لوگو امرداد

کاوش‌های تازه‌ی باستان‌شناسی در بندر سیراف آغاز شد

sirafدور تازه‌‌ای از كاوش‌های باستان‌شناسی بندر تاريخی سيراف با همكاری دانشگاه تهران و پروانه‌ی (:مجوز) پژوهشكده باستان‌شناسی كشور، از آغاز خردادماه سال 1401 خورشیدی، آغاز شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌گفته‌ی روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر، سیدمهدی آذریان، مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف، یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: بندر باستانی سیراف یکی از کهن‌ترین بندرهای خلیج‌فارس است که از دیرباز تاکنون به زندگی خود ادامه داده و در دادو‌ستدهای بازرگانی جنوب ایران نقشی پررنگ داشته است و درباره‌ی اين بندر در نوشته‌های تاریخی، بسیار نوشته شده است.

او ادامه داد: «اين بندر باستانی نخستين‌بار به‌گونه‌ی رسمی در سال ۱۹۶۶ میلادی از سوی یک گروه مشترک انگلیسی-ایرانی به سرپرستی پروفسور وایت هاوس و نمايندگانی از مركز باستان‌شناسی ايران برای ۷ فصل مورد كاوش باستان‌شناسان قرار گرفت و واپسین فصل كاوش انجام گرفته در سیراف مربوط به سال ۱۳۸۸ خورشیدی بوده كه سرپرستی آن را محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار بردوش داشته و برآیند آن در قالب مقاله‌های پرشمار و كتاب بندر باستانی سيراف منتشر شده است.

آذریان یادآوری کرد: پس از برگزاری همايش ملی خليج‌فارس به روایت باستان‌شناسی، نخستين مرحله از برنامه پژوهشی هدفمند اين بندر با گرفتن پروانه از پژوهشکده باستان‌شناسی كشور و همزمان با هفته میراث‌فرهنگی با پشتیبانی اداره‌کل متبوع و پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف، به سرپرستی محمد‌اسماعیل اسماعیلی‌جلودار (هموندهيات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران) از سر گرفته شد.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف یادآوری کرد: این کاوش‌ها در ۴۵ روز و با آرمان شناخت شواهد بازرگانی دريایی و وضعیت ساسانيان در بندر تاریخی سیراف از راه کاوش در هسته مرکزی شهر، یعنی پیرامون مسجد جامع و دژ دوره‌ی تاريخی انجام خواهد شد‌.

او در پایان گفت: امیدواریم با انجام پژوهش‌های ادامه‌دار، پیوسته و البته سالانه‌ی اين كاوش‌ها، بتوان در راستای معرفی و شناخت هر چه بیشتر این کهن بندر باستانی، گام برداشت و زیرساخت‌های دگرگون‌کردن (:تبدیل) آن به یک شهر موزه جهانی را فراهم کرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07