لوگو امرداد

موبد دکتر اردشیر خورشیدیان: جشن مهرگان جایگزین ولنتاین شود

موبد دکتر اردشیر خورشیدیان،‌ فرنشین انجمن موبدان تهران، در نشست تخصصی محبت و عطوفت در ادیان ابراهیمی پیشنهاد داد تا جشن ایرانی مهرگان جایگزین جشن ولنتاین غربیان شود.

موبد دکتر اردشیر خورشیدیان ، فرنشین انجمن موبدان تهران در نشستی که برپایه‌ی مفهوم عشق، مهر و محبت برگزار شد، پیشنهاد داد جشن مهرگان ایرانی باید جایگزین جشن ولنتاین در ایران شود چون در فرهنگ ایرانی مهر باید همراه با تعهد و پیمان باشد و مهر بدون پیمان جز دروغ و هوس چیزی نیست.

فرنشین انجمن موبدان تهران در بخشی از سخنانش به مفهوم جشن مهرگان و این که جشن مهرگان از آنِ همه‌ی ایرانیان باستان و ۱۸ کشور کنونی در جهان است، اشاره کرد و در ادامه گفت: عشق و محبت آموختنی است و مهرورزی و خردورزی دو موضوع مهمی است که خداوند در اختیار انسان قرار گرفته است تا با گسترش آن به خدا نزدیک‌تر شود و همه ادیان به آن نیاز دارند. محبت و عشق یک مفهوم کاملا علمی است که باید در کنار هم این موضوع را از شعار به شعور تبدیل کنیم.

موبد دکتر خورشیدیان از این که جوانان ایران زمین نا‌آگاهانه و ندانسته با انتخاب جشن ولنتاین غربیان، خود را محدود به مهرورزی به جنس مخالف کرده‌اند ابراز ناخرسندی کرد. متن کامل پیشنهاد موبد دکتر اردشیر خورشیدیان را در پیوست می‌خوانید:

«با همت مسوولان محترم، تصویب گردد كه ” جشن پرمفهوم مهرگان ایرانی ” كه از عشق به خداوند یكتا و بی‌همتا آغاز، و تا مهرورزی و پیمان‌داری به خانواده و دیگر انسان‌ها و تمام آفریده‌های او در سرتاسر گیتی ادامه می‌یابد و از كهن‌ترین زمان، نماد عدل و داد بوده، در سر در ساختمان دادگستری ما ترازوی عدالت را دست دارد، ” روز عشق و مهر و پیمان داری ” در تقویم ایران كرده، فرهنگ متعالی انسان‌ساز وانسانیت‌ گستر آن را به خود، خانواده و دیگر مردمان بیاموزیم. تا به یاری خدا، این جشن فرخنده ایرانی، جایگزین جشن غیرایرانی والنتاین گردد». /رییس انجمن موبدان، موبد دكتر اردشیر خورشیدیان/

دومین گردهمایی تخصصی محبت و عطوفت در ادیان ابراهیمی با باشندگی گروهی از اندیشمندان ادیان توحیدی پنج‌شنبه 9 آبان‌ماه 1398 خورشیدی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد. کشیش دریاوش عزیزیان از کلیسای شرق آشور ارومیه و آرش آبایی، پژوهشگر کلیمی از سخنرانان این نشست بودند.

01

04

03

06

فرتورها برگرفته از تارنمای جامع استان قدس رضوی است.

7777

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

11 پاسخ

  1. دو تا مقوله کاملا جدا ، باید اجازه داد مردم حق انتخاب داشته باشن ، ولنتاین جهانی است و مراسمی به زیبایی مهرگان است

    1. درست است که ولنتاین جهانی و مهرگان ایرانی است اما مبنای ولنتاین عشق به جنس مخالف و مبنای مهرگان عشق به خدا، انسان و تمام عالم هستی است البته این مراسم کاملتر میشد اگر در آن از عشق به عدالت و عادل و نفرت به فساد و فاسد نیز گنجانده میشد البته باید برای مردم در انتخاب یکی از این دو جشن حق انتخاب قائل شد

  2. با درود و خسته نباشید به موبد بزرگ دکتر خورشیدیان در شناخت و ترویج فرهنگ ایرانی.
    مدتی است که جشن اسفندگان میان ایرانیان داخل و خارج کشور به عنوان روز والنتاین شناخته شده و جشن گرفته میشود. اسفندگان به دلیل نزدیکی تاریخ به والنتاین و همچنین به دلیل معنای اسفند با زن و زندگی شاید جایگزین بهتری باشد.
    جشن مهرگان بسیار بزرگ و ویژه و در حد نوروز است. مهرگان باید به عنوان مهرگان که نماد مهربانی و پیمان در ایران باستان است جشن گرفته شود، و نه عنوان جایگزین جشن غربی و سطحی والنتاین.

  3. آقای فرامرز گرامی. والنتاین یک رسم از روم باستان است که اکنون به شدت تجاری شده است. اصلا و ابدا از نظر فرهنگی و فلسفی در پایه روز مهر از ماه مهر نیست. والنتاین جهانی نیست. اکثر کشورهای آسیا و آفریقا وعرب چنین رسمی ندارند.

  4. در سال 1995 میلادی ( 24 سال پیش) هیات رییسه انجمن سراسری آمریکای شمالی ( فزانا)، که من دبیر فزانا بودم، نامه ای به انجمن های زرتشتی آمریکا و کانادا ( 21 انجمن در آن زمان ) ارسال کرد که روز مهرگان به عنوان روز عشق زرتشتی تعیین و جشن گرفته شود. شوربختانه پس از چند سال به فراموشی سپرده شد.

  5. فکر بسیار خوبی است هم با ولنتاین فرنگی فاصلۀ زیادی دارد و باعث خلط این دو نمیشود و هم به خودباختگان یادآوری میکند که فرهنگ ما در مهرورزی و غالب سنتهای بشردوستانه تاریخ و سنت های خود را دارد.

  6. البته حتما موبد خورشيديان می داند که اسفندگان جايگزين بهتری برای مهرگان است اما در آن جلسه ای که ایشان سخن گفته است باشندگان ، زرتشتی نبوده اند که بفهمند که اسفندگان هم همان مهرورزی است و چون واژه مهرگان را به معنای مهرورزی ، بهتر می توانسته بفهماند ناچار از بکار بردن واژه مهرگان بوده است . اميد است تصويب شود حال چه فرقی دارد که مهرگان باشد یا اسفتدگان . مهم اين است که جشن های باستانی ما ايرانيان ازدوباره در تمام کشور جاری گردد . به اميد آن روز .

  7. جناب سپهری
    حق با شماست ، بهتر از من می دانید که همه مراسم در غرب ، جنبه تجاری دارد ، اشکالی دارد ؟ به رونق کسب و کار کمک می کند ، و به ماندگاری مناسبت ها کمک می کند ، این که ما ولنتاین را جایگزین مهرگان کنیم ، شان نزول مهرگان است ، نوادگان کورش، نباید اندیشه حذفی داشته باشند ، شما مهرگان را برگزار کنید و دوستداران ولنتاین ، مراسم خود را برای دیگران تصمیم نگیریم ، من شخصا هر دو را دوست دارم ، به جای یک روز ، دو روز عشق بورزیم ، به جایی بر نمی خورد

  8. اسپندگان جایگزین خوبی نیست زیرا به اذهان تبعیت از ولنتاین را می‌آورد. موبد خورشیدیان بدون مشورت کاری نمیکند. مهرگان عالیست و این کار به شناسایی مهرگان در کنار نوروز جمشیدی کمک میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06