لوگو امرداد

آیین پرسه همگانی در تالار ایرج برگزار می‌شود

پرسه همگانی1آیین پرسه همگانی اورمزد و تیرماه، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تالار ایرج برگزار می‌شود.

پیرو آگاهی‌رسانی انجمن زرتشتیان تهران، با کاهش همه‌گیری بیماری کووید و پس از دوسال، آیین پرسه همگانی اورمزد و تیرماه، یکشنبه 29 خوردادماه 1401 خورشیدی از ساعت ۸ تا ۱۱ بامداد در تالار ایرج با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

همکیشانی که تمایل دارند تا نام تازه درگذشته‌شان در این پرسه همگانی یاد شود، می‌بایست در یکی از روزهای بیست و دوم، بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم خوردادماه از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ به دبیرخانه انجمن زرتشتیان تهران مراجعه کنند.

پرسه‌ی تیرماه یاد سربازان جان بر کف ایران که در راه ماندگاری میهن در هنگامه ستیز با تورانیان جان خویش را از دست داده‌اند، گرامی داشته می‌شود. زرتشتیان به ویژه در این پرسه یاد و نام آرش کمانگیر را گرامی می‌دارند.

زرتشتیان در پرسه‌‌ی همگانی روز اورمزد از ماه تیر، برابر با ٢٩ خوردادماه، روان و فروهر جانسپاران راه میهن در جنگ ایران و توران به روزگار منوچهرشاه پیشدادی را گرامی می‌دارند و از خانواده‌های تازه‌روانان یاد می‌کنند.
در جنگ ایران و توران ایرانیان شکست سختی را پذیرفتند و بازپس نشستند. مرزها کوچک و خانه‌ها تنگ شد. پس از این، در روز تیر از ماه تیر که سیزدهمین روز ماه زرتشتی و دهمین روز از سالنمای رسمی کشور است، آرش کمانگیر جان در تیر می‌گذارد و مرزها را باز می‌گشاید.

«پُرسه» از ریشه «پُرس» به چم (:معنای) «پرسیدن» است. افزون بر آیین پرسه‌‌ای که برای هر درگذشته از سوی خانواده و بازماندگانش، برگزار می‌شود؛ زرتشتیان در هر سال دو پرسه همگانی نیز برگزار می‌کنند. یکی اورمزد و تیرماه (برابر 29 خردادماه در گاهشماری رسمی کشور) و دیگری اورمزد و اسفندماه كه این پرسه‌ها به یاد همه‌ هماروانان و درگذشتگان به‌ویژه جانباختگان ایران ‌زمین برپا می‌شود. در پرسه‌های همگانی مردم پرشمارتر از پرسه‌های یادبود فردی و خانوادگی باشنده می‌شوند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04