لوگو امرداد
گزارش از کانون دانشجویان زرتشتی (بخش 1)

در کانون 50 ساله چه می‌گذرد؟؛ نگاهی به شورا‌های هنر، کار و اقتصاد

نیم قرن از گردهم آمدن جوانان دانشجوی زرتشتی در کانون می‌گذرد و امسال، 29 آذرماه 50 ساله می‌شود. به این بهانه، کانون دانشجویان زرتشتی با تهیه‌ی گزارش‌هایی در چهار بخش می‌کوشد تا 50 سال پویایی کانون را به جامعه بشناساند. بخش نخست این گزارش با عنوان «در کانون 50 ساله چه می‌گذرد؟» به ساختار و فعالیت دو شورا‌ی (هنر) و (کار و اقتصاد) از  8 شورای شکل گرفته در کانون 50 ساله، می‌پردازد.

 «کانون دانشجویان زرتشتی که فکر اولیه‌ی ایجاد آن در تابستان سال 1346 جرقه خورد و در سال 1348 به طور رسمی شکل گرفت امسال 50 ساله می‌شود. در همین راستا برآنیم تا به بهانه 50‌سالگی کانون با ساختار آن بیشتر آشنا شویم.

کانون دانشجویان زرتشتی از همان ابتدا مهد کار‌گروهی و هم اندیشی جوانان برای پیشبرد جامعه و کانونی‌ها بوده است و این مطلب در ساختار شورا‌ محور آن قابل مشاهده است. برنامه‌های کانون هر یک مختص شورای خاصی از این ارگان است که شورای مربوطه اقدام به برگزاری جلسات اتاق فکر، بحث و تصمیم‌گیری در‌باره‌ آن برنامه می‌نماید.

8 شورای کانون که در طول این 50 سال شکل گرفته و بالیده‌اند، ورزشی، آموزشی، دینی، کار‌ و ‌اقتصاد، هنر، مددکاری، فرهنگ‌و‌ادب و روابط عمومی هستند. نکته مهم این هست که بیشتر شورا‌های نام برده هر یک در هفته یک جلسه دارند و در آن بحث ها و فعالیت‌های مرتبط با موضوع شورا و برنا‌مه‌های آن رخ می‌دهد.

در این متن خبری به معرفی شورا‌های هنر و کار و اقتصاد و ارائه گزارش تصویری از فعالیت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

شورای هنر

شورای هنر جهت پیشرفت و ارتقا سطح هنر جامعه زرتشتی، به‌خصوص دانشجویان، تشکیل گردیده است. این شورا در آغاز کمیته فرهنگی و هنری نام داشته است. فعالیت‌های هنری متعددی در این شورا صورت می‌گیرد که سبب پرورش و بالیدن هنر میان اعضای کانون و در سطح وسیع‌تر در جامعه زرتشتی می‌شود. چندی از فعالیت‌های این شورا در گذشته عبارتند از: برگزاری جشنواره تئاتر زرتشتیان سراسر کشور، برگزاری کلاس تئاتر، خوش‌نویسی، عکاسی، تئوری موسیقی، نمایشنامه نویسی، در اختیار داشتن اتاق عکس و نوارخانه کانون دانشجویان زرتشتی و برگزاری تور‌های شیراز و آبعلی.

تشکیل گروه کر کانون دانشجویان زرتشتی و انتشار نوار “خوان اشم وهو” از افتخارات این شورا می‌باشد. از دیگر افتخارات و فعالیت‌های متعدد این شورا می‌توان به برگزاری نمایشگاه آیین و فرهنگ زرتشتیان که به نمایشگاه آیین و فرهنگ ایران باستان تغییر یافت و برگزاری جُنگ هنر که بعد‌ها به همایش موسیقی و سپس به جشنواره موسیقی تغییر یافت، اشاره کرد.

از برنامه‌های حال حاضر شورای هنر می‌توان جشنواره موسیقی زرتشتیان سراسر کشور، نمایشگاه آیین و فرهنگ ایران باستان، جشنواره عکس، تور شیراز، نقد و پخش فیلم و دوره نقد و بررسی آهنگ‌های ایرانی را نام برد.

شورای کار و اقتصاد

شورای کار و اقتصاد جوان‌ترین شورای کانون دانشجویان زرتشتی می باشد که از تاریخ 2/3/1391 به‌طور رسمی آغاز به کار کرد. هدف از تشکیل شورای کار و واقتصاد ایجاد روحیه کارآفرینی در جوانان است تا بیاموزند چگونه کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند.

از برنامه‌ها و فعالیت‌های این شورا می‌توان به تور اصفهان و بازدید از مراکز صنعتی، دعوت از افراد صاحب‌نظر و بحث و یادگیری از‌ آن‌ها، برگزاری مسابقه بیزینس پلن و بازارچه کار از صنایع دستی دانشجویان، برگزاری کارگاه بورس، برگزاری سمینارهای چگونه موفق شویم، بازدید از نمایشگاه های کار و فرصت های شغلی، تهیه نشریه داخلی کیف پول و برگ زرین (بانک مشاغل زرتشتیان) و برگزاری سمینار‌های استارت‌آپی اشاره کرد».

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

فرتور از کانون دانشجویان زرتشتی است.
6744

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09