لوگو امرداد

سرای فاتح نی‌ریز مرمت می‌شود

sarayefatehسقف چوبی سرای تاریخی «فاتح نی‌ریز» که دچار فرسودگی شده است بازسازی و مرمت می‌شود.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نی‌ریز، حمیدرضا هادی، مسوول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نی‌ریز در این‌باره گفت: سقف چوبی سرای فاتح كه به دلیل فرسودگی سازه و رطوبت دچار از هم گسیختگی شده بود، در دست مرمت قرار گرفت.

وی ادامه داد: تعویض تیرهای چوبی آسیب دیده، بازسازی و تعمیر اتصال‌های تیرها و سقف اصلی اتاق و ایوان از کارهایی بوده كه در گامه‌های پیش از اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس انجام شد و هم اكنون سقف چوبی و مشبک آن در حال مرمت است.

هادی با اشاره به تخصیص اعتبار برای انجام این پروژه گفت: با توجه به بایستگی مرمت سقف این سازه‌ی تاریخی، اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعتبار ٢٠٠ میلیون ریالی این طرح را  تامین کرده است.

گفتنی است، سرای فاتح سازه‌ای است که از دوران قاجار برجای مانده است و یكی از زیباترین سازه‌های تاریخی شهرستان نی‌ریز به‌شمار می‌آید. سقف مشبک چوبی و كاشی‌كاری‌های بسیار زیبا از ویژگی‌های این سازه است.

سرای تاریخی فاتح به شماره 31904 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این سرا هم‌اكنون با کاربری بازارچه، نمایشگاه و آموزش صنایع دستی و هنرهای سنتی در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان  قرار دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30