشگاه فیزیکی استقبال مردم از کتاب بهتر باشد ولی با توجه به روند افزایش قیمت‌ها، افت فروش شدیدی داشتیم.

*برگرفته از خبرگزاری ایرنا-31 اردیبهشت‌ماه 1401
**گزارش تصویری از دریچه دوربین امرداد:https://amordadnews.com/125124/

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04